"Kylklister", hur bra?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

"Kylklister", hur bra?

Post by übermensch »

Har nyss köpt ett Little Falls 2-kort och besväras lite av den medföljande nordbryggekylaren. Köpte mig en Zalman-ersättare som ska hantera effekten, men till mitt stora förtret har intel valt en specialvariant för fästanordningen till nordbryggekylaren. Så jag funderade på om jag kunde fästa den med värmeledande klister istället för vanlig kylpasta, något i stil med:
http://www.kjell.com/?item=36005

Någon som vet hur mycket sämre det är än vanlig kylpasta? Hittar inga siffror så jag kan räkna på det. TDP för nordbryggan är 22W, inte jättelite men ändå inte i klass med en vanlig processor.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: "Kylklister", hur bra?

Post by smorgar »

Jag har limmat en del grafikkortskylare med liknande produkt fast fran arctic cooling tror jag. Fungerade ypperligt bra men du far ju formodligen med dig karnan om du ska byta kylare i framtiden.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: "Kylklister", hur bra?

Post by übermensch »

OK, det är ju kanske lite frustrerande. Har hört om varianten där kylaren fästs med klister i hörnen men med vanlig kylpasta i mitten, för att man ska ha någon chans att få bort den om man ångrar sig senare. Ska undersöka saken vidare, grejen är att det inte behöver sitta stenhårt då kylaren vilar på nordbryggan(moderkortet ligger som i en desktop). Förhoppningsvis är det även en heatspreader över den så inte hela kärnan ryker vid ev. demontering.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: "Kylklister", hur bra?

Post by elvenman »

Jag har limmat fast kylflänsar på flera grafikkort med gott resultat.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: "Kylklister", hur bra?

Post by übermensch »

Glömde berätta hur det gick.

Jag bestämde mig för att köra på klister + Zalmanflänsen(en ZM-NBF47 samt en lågvarvig 120mm fläkt från Noctua rakt ovanför. Efter mycket slit med(aka borra upp) de stansade kylhålen i toppen lyckades jag få fast fläkten så den blåser rakt på flänsen. Perfekt tänkte jag. Kletar på limmet trycker dit och lät det torka. När jag skulle trä på chassilocket igen upptäckte jag till mitt förtret att flänsen var 1-2mm för hög(fläkten tog i flänsen), men eftersom flänsen är en solfjädervariant var det bara att böja de mittersta bladen åt sidorna så den blev lite lägre.

Har kört med den här konfigurationen i en dryg vecka nu och det funkar. Ljudnivån är mycket lägre och fläkten inte hörbar om man kör den i tyst läge.

Tyvärr har jag inga temperaturer före/efter, men servern tuffar på stabilt. Har inte provat att lasta den tungt än, men har svårt att tro att det ska bli ett problem.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
SubMarine
Posts: 229
Joined: 2002-03-08 12:17:44
Location: Stockholm

Re: "Kylklister", hur bra?

Post by SubMarine »

Man brukar kunna blanda 50% klister och 50% kylpasta och på så sätt så får man oftast bort kylflänsen utan att skada kortet i framtiden. Jag har gjort det när jag limmat på kylflänsar till grafikkortsminnen, vet dock inte hur det funkar om man limmar fast större saker. Men minnena satt fast väldigt bra och man fick lägga kortet i frysen i nån timme för att få av kylflänsarna.
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: "Kylklister", hur bra?

Post by smorgar »

Lite bump kanske men ett trick som man lärde dig på den gamla goda tiden är ju att frysa in kortet så att limmet stelnar och man kan sedan ganska enkelt "knäcka" loss kylaren utan att skada kärnan. Blir ju lite lim kvar såklart men det är lätt ordnat med ett rakblad och eller starkt lösningsmedel.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
Post Reply