Överklockning [uppdaterad 2009-11-01]

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Överklockning [uppdaterad 2009-11-01]

Post by snigel »

Det här en guide i hur överklockning på både Intel- och AMD-system fungerar. Det finns även en lista med bra program och en FAQ i botten av inlägget.

Förberedelser
1.
Uppdatera drivrutiner och bios. Se till att du har senaste av följande:
Moderkortsbios
Chipsetdrivrutiner
Grafikkortsdrivriutin
Ljudkortsdrivrutin

2. Se över din kylning och temperaturer. En väldigt varm dator är ingen idé att överklocka. Passa även på att damma ur fläktar och kylflänsar.

3. Gör en sak i sänder och låt saker ta sin tid
När du sätter igång att överklocka, försök att överklocka en komponent i taget och gör det med flera små steg istället för ett stort. På detta sätt blir det enklare att felsöka och man ser direkt var gränsen går för de olika komponenterna.

4. Undersök hur man nollställer bios. Detta görs vanligtvis med "reset CMOS" men kan även göras genom att man tar ur moderkortsbatteriet. Du kommer med största sannolikhet behöva nollställa medan du överklockar, så ta reda på hur man gör detta innan du börjar.

Överklockning i teorin
Ju svalare en komponent är och desto högre spänning (volt) man matar den med, desto högre kan den överklocka. Ökad spänning ger en stor temperaturökning, därför måste man testa sig fram till den spänning ger acceptabla temperaturer och hög överklockning.
Vad som anses som "bra" temperaturer varierar mellan olika komponenter, men en bra tumregel är att man inte ska behöva bränna sig på ramminnen, chipset-kylare eller processorkylare.

Då Intel och AMD skiljer sig mycket åt har jag valt att separera dem från varandra. För tillfället finns inte Core I5/I7 med i denna guide, då jag inte haft möjlighet att lägga tid på ett sådant system. Tillägg mottages tacksamt.

Intel
Intel använder ett traditionellt upplägg till sina processorer.
Processor <-> nordbrygga <-> ram
Processorns hastighet sätts av en multipel av FSB:n. Den är låst uppåt, men går att ställa ned.
Minnets hastighet är en multipel av FSB:n, där lägsta möjliga hastighet är samma som FSB:n

Den praktiska betydelsen av detta är följande:
För att överklocka processorn måste du även öka hastigheten på nordbryggan.
Den lägsta möjliga minneshastigheten stiger när du överklockar processorn.

Exempel
Core2Duo e4400 har 10x multipel och körs med 200MHz fsb, 10x200 vilket ger 2GHz.
För att köra den i 3GHz krävs en FSB på 300MHz. Detta kräver minnen som klarar 300MHz (600MHz effektivt). För detta exempel krävs det alltså minst PC5300, 667MHz, (2x333MHz).

Som Intels core2-design ser ut kan processorn inte utnyttja mer bandbredd än när FSB och minnen körs i samma hastighet. Den enda vinst man gör på att ha snabbare minnen än FSB är att minnena kan få något lägre latenser.

AMD
Med Athlon 64 introducerade AMD en ny design där minneskontrollern sitter i processorn.
Processor <-> Minne
Fördelen med detta är lägre latenser mellan processor och minne samt lägre kostnad på moderkort. Det gör också att en Athlon-64 kan utnyttja fulla potentialen av snabba minnen, till skillnad från Core2.

Processorns hastighet sätts efter en multipel av HTT (motsvarande FSB), minnets hastighet sätts i sin tur som en divisor av processorns klockfrekvens.

Exempel
A64 x2 3800+ har en multipel på 10x och körs med 200MHz HTT, 10x200 vilket ger 2GHz.
Minnets hastighet ställs av en divisor av processorns klockfrekvens.
2000MHz/6=333MHz (667MHz effektivt) PC6400.
I exemplet körs processorn i 2GHz och divisorn är 6.

AMD har även en buss som kallas för LDT, denna är på 1GHz, 5x200. Bussen i sig påverkar inte prestandan på systemet, men körs den för snabbt kan den begränsa överklockningen. Se därför till att hålla den kring 1GHz eller lägre vid överklockning.

Om man ser till minnesbandbredd skalar en AMD64/Phenom mycket bättre än Core2Duo när man ökar minneshastigheten. Därfö än ett Core2-system.


Överklockning i praktiken
Börja med att göra lite grövre inställningar i bios till en frekvens du tror datorn säkert klarar av.
Inne i windows ska du se till att bevka temperaturer. Stabilitetstesta genom att köra benchmarks.
Fortsätt sedan stegvis överklocka från bios tills datorn inte startar upp längre. Sänk då till senast fungerande inställningar, när du kommer in i windows, finjustera frekvenserna via mjukvara tills du hittar den perfekta frekvensen.
Glöm inte att anteckna inställningar, benchmarkresultat och temperaturer för dina olika överklockningar. Detta förenklar om datorn skulle bli instabil eller du blir tvungen att nollställa bios.

Program
Då programmen ofta uppdateras eller länkar dör har jag valt att inte länka till dem. De flesta ska hittas som första träff på en sökning med google.

Överklockning
Memset - Ställer in minneslatenser på intelsystem
A64 tweaker - Ställer in minneslatenser på AMD-system
Clockgen - Ställer in FSB/HTT
SetFSB - Samma som clockgen, använd detta om clockgen inte fungerar med ditt moderkort.
Rivatuner - Överklocka ditt nvidia-grafikkort
ATItool - Överklocka ditt ati-grafikkort


Stabilitetstest
OCCT - Kan testa stabilitet av processor/minne och gör även grafer över belastning på nätdelen.

Stressprime 2004 - Kan ge maximal last på minne och/eller processor. Visar så fort datorn räknar fel, bra att undersöka stabilitet med. Stressprime 2004 är också användbart för att hitta maxtemperaturen på processorn, även kallat Full-load eller load temp.

Rthdribl - Hårdkör grafikkortet, är bra för att hitta maximala temperaturer

Benchmarkprogram
Superpi mod - mäter prestanda på cpu/minne.
Everest - Beräknar minnesbandbredd och minneslatenser.
Sisoft Sandra - Beräknar minnesbandbredd och minneslatenser.
Rightmark Memory Analyzer - Beräknar minnesbandbredd och minneslatenser.

3Dmark - Beräknar främst grafikkortsprestanda. Välj den version som passar ditt grafikkorts ålder och directx-stöd bäst.
3Dmark 2001 (DX8)
3Dmark 2003 (DX9)
3Dmark 2005 (DX9)
3Dmark 2006 (DX10)
3Dmark Vantage (DX10)

HDtach - Beräknar läs-/skrivhastighet samt accesstid på hårddisk
HDTune - Beräknar läs-/skrivhastighet samt accesstid på hårddisk
ATTO Disk Benchmark - Beräknar läs/skriv-hastighet på hårddisk

FAQ
Hur mycket kan man överklocka min processor/grafikkort/minne?
Det varierar en hel del från chip till chip och påverkas även mycket av vad man har för övriga komponenter i datorn, särskilt nätdel och kylning. Därför kan man aldrig säga särskilt exakt, det bästa är att testa sig fram.

Hur hög spänning (volt) ska jag använda?
Detta är en vanlig fråga som gärna besvaras på forum utan någon som helst faktabelägg. Oftast finns det ingen maximal gräns som direkt förstör en komponent, däremot förkortas livslängden ju högre spänning man har, även vid bra temperaturer. Ibland finns det specifikationer från tillverkaren som beskriver maximala spänningar som komponenten kan arbeta vid, det är bra att inte överskrida dessa.

Kan jag överklocka med denna kylaren?
Med överklockning utnyttjar man de säkerhetsmarginaler som finns. Om din nuvarande kylning ger väldigt höga temperaturer kommer du troligtvis inte heller kunna överklocka särskilt mycket.

Det kommer bli jättevarmt och brinna upp!
En vanlig myt med överklockning är att det behövs extrem kylning och att komponenter blir fruktansvärt varma. Att bara öka frekvensen utan att öka spänningen (volt) till komponenten kommer inte att resultera i några extrema temperaturförändringar.

Vad är latenser, CL5 eller CAS4 till exempel?
Latens är ett annat ord för fördröjning. Ramminnen kan inte arbeta direkt utan har alltid en viss fördröjning innan de börjar arbeta. Lägre latenser ger bättre prestanda. CL4 är bättre än CL5 till exempel.
Ett sätt att överklocka minnen är genom att tvinga ned latenserna lägre än specifikationerna tillåter. Ett annat sätt genom att öka minnenas klockfrekvens och kanske till och med använda högre latenser för att kunna nå maximal klockfrekvens.

En vanlig missuppfattning är att CL-värdena ensamt bestämmer hur hög latens ett minne har, minnets latenser bestäms av både klockfrekvens och CL-värden. Ett minne med 400MHz och CL2 har därför samma latenser som ett 800MHz med CL4. Den stora skillnaden är att 800MHz minnet tillåter mycket högre bandbredd.

Vad innebär 1:1?
Med 1:1 syftar man på ration minnena går i förhållande till FSB:n. Förr i tiden gav detta högst prestanda, då äldre chipsets hade svårt att hantera olika hastighet på minne och FSB. På Intels (P965, P35 etc) är 1:1 den lägsta minneshastigheten, alltså när minnena går i samma hastighet som FSB:n. Däremot går det utan problem att köra minnena snabbare och få en prestandavinst i form av lägre latenser. Du får däremot inte särskilt mycket högre bandbreddsgenomsläpp, då detta är låst till FSB:ns hastighet.
På Athlon64 kan man inte prata om 1:1, alla minneshastigheter är lika optimala mot processorn, därför är det bara att ställa in den högsta hastigheten som dina minnen klarar av.

Vad är FSB Wall?
Detta är något som många Intelprocessorer lider av, särskilt de lägre klockade, e4x00-serien.
I praktiken innebär det att processorn vägrar gå över en viss FSB (ofta 400MHz) oavsett kylning eller frekvens på processorn.

Vad är FSB Hole?

FSB hole innebär att datorn vägrar starta eller gå stabilt med vissa FSB-inställningar. Dessa kallas för hål. Exempelvis kan man ha ett hål mellan 340MHz och 350MHz FSB där datorn inte startar, fastän 355MHz FSB fungerar perfekt. Detta fenomen är vanligast med nvidia-chipset och intelprocessorer.

Vad är straps?
Straps är olika inställningar för nordbryggan på ett intelsystem. De fungerar precis som latenser för ramminnen. Ju snabbare man kör nordbryggan, desto högre latenser. Detta kan man tyvärr inte ställa in själv. Därför ger inte maximal FSB nödvändigtvis bästa prestandan, ett par MHz lägre kan aktivera en lägre strap och således få högre prestanda.

Komponenterna kommer gå sönder!
En annan vanlig myt är att allt kommer gå sönder när man överklockar, få markant förkortad livslängd. Vad som förkortar livslängden på komponenter är höga temperaturer och stora temperaturskillnader i kretsar, samt snabb uppvärmning och avkylning. En överklockare medveten om dessa problem kan därför få ut till och med längre livslängd ur ett välkonfigurerat system än ett oklockat med standardkylning.
Vanligaste anledningen till förstörda komponenter vid överklockning verkar vara rena användarfel snarare än överklockningen i sig. Var noggrand, gör en sak i sänder.

Kan man överklocka en laptop?
Ja, via mjukvara kan man komma åt grafikkort, minne och processor. Fast alla modeller stöds ej. I motsats till vad som sägs på många forum kommer inte datorn brinna upp eller gå sönder, men se till att undersöka temperaturer innan du börjar överklocka, för att försäkra dig om att det finns spelrum på 5-10c.

Varför klockar man?
Genom att välja välklockande komponenter kan man få mer för pengarna när man handlar dator.
En väl genomförd överklockning behöver inte påverka livslängd eller stabilitet på datorn något nämnvärt.

Vad ska jag överklocka?
Det man främst överklockar är processor, grafikkort och minne. Bästa är ju att klocka allt som ger en vettig prestandaökning. Ett vanligt misstag är att bara överklocka processorn fastän det är ett långsamt grafikkort som begränsar prestandan i spel.
Last edited by snigel on 2009-11-01 14:57:52, edited 29 times in total.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
fisk

Post by fisk »

En kort fråga, varför skall man köra AGP i 1x eller 2x om det finns möjlighet till 4x?
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

fisk wrote:En kort fråga, varför skall man köra AGP i 1x eller 2x om det finns möjlighet till 4x?
För att kortet inte är lika känsligt vid 1x och 2x som vid 4x vid hög bus på agpn.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
fisk

Post by fisk »

zinko wrote:
fisk wrote:En kort fråga, varför skall man köra AGP i 1x eller 2x om det finns möjlighet till 4x?
För att kortet inte är lika känsligt vid 1x och 2x som vid 4x vid hög bus på agpn.
Men förlorar man då inte värdefull prestanda på grafikkortet?, Har man t.ex. ett modernt grafikkort kanske man förlorar mer på att köra AGP i 2x? än att överklocka?
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

fisk wrote:
zinko wrote:
fisk wrote:En kort fråga, varför skall man köra AGP i 1x eller 2x om det finns möjlighet till 4x?
För att kortet inte är lika känsligt vid 1x och 2x som vid 4x vid hög bus på agpn.
Men förlorar man då inte värdefull prestanda på grafikkortet?, Har man t.ex. ett modernt grafikkort kanske man förlorar mer på att köra AGP i 2x? än att överklocka?
Mellan agp 2x och 4x så skiljer det nästan noll, i vissa spel skiljer det inget, i vissa spel några fåtal procent.
Man använder alltså inte agpns 4x nästan någonting...
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Dessutom, om det skiljer pyttelite på agp 2x (133mhz) och agp 4x (266mhz) skiljer det ju ännu mindre om man klockar.. Säg att du drar upp i 150mhz fsb, då ligger agp 2x i 150mhz också. Så den pyttelilla skillnaden blir ännu mindre.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
xX
Hedersbit
Posts: 1576
Joined: 2002-03-10 15:19:53
Location: Stockholm

Post by xX »

gekko wrote:Dessutom, om det skiljer pyttelite på agp 2x (133mhz) och agp 4x (266mhz) skiljer det ju ännu mindre om man klockar.. Säg att du drar upp i 150mhz fsb, då ligger agp 2x i 150mhz också. Så den pyttelilla skillnaden blir ännu mindre.
Visserligen, men höjd AGP-hastighet betyder oftast inte någon som helst prestandaökning ;)
THE FLESH RIPPER
Posts: 38
Joined: 2002-10-01 22:21:46
Contact:

Post by THE FLESH RIPPER »

exempel mitt moderkort stöder bara 1x och 2x
gör det någon skillnad om jag clockar mitt grafikkort? hur stor skillnad är deT?

kan det skada mitt grafikkort? när jag clockar för att mitt moderkort är 1x 2x ?
o bara för att de e 1x 2x betyder det att man inte kan clocka den lika mycket som ett 4x moderkort?
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

THE FLESH RIPPER wrote:exempel mitt moderkort stöder bara 1x och 2x
gör det någon skillnad om jag clockar mitt grafikkort? hur stor skillnad är deT?

kan det skada mitt grafikkort? när jag clockar för att mitt moderkort är 1x 2x ?
o bara för att de e 1x 2x betyder det att man inte kan clocka den lika mycket som ett 4x moderkort?
Vad har du för grafikkort?

Sen nej det spelar ingen roll om moderkortet stödjer 1x, 2x eller 4x som högst för klockningen.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
THE FLESH RIPPER
Posts: 38
Joined: 2002-10-01 22:21:46
Contact:

Post by THE FLESH RIPPER »

jag har den här nya kortet från point of view ti4200xp 3,3 ns
så det gör ingen skillnad alls när det gäller överklockning?
om det nu skulle vara 1x 2x eller 4x same old shit elleR?
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

THE FLESH RIPPER wrote:jag har den här nya kortet från point of view ti4200xp 3,3 ns
så det gör ingen skillnad alls när det gäller överklockning?
om det nu skulle vara 1x 2x eller 4x same old shit elleR?
Det kortet har mkt bra överklocknings möjligheter, det är bara att klocka igång, du kan lätt tjäna 10% prestanda eller mer enbart på att klocka det.

När jag klockar mitt GF3ti200 och prollen så går jag ifrån 6600 till 8300 = 25% mera prestanda, poängen är från 3dmark2001SE.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
THE FLESH RIPPER
Posts: 38
Joined: 2002-10-01 22:21:46
Contact:

Post by THE FLESH RIPPER »

jag ligger nu med mitt grafikkort på 310/650
jag slutar där jag vill inte mer
point of view ti4200xp
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

vilka program ska man använda för att överklocka processorn om man inte vill hålla på med byglar eller så?
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Peking wrote:vilka program ska man använda för att överklocka processorn om man inte vill hålla på med byglar eller så?
skall finnas i BIOS. det är att rekommendera.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Assaser2
Posts: 94
Joined: 2002-04-10 23:12:57
Contact:

Nåja...

Post by Assaser2 »

kanske bara e jag som inte har bra erfarenheter av att klocka...
mitt Gf2mx400 började visa grönt vid en klockning, och gör de fortfarande lite när de vill...

+ att min hårddisk ville köra scandisk vid varje uppstart efter ett tag med 147 fsb... även när jag bytte tebax till 133.... den pajade senare med..

det är inte ofarligt att klocka.....
SirJay
Posts: 13
Joined: 2002-10-31 10:54:06

Post by SirJay »

Jag har fixat det här programet powerstrip men fattar inte var det är jag ska gå in och ändra...har ett point of wiev G3 Ti 200
User avatar
Freez_
Posts: 233
Joined: 2002-06-30 17:22:00
Location: STHLM

Post by Freez_ »

SirJay wrote:Jag har fixat det här programet powerstrip men fattar inte var det är jag ska gå in och ändra...har ett point of wiev G3 Ti 200
ja kan rekomendera Detonators egna Overclocking.. anvend bara Coolbits för att låsa upp sen är det bara igång o clocka..
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Fördelen med powerstrip mot många andra klockningsprogram är att det struntar i drivrutinerna och går direkt på hårdvaran, på så sätt slipper man massa trassel med att få igång coolbits på de nyaste drivrutinerna eller om man har ett kort som kan klocka mer än vad coolbits tillåter, detta problem hade många användare med GF256. GF2 och GF4 ti4200, coolbits räckte helt enkelt inte till. powerstrip fungerar dessutom med nästan alla grafikkort som går att klocka.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
SirJay
Posts: 13
Joined: 2002-10-31 10:54:06

Överklock

Post by SirJay »

snigel wrote:Fördelen med powerstrip mot många andra klockningsprogram är att det struntar i drivrutinerna och går direkt på hårdvaran, på så sätt slipper man massa trassel med att få igång coolbits på de nyaste drivrutinerna eller om man har ett kort som kan klocka mer än vad coolbits tillåter, detta problem hade många användare med GF256. GF2 och GF4 ti4200, coolbits räckte helt enkelt inte till. powerstrip fungerar dessutom med nästan alla grafikkort som går att klocka.
Ok!
Men vart i power strip går man in och ändrar hittar inte vart mna ändrar inställningarna!!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

högerklicka, välj performance profiles, välj configure. och där är det.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
SirJay
Posts: 13
Joined: 2002-10-31 10:54:06

Post by SirJay »

snigel wrote:högerklicka, välj performance profiles, välj configure. och där är det.
ThX...
SirJay
Posts: 13
Joined: 2002-10-31 10:54:06

Geforce 3 ti 200 Point of wiev

Post by SirJay »

Har ett Geforce 3 ti 200 Point of wiev 128 hur mycket kan man klocka med kylningen som finns på kortet någon som vet?? va händer om mna klockar för mycket??
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Det är som vanligt helt olika från kort till kort och beroende på vilka minnen som sitter på... ::)

Det som händer när man klockar för mkt är att datorn hänger sig och du får starta om..
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Dreadful_Mazter
Posts: 67
Joined: 2002-11-20 17:20:39
Location: Lerum

Post by Dreadful_Mazter »

Hmm.. jag har ett litet problem.. när jag använder powerstrip så funkade det ett tag men nu för tiden när jag startar datorn så får jag upp ett meddelande som säger att jag ska ändra tillbaks till dom ursprungliga inställningarna.. dvs.

Engine clock: 16.54 Mhz
Memory clock: 23.80

Och jag har dragit upp memory till 50 (stegvis såklart) men nu när jag testade så kunde jag inte dra upp Engine för den bara åker ner till 16 igen automatiskt.

Ska man har någonting ifyllt på Driver Options ?
Disable support for driveroptions var ifylld ska den vara det ?
"Nobody dies as virgin, life fucks us all.."
Dreadful_Mazter
Posts: 67
Joined: 2002-11-20 17:20:39
Location: Lerum

Post by Dreadful_Mazter »

Oj nu skrev jag fel..

Engine 130
Memory 155

Och nu fungerade det att höja båda igen =D
"Nobody dies as virgin, life fucks us all.."
Post Reply