CPU vcore, NB vcore och SB vcore

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
mojkan
Posts: 12
Joined: 2008-02-02 10:25:24

CPU vcore, NB vcore och SB vcore

Post by mojkan »

Var hittar man vilken spänning man kör på för CPU vcore, NBvcore och SBvcore? Är jag inne i BIOS står det AUTO på alla de tre vcore. Om jag går in på respektives värden så får jag en lista på alla möjliga värden, men jag ser ingenstans vad mitt värde är just nu. Jag har varit inne på Intel, inne på komplett för att läsa om CPUn etc, men ingenstans står det vilken spänning den körs på. Iom att jag vill höja ett snäpp så måste jag ju veta nuvarande spänning :)

Vid 3,5 GHz stängde min dator plötsligt ner sig. Inget laggande eller så, den stängde bara ner sig tvärt. Har sänkt till 3,2 GHz och då flyter den på bra. Dock tänkte jag prova att höja spänningen till CPUn, men hittar bara att jag kör på auto, står inte vilket värde det är just nu.

Tacksam för hjälp :)
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Tanka ner CPUz så står det där om jag inte minns fel.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
mojkan
Posts: 12
Joined: 2008-02-02 10:25:24

Post by mojkan »

Ok...håller på med ASUS probe nu. Ska se om jag hittar det den vägen också.

Vad gäller mina minnen så har jag DDR2 6400 @ 800 MHz...kan jag öka spänningen till minnena till 2,25 och frekvensen till 1000 MHz, dvs 1 Gb?

Kolla här: Jag har satt min FSB till 320 i BIOSen. Högerklickar jag på den här datorn o kikar så har jag 3,2 GHz.

Detta visas i CPUz: Varför ser jag inte 3,2 GHz nånstans? Står även att jag har en multiplyer på 6X men det är ju 10 X på min CPU...
Image

Detta visas i CoreTemp: Här ser jag 3,2 GHz
Image
mojkan
Posts: 12
Joined: 2008-02-02 10:25:24

Post by mojkan »

Hehehe

Jag ändrade cpu vcore till 1.4 V. Jag ändrade DRAM frequency till 990 eller något på nio hundra i vart fall. Sen ändrade jag till 2.25 V för DRAM vcore.

SAVE n EXIT och nu händer nada! Datorn lyser och är igång, men den bootar inte ens fram till BIOSen :P

Jag hörde inget speciellt ljud som att något gick sönder. Den var död direkt.

Jag får för mig att det är att jag ändrade frequency för DRAM till 990 (istället för auto), som orsakat detta.

Va fasen gör jag nu??
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Du nollställer CMOS, hur du gör står i manualen till moderkortet.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
mojkan
Posts: 12
Joined: 2008-02-02 10:25:24

Post by mojkan »

Des wrote:Du nollställer CMOS, hur du gör står i manualen till moderkortet.
Ja, men vad har gått fel? Har för mig att mitt moderkort enbart klarar 800 MHz för minnena...kan det bero på att jag försökte pressa till nio hundra något? Eller har jag dragit in 2.25 volt och nu är minnena körda? Jag tror inte det är överklockningen för min cpu då det enda jag ändrade där var lite på vcore.

Läste att det finns något som heter C.P.R (cpu parameter recall) men den inriktar sig kanske just precis till CPUn, dvs har inget med RAM överklockningen att göra? För att köra den ska systemet hänga sig (men mitt har ju inte ens hängt sig, det är ju totaldött så när som på att det lyser). När systemet har hängt sig pga en överklockning så ska man bryta strömmen helt på baksidan av datorn, alt. dra ut sladden. Sedan boota om och då ska den reseta BIOSinställningar.

Ska börja med den när jag kommer hem. CMOS nollställning är väl inte ens reset, utan man åker tillbaka till "stenåldern"? och får börja om med att programmera BIOS osv? Känns bara som att "CLEAR" är som att radera partion C:...dvs sen får man börja om från 0.

Eller är det en form av fabriksåterställning?

EDIT:
Pjuuuh! Det gick att köra C.P.R! Vilket jäkla flyt.
Post Reply