temp, GPU, problem med fläkt vs temp

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
hjarterkung
Posts: 170
Joined: 2005-03-08 18:24:59

temp, GPU, problem med fläkt vs temp

Post by hjarterkung »

Min dator är kanon :)
Den här har jag : http://img8.imageshack.us/i/kund2.jpg/ (bara 1 GPU dock)

Jag spelar lite spel och jag tenderar att ha mycket igång. Jag har märkt att när GPUn arbetar hårt och tempen stiger så kompenserar inte fläkten ordentligt nog.

Jag installerade GPU-Z och kollade i ATIs egna verktyg och tempen vs fan speed stämmer inte vid belastning.

Jag prövade att under belastning manuellt dra på fläkten och då flyter datorn på som vanligt och tempen håller sig stabil.

Om jag inte drar upp fläkten manuellt vid belastning så slutar det med att min GPU temp landar runt 80 grader och jag får en svart skärm att titta på. Omstart och jag får börja om....


Vad kan jag göra för att förbättra responsen från fläkten i förhållande till temperaturen?
AMD Athlon64 3500+ || A-DATA 2x512Mb || Point of View GeForce 7800GT 256Mb || Hårdvara i detalj || Enhetshanteraren ||
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: temp, GPU, problem med fläkt vs temp

Post by mkk »

Nu har den typen av kort eller nya kort över lag inget problem med att hantera 80C på grafikchipet, men MSI Afterburner är ett program som har inställningar för att justera fläkten beroende på temperatur. Prova det. :)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Post Reply