Heatpipes värdelöst?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
Barabazz
Posts: 2
Joined: 2008-10-26 11:27:31

Heatpipes värdelöst?

Post by Barabazz »

Tja!

Jag införskaffade ett Nvidia Gefore 8600sammansatt av Leadtek i somras med så kallade heatpipes. Jag är inte helt haj på hur dom fungerar rent tekniskt. Vanlig kylfläns?, värmeväxlare?

Såvitt jag har förstått är själva röret vätskefyllt och innehållet förångas sedan när temperaturen skapar ett visst tryck så att värmen kan förflyttas mellan rörets ändar? stämmer det?

Skulle uppskatta om någon kan förklara exakt hur heatpipes systemet är byggt.

Till mitt problem: Det verkar som att antingen så har kylningen till min GPU helt enkelt pajat (Jag har alltså endast dessa heatpipes som kylning) eller så har den varit för dålig hela tiden vilket har medfört slitage på kortet som nu gör att det inte orkar med.

Sensorn kan visa på temperaturer upp emot 100 grader celsius under arbete och kortet tackar då för sig och packar ihop. Skärmen fryser, färgerna blir oklara och lilaaktiga, allting tappar fokus, skärmen blir konkav etc etc.

Jag antar att detta beror på kraftig överhettning av kortet.

Tycker ni att jag ska reklamera kortet och be att få göra nyköp på ett kort i samma prisklass med traditionell kylning eller installera en tredjepartskylare?

Har någon liknande erfarenheter av heatpipes?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Jag antar att det är heatpipes OCH kylflänsar på kortet för att leda bort värme. En sådan passiv kylning kräver att du har ordentlig chassiventilation och inte för mycket damm i datorn för att fungera. Så se över luftflödet i chassit och se till att ha chassifläktar som drar runt luften där inne.
In cars several processors are connected by a bus
Barabazz
Posts: 2
Joined: 2008-10-26 11:27:31

Post by Barabazz »

Yes det sitter förstås kylflänsar på kortet också. Okej så bra luftgenomströmning är A och O. Jag har just nu endast en chassifläkt och kör med öppna sidor. Kan tänka mig att det är för dåligt men temp på ~100 grader känns ändå extremt. Okej att kortet går dåligt men att det kraschar? Kan det ändå vara så att något i kylningen till kortet har gått sönder?

Tack för svaret! :)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Barabazz wrote:Yes det sitter förstås kylflänsar på kortet också. Okej så bra luftgenomströmning är A och O. Jag har just nu endast en chassifläkt och kör med öppna sidor. Kan tänka mig att det är för dåligt men temp på ~100 grader känns ändå extremt. Okej att kortet går dåligt men att det kraschar? Kan det ändå vara så att något i kylningen till kortet har gått sönder?

Tack för svaret! :)
Du får helt enkelt följa kylningen så gott det går. Hur varmt är kortet nära processorkärnan? Hur varma är heatpipesen? Hur varma är kylflänsarna där heatpipesen ska lämna värmen?
När kortet går från idle till full load, stiger värmen väldigt snabbt och mycket? I så fall kan det vara dålig kontakt mellan kylare och kort.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply