ovanligt kallt?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

ovanligt kallt?

Post by Hock »

jag har 1 chassifläkt som blåser in, en som blåser ut och 2 som står i botten som blåser på hårddisken, alla fläktar är 80mm, den som blåser ut går i 600rpm, resten är molex fläktar som får 7v!
cpu fläkten går i 600rpm(står i signatur vad jag har) och resten av min kylning är passiv och jag har inte fixat sladdarna så dom ligger fint i lådan utan som går runt,över,under och huller om buller runt i lådan, men endå så lär min temp på 31moderkort och 28 processor, hårddisk står inte men tror inte den är varm eftersom jag har 2fläktar blåser mot den!
kan det vara fel på tempen? för en prescott ska väl inte ligga så lågt med så lite kylning, och jag fick inte på pastan bra, tröck ut på fingret och försökte stryka på men det gick inte så jag tröck dit kluttar lite här och var!
jag har kollat tempen i 3 program: asus probe, aibooster och speedfan och den visar samma i varje och om det stämmer så borde ja kunna klocke upp processorn lite grann utan att oroa mig för tempen!?
men jag vet inte riktigt hur man ska ställa in saker då!
Hehe ja
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Hur ändras tempen om du kör prime95?
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

ingen aning har inte prövat!
men när ja kollar på film så går den upp till 40-45!
Hehe ja
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Mitt favorittips, känn på kylflänsen och på processorns hörn.

Och 40-45 = Fina temperaturer om din dator ska funka bra. Men det där med att den ligger så lågt verkar konstigt. Gör som jag sa, känn på den.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

-SE- wrote:Mitt favorittips, känn på kylflänsen och på processorns hörn.

Och 40-45 = Fina temperaturer om din dator ska funka bra. Men det där med att den ligger så lågt verkar konstigt. Gör som jag sa, känn på den.
Är det dålig kontakt mellan processor och kylfläns så kan kylflänsen kännas kall, så en kall kylfläns behöver inte vara något bra...
- Insha'Allah
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

njaa kylflänsen brukar vara rättså varm, varmare än vad min boxade var!
men inte mycket varmare, men processorn har kontakt med flänsen för det var därför jag bytte, en av sakerna som fäster den boxade fläkten låtsnade så den inte fick kontakt så datorn vart seg, men med den nya fläkten så har datorn gått väldigt bra!
Hehe ja
Post Reply