Asus Radeon 4870 Fläkt trasig!

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
Frusciante
Posts: 1
Joined: 2009-09-02 13:56:59

Asus Radeon 4870 Fläkt trasig!

Post by Frusciante »

Nu är det så att min dator har låtit lite konstigt på sistonde och förundrad som jag var(dels pga att den är ganska så ny) så öppnar jag upp skiten och försöker får reda på vad som låter lite udda. Det är då grafikkortsfläkten som snurrar lite segt och det första jag gör att att rena den från allt(förvånansvärt) mycket damm. Stoppar in den igen och allt funkar prima! Kanske värt att nämna att tempen i grafikkortet brukar ligga runt ~49grader innan allt detta hände.

Dock märker jag att temperaturen har stigit lite mer än vad den brukar och då låg den runt ~55 men ökningen var inte så himla mycket så jag brydde mig faktiskt inte. Sedan en vecka tillbaka har den börjat låta konstigt igen och så igår natt dog den totalt

Nu är det så att jag söker en ny fläkt men okunnig som jag är inom området behöver jag assistans. Jag plockade isär fläkten och kollade måtten och vad de ser ut så är den 70mm från ena kanten till andra då jag antar att det är rätt mått. Grafikkortet är ett Asus radeon 4870 hd 512mb och antar att det kräver en lite "bättre" fläkt då det är ett ganska kraftigt kort .

Vad jag undrar är över lite tips om vad man kan fixa för fläkt till detta har googlat runt lite och kollat på lite fläktar men osäker som jag är vågar jag inte beställa något. Har varit in på diverse datorbutiker i Luleå men ingen lycka

Därför hoppas jag ni skulle kunna kanske tipsa om någon skön fläkt eller kanske någon hemsida.

MVH Frusciante

edit. Värt att tillägga att kortet ser ut såhär
http://se.asus.com/products.aspx?l1=2&l ... odelmenu=1
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Re: Asus Radeon 4870 Fläkt trasig!

Post by ShoGun »

Om du misstänkte att det var något fel på grafikkortet när fläkten dog, så borde du bara RMA direkt, att fläkten slutar fungera är helt klart ett konstruktionsfel.

Verkar inte vara så mycket aktivitet på forumet, om denna tråd gått osvarad i nästan en månad :S
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
Post Reply