Tyst kylning och ljuddämpning. [Uppdaterad 2007-12-22]

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Tyst kylning och ljuddämpning. [Uppdaterad 2007-12-22]

Post by snigel »

Guide i vad man bör tänka på när man köper nya komponenter, men även vad man kan göra med de man har. Är skriven i bokstavsordning.

CD/DVD
Om du har en lucka framför dina cd/dvd-enheter hjälper det mycket att sätta ljuddämpning i den. Helst ska dämpningen vara så tjock att den nuddar vid CD/DVD-enheten. Detta dämpar effektivt då större delen av ljuden kommer ut genom springorna till släden på framsidan.
Har man plats kan man sätta dämpmatta på ovansidan och undersidan av enheten. Då bör man först kontrollera hur varm den är innan man utför detta.
Kan man leva med lägre prestanda kan man även tvinga ned läshastigheten med nero drivespeed. Alternativt kan man skapa avbildningar av de skivor man använder mest och läsa med exempelvis daemon-tools.

Chassi
När du köper nytt chassi ska du se efter följande:
1. Plats för 120mm-fläktar - Stora fläktar blåser mer och låter mindre
2. Gummiupphängda hårddiskar - Dämpar ljudet av läsning/skrivning till hårddisk.
3. Mjuka fötter - Minskar resonans från lådan till underlaget
4. Rejäl konstruktion - Ett rackligt chassi låter mer
5. Inte massa ventilationshål i onödan - De läcker ljud, har man fläktar behöver man inte dessa
6. Separat avdelning för nätagg - Så nätdelen slipper hantera andra komponenters värme
7. Bra fläktgaller - Minskar turbulens från fläktar
8. Lucka - En lucka framför CD/DVD-enheterna dämpar oväsen från dem.

Chipset
Fläktkylda chipset håller alltid hög ljudnivå och låg kvalite på fläkten. Ska du köpa nytt moderkort var därför noga med att få ordentlig passiv chipsetkylning. Om du redan har en högljudd chipsetkylning finns det många passiva lösningar att köpa. Om chipsetflänsen är sval kan du även pröva att använda en fläktkontroller eller ett motstånd till fläkten.

Damm
Kylningens värsta fiende. Kommer få alla dina temperaturstyrda fläktar att föra mer oväsen. Rengör dator med jämna mellanrum. Använd tryckluft på burk, inte dammsugare. Glöm ej att blåsa genom nätdelen!
Har du ett undertryck i datorn (mer sug än inblås) kommer damm att ta sig in genom alla möjliga springor och inte bara luftingångar i fronten.

Dammtfilter
Hindrar damm att ta sig in i datorn. Trevligare att rengöra än alla komponenter för sig. Om man inte vill köpa färdiga fläktgaller, kan man spänna upp nylonstrumpa framför insugsfläktarna. Fungerar mycket bra.

Ett inte helt ovanligt misstag är dammfilter även på utblås. Sätt endast på insug, det damm som är inuti datorn vill man kunna få ut.

Fläktar
Fläktarna i en dator brukar vara de som för mest oväsen. Ju mer högre varvtal, desto mer oväsen. För att kunna ha ett högt luftflöde och ett lågt varvtal är det vanligt med stora fläktar, 120mm. Ska man köpa ett nytt chassi eller en ny cpu-kylare ska man försäkra sig om att det finns plats för 120mm.
Se även till att ha likadana fläktar, låter de likadant uppfattas det som mindre oväsen, även om ljudvnvån är den samma.
För att kunna använda lågvarviga fläktar eller sänka hastigheten med en fläktkontroller krävs ett bra luftflöde i datorn. Se därför till att binda upp kablar men även att stänga lådan och täcka för de hål där luft inte ska gå ut. Du vill att luftflödet i datorn ska kyla på rätt ställen istället för att läcka ut.

Om du av någon anledning inte kan byta en fläkt eller lagret i den har börjat låta illa kan man lyfta av klisterlappen och olja fläkten. Detta kan förlänga livslängden på en gammal sliten fläkt ett tag till. Det är inget jag rekommenderar att göra om det inte verkligen behövs.

Fläktgaller
Billigare lådor och nätdelar har ofta dåliga fläktgaller, som skapar turbulens och oväsen, samt hindrar luftflödet. Du kan såga eller knipsa bort dessa och ersätta med vanliga runda fläktgaller som finns att köpa löst i datorbutiker

Front
En plastfront till datorlådan som sitter dåligt kan bilda resonans mot lådans metall. Ett sätt att dämpa detta kan vara att sätta ett tunt lager häftmassa mellan fronten och chassit.

Grafikkort
Tyvärr är de flesta originalkylare ganska högljudda och bra tredjepartskylare dyra. Var därför noggrand med vilket kort du köper så du får bra kylning från början.
Om du redan har ett högljutt grafikkort kan du välja mellan att köpa en tyst tredjepartskylare eller bygga en egen lösning. En vanlig lösning är att borra håll i en cpu-kylare och fästa den med buntband eller bultar genom grafikkortets monteringshål. Använd sedan en lågvarvig fläkt till kylaren.

Hårddiskar
Knattret hårddiskarna ger sprider sig gärna ut i resten av lådan. Om du ska köpa ny låda, se till att hårddiskarna har någon form av gummiupphängning. Om du redan har en låda utan gummiupphängning kan man göra egen och hänga hårddiskarna på en 5.25"-plats. Finns även färdiga sådana lösningar att köpa.

Ljudisolering
Dämpmattor fungerar bäst mot högfrekventa ljud, som vinande hårddiskar eller högvarviga småfläktar. Det ger också ett mer behagligt dovt ljud från datorn.
Vill man inte lägga dyra pengar på speciella dämpmattor för datorer finns det dämpmattor för bilar/båtar att tillgå på biltema och liknande butiker.
En vanlig missuppfattning är att en ljudisolerad dator blir väldigt mycket varmare. En dator med fläktar för utblås/insug kyler av väldigt lite med själva lådan och blir därför bara ett fåtal grader varmare om ens det, när man använder ljudisolering.
Om din låda är varm på plåten någonstans idag, är det den värmen du kommer stänga in.

Kylpasta
Mellan en kylfläns och det som ska kylas ska du alltid ha kylpasta. Vilken kylpasta du har spelar mindre roll, skillnaden är oftast inte större än 1-3 grader mellan en dyr och billig pasta.

Nätaggregat
Nästan alla nätaggregat är temperaturstyrda, därför bör man ha chassikylning som gör att nätdelen slipper ta hand om all varmluft. Detta kommer göra att den låter mindre.
Om du ska köpa ett nytt chassi, titta efter ett med nätdelen i botten av lådan, då slipper nätdelen hantera all varmluft.

Processor
Modernare processorer som Core2Duo och Athlon64/Phenom stödjer strömsparfunktioner. Utnyttja dessa. Om fläkten är temperaturstyrd kommer processorkylaren föra lite oväsen så länge datorn inte lastas hårt.
Om du inte har ett behov av låga temperaturer, är allt upp till 70c okej under last.

Underlag
Hur datorn står och vilka fötter den har kan påverka en hel del. Mjuka fötter eller en liten matta under datorn förhindrar resonans.

Vattenkylning
Ordet vattenkylning dyker ofta kring diskussioner av en tyst dator. Fördelen med vattenkylning är att man kan transportera bort värmen från en punkt till en väldigt stor kylare och på så sätt klara sig med en lågvarvig eller ingen fläkt. Problematiken är att man fortfarande måste ha chassikylning, eftersom vattenkylning inte kyler av alla kringkomponenter, man har även en pump som väldigt lätt kan ge resonans i resten av lådan.
För ett oklockat system är vattenkylning varken prisvärt, markant tystare eller en smidig lösning.
Däremot är det en bra lösning om man vill ha ett tyst system men samtidigt rejäl kylkapacitet.
Last edited by snigel on 2009-01-23 9:19:26, edited 21 times in total.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Stort tack till gekko som tog sig tid att dela med sig av sina tips! :)

Tänkte ta tillfället i akt att påminna om att det tillhör god ton att inte komma med frågor eller liknande inlägg i den här tråden (skapa en egen). Uppföljande tips som hör till ämnet får förstås postas. :)
» the empire never ended
Guest

Post by Guest »

intressant ;-)
Tarang
Posts: 4
Joined: 2002-10-14 13:07:32
Location: Piteå

Post by Tarang »

Kan inte tänka mig att det ger något extra att använda 2st peltiers på varandra. Det kommer inte att öka den enas kylkapacitet eller?
Don't worry abouth the world coming to and end today! It's already tomorrow in Austraila!!
Sundelin
Posts: 67
Joined: 2002-11-01 23:25:48
Location: Luleå
Contact:

Post by Sundelin »

Tarang wrote:Kan inte tänka mig att det ger något extra att använda 2st peltiers på varandra. Det kommer inte att öka den enas kylkapacitet eller?
Det lär ju bara öka den totalavärmeutvecklingen och försämra värmetransporten.
System 1 | 2500+ @ 4200+ | Geforce 4 ti-4600 |

User avatar
Bull1_Rid3
Posts: 79
Joined: 2002-10-06 16:45:04
Contact:

Post by Bull1_Rid3 »

Trevligt ;D :o ;D :P
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Sundelin wrote:
Tarang wrote:Kan inte tänka mig att det ger något extra att använda 2st peltiers på varandra. Det kommer inte att öka den enas kylkapacitet eller?
Det lär ju bara öka den totalavärmeutvecklingen och försämra värmetransporten.
Vet att folk har använt det och lyckats. Tror man kan få den nedre peltiern kallare än annars även om det krävs mer kylning till peltierna.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

gekko wrote:Vet att folk har använt det och lyckats. Tror man kan få den nedre peltiern kallare än annars även om det krävs mer kylning till peltierna.
Mjo... Efterssm peltiern bara kan sänka temperaturen med ~40 grader så får man ju lägre temp med 2, frågan är ju bara varför man vill ha så låg temp, bättre att sätta 2 bredvid varandra på någon form av heatspreader och utnyttja hela effekten. man förlorar ju massor av kyleffekt på att använda 2 på varandra jämfört med 2 bredvid varandra....
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Det är väl en fråga om utrymme och möjligheter också. Du får ju använda specialgjorda hållare och specialgjord kylfläns för att kunna ha dubbla peltiers på det sättet. Kör du med dubbla peltiers kan det gå att bara spänna fast dem under ett vanligt vattenblock, om det är ett sådant som skruvas fast vill säga.

Vet att folk gjort kopparkylare som ser ut som upponedvända T men jag tror inte det är ett så bra sätt heller.


->|<-
__|__

Pilarna visar mot vilka sidor peltierna skulle sitta. Anledningen att jag skrev två peltiers från första början är att man kommer ner i temperatur samtidigt som vattenkylning nog är det enda som kan hantera det. Tror inte luftkylning lyckas särskilt bra i vart fall.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
burton
Posts: 8
Joined: 2002-03-26 15:10:11
Location: Örebro

Post by burton »

fråga bara.. ska man ha kylpasta mellan block/pelt pelt/coldplate
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Ja det skall man ha för bästa ledningsförmåga. Men jag vet inte om det fungerar att alltid ha en kylpasta som leder ström.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Mobne
Posts: 2
Joined: 2003-03-24 1:18:20
Contact:

Re: Snabbguide i att tysta ner datorn och en vattenkylningsg

Post by Mobne »

snigel wrote:Guide till en tystare dator
Därför bör man ha någorlunda långt mellan finsen på en kylfläns med en långsam fläkt på och ännu längre mellan finsen på en passiv fläkt.
Vad är en passiv fläkt? :-/
Skillz?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Snabbguide i att tysta ner datorn och en vattenkylningsg

Post by snigel »

Mobne wrote:
snigel wrote:Guide till en tystare dator
Därför bör man ha någorlunda långt mellan finsen på en kylfläns med en långsam fläkt på och ännu längre mellan finsen på en passiv fläkt.
Vad är en passiv fläkt? :-/
fläns skall det stå, ändrat.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Rensade bort en del onödigt på trådskaparens begäran.
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Re: Snabbguide i att tysta ner datorn och en vattenkylningsg

Post by crossfire »

snigel wrote:Först ett litet diagram över hur man får olika spänningar till fläktarna (viktigast av allt ;) ) http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=8671
Jo jag tänkte bara om det är någon som inte riktigt vet hur man gör för att ändra spänningen å så, så har jag satt ihop en guide för det. http://ulan.mine.nu/flaktspanning.htm.

I guiden tar jag upp hur man ändrar till 5 och 7 volt men vill man ha en annan spänning så kan man gå in på länken till snigels diagram över olika spänningar.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
mattoys
Posts: 94
Joined: 2002-06-22 15:38:00
Location: smallland
Contact:

Post by mattoys »

Hur tystar jag ner cdromen då, har den blivit bort glömd eller?
[P4-HT 2600MHz - 2x256MB PC3200 Dual - 40GB, 80GB, 120GB IBM 7200 - Geforce2 Gts 64MB - iiyama 19"]
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

mattoys wrote:Hur tystar jag ner cdromen då, har den blivit bort glömd eller?
Stoppa in den i garderoben.
Ne skämt o sido. DEt finns inte så många sätt o tysta ner en cdrom. det enda jag kan tänka mig är att man har en låda med någon dörr på som skärmar av ljudet väldigt bra o sedan ha ett chassi som skärmar av ljudet lika bra. men då har man ju detta med värme för tex dvd brännare är ju oftast utrustade med en liten fläkt som skall kyla ner dom vid bränning. får ju inte täppa till allt
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Det är rätt svårt att tysta cdromen faktiskt, den är så pass stor att det inte finns utrymme för att gummiupphänga den och man kan inte isolera in den helt då man måste komma åt fronten. det är ut genom fronten som i sin tur mycket ljud kommer.

Jag använder aldrig cdrom så för mig spelar det ingen roll. Möjligtvis installerar jag ett spel och crackar sen för att slippa cdromen.
Om det är så att du spelar spel med cdromen i och den låter något fruktansvärt följer det med program till nero (brännprogram) som gör att man kan ställa maxhastighet på cdromen. Om man bara måste ha cdromen i för musik t ex räcker 8x gott o väl och fungerar antagligen snabbare än 52x.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Provade att köra en LiteOn 52X24X52X CD-RW i olika hastigheter.

Skillnaden mellan 52X och 48X var minimal (48 näst högsta) men gick man ner till 40X som var nästa steg blev det betydligt större skillnad i ljudnivån.
40X är ju inte så slött om man inte är otålig.

Har för mig att det var vid 24X då det inte lönade sig att sänka mer eftersom man får offra ganska mycket prestanda för relativt liten skillnad i ljudnivå.
Dessutom får man ha en dator med i övrigt ganska låg ljudnivå för att man ska tjäna på att sänka ljudnivån ytterligare.

Har nu en annan enhet (p.g.a LiteOn 52X24X52X kunde varken läsa eller skriva DVD) som inte har tillgång till lika många olika fasta hastigheter vid läsning så jag använder inte längre den typen av program.


Det går att kaskad koppla kompressorkylning för att få temperaturer runt -100C men då handlar det om snarare om extrem överklockning än att få vettiga ljudnivåer
fubar
Posts: 7
Joined: 2004-01-09 12:46:01

Post by fubar »

RCC wrote:
mattoys wrote:Hur tystar jag ner cdromen då, har den blivit bort glömd eller?
Stoppa in den i garderoben.
Ne skämt o sido. DEt finns inte så många sätt o tysta ner en cdrom. det enda jag kan tänka mig är att man har en låda med någon dörr på som skärmar av ljudet väldigt bra o sedan ha ett chassi som skärmar av ljudet lika bra. men då har man ju detta med värme för tex dvd brännare är ju oftast utrustade med en liten fläkt som skall kyla ner dom vid bränning. får ju inte täppa till allt
Precis det problemet skall jag snart lösa genom att använda en ide-> usb2 konverterare.. så kör jag min dvd via usb2 och med separat stömförsörjning.. detta gör att jag kan stänga av den när den inte används... detta fungerar utmärkt i windows.. vet inte hur bra det funkar att boota från skivor bara.. detta tål att undersökas.. kommer nog mer om detta när jag börjar på mitt "tysta dator" projekt.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

La till lite om hur man tystar ner cd/dvd då det varit lite prat om detta.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
iztari
Posts: 27
Joined: 2004-06-27 13:08:36
Location: Östersund
Contact:

Post by iztari »

Ett sätt att minska vibrationsljudet från CD/DVD är att lägga tunna gummibrickor på vardera sidan om rackfästet. Detta gör att vibrationerna i chassit blir något mindre. Det kan dock vara bökit att få dit dem.

Lite små tips när det gäller att sänka dator tempen (yttre faktorer):
* Ställ inte datorn vi ett fönster/element.
* Ställ inte datorn under bordet.
* Om det är inte är för trångt, försök att ställa dit en liten bordsfläkt bakom datorn. Det mår både du och datorn bra av ;)
Besök Iztari-NET - Ett forum för konstruktion och design av web-sidor.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Varför ska man inte ställa burken vid ett fönster? Borde ju göra det kallt bara?! Eller är det något som gör att det inte går? Och jag hade nog snarare skrivit "ställ datorn där det är dragigt" För vem vet någon kanske har värsta golvdraget under bordet och då kan det ju vara bra att även ha burken där :D Men dammfilter så klart....
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Mer exakt kanske rådet borde vara att undvika ställa datorn i solen.
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
User avatar
iztari
Posts: 27
Joined: 2004-06-27 13:08:36
Location: Östersund
Contact:

Post by iztari »

Xerbee wrote:Varför ska man inte ställa burken vid ett fönster? Borde ju göra det kallt bara?!
Anledningen till att inte ställa datorn vid ett fönster (oavsätt drag) är att alla glasrutor fungerar som ett mycket svagt förstoringsglas.
Tack vare detta lyckades solen sätta eld på min förstärkare som stod vid ett fönster. :-/
Besök Iztari-NET - Ett forum för konstruktion och design av web-sidor.
Post Reply