Överklockning för en nybörjare?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Överklockning för en nybörjare?

Post by Thalagor »

Jag vet nästan ingenting :-[ om överklockning och undrar;
Hur kan jag överklocka min processor?
Hur kan jag överklocka mitt Grafikkort?
Är det lönt att överklocka?

Jag har läst att man måste ha bra kylning, och det har jag (tror jag ;) )
Min temp håller sig i alla fall på 36 grader.

Tacksam för hjälp....
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Det finns tre sätt att klocka processorn.
Med program
från bios
på moderkortet

Grafikkortet kan du klocka på två sätt
med program
flashning

Det är intressant att veta vad det är för komponenter du har i din dator för klockning skiljer sig mellan intel och amd. Intel är multipellåst amd går att låsa upp.

När man klockar processorn gör man det via multiplier eller FSB.
exempel:
133x6 = 800mhz
| |
| |- Multipel
|- FSB

Vi kan nu antingen höja FSB eller multipel. Skillnaden är att FSB ger mer prestanda eftersom det klockar mycket annat i datorn med, det man drar nytta av är att chipset&minne blir klockat. Det som är nackdelen är att man klockar pci/agp portarna, lite kan säkert ge en prestandaökning mer leder till instabilitet. Även annat som USB och hårddiskar kan krångla vid högre fsb:er. En annan fördel är att man oftast kan ställa FSB:n med små skillnader.

För max klockning så justerar man multipel efter FSB så man kan ha maximal fsb. För att komma högre i klockning så måste man höja vcore och andra volter i datorn om man har möjligheten. vcore är volten till processorn och den ändras i bios eller på moderkortet, om det går.
Men värmen stiger snabbt när man ändrar vcore och annat men 36° var inte så farligt men man bör försöka hålla sig under 60°

Grafikkortet klockar man med programvara helst såvida man inte bestämt sig för att hålla det klockat alltid och har kunskap om flashning.
Geforcekort finns det mängder av klockningsprogram till men jag rekommenderar powerstrip eftersom det fungerar till de flesta grafikkort. Det är två saker du kan ändra, memory och core. på vissa grafikkort är dessa synchronous och på andra asynchronous. kort med sync så ändras minnet och core tillsammans och kör på samma frekvens (Voodoo2) medans andra kort med async kan man ändra dem var för sig. det är bäst med async kort eftersom de då inte stoppar varandra. när jag klockar grafikkort brukar jag ta större hopp i början på kanske 10mhz i taget sen tar jag 5 och sen 1. Om du har ett async kort klocka först minnet eller coren för sig. kör 3dmark eller liknande. Leta efter "snö" flimmer eller andra artifakter (felaktigheter). Ser du inget klocka vidare.
Sen gör du samma sak med core eller minne (beroende på vilken du började med). När du har sett vad max är på båda provar du att köra med båda klockade så högt som du klarat innan. fungerar det så kör på fungerar det inte prova att först sänka minnet om inte det hjälper klocka upp, sänk coren och testa igen. För högre klockning av grafikkort kan man göra följande:
budget:
skaffa kylflänsar till minnena.
skaffa kylfläns till core.
skaffa fläkt till core.
prestanda:
byt kylpasta
skaffa större kylflänsar/bättre fläktar
skaffa vattenkylning

båda:
höj agp voltage
höj I/O voltage

edit: Du undrade om det var lönt att överklocka.
Om du har en äldre lite slöare dator, JA.
Om du har något spel eller liknande som känns lite slött, JA
Men inte om du har en superdator. Visst kan det vara kul men knappast meningsfullt.

Kan visa hur jag själv kör.
dator 1
1600+
Geforce 3
256mb pc266
denna dator klockar jag ej

Dator 2
Duron 1000@1210
Geforce 2 ti 225/400@285/460
160mb pc100@112
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

Du undrade om jag hade Intel eller AMD... Jag har Intel, vad är den stora skillnaden??? jag har nu överklockat mitt grafikkort ;D, men förstod inte hur jag skulle överklocka CPUn...
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Thalagor wrote:Du undrade om jag hade Intel eller AMD... Jag har Intel, vad är den stora skillnaden??? jag har nu överklockat mitt grafikkort ;D, men förstod inte hur jag skulle överklocka CPUn...
Den stora skillnaden är smaksaken.. själv så föredrar jag Intel, då jag haft mycket problem med AMD.. (eller som en kompis säger: AMD är idiotsäker, den kraschar så fort en idiot sätter sig vid den ;) )

Beroende på hur ny (elle gammal) datorn är så finns det olika sätt att klocka

t.ex. gamla Pentium 1 får man flytta byglar på moderkortet för att ställa in multipel och busshastighet, medans på nyare moderkort så kan man göra de flesta (eller alla) inställningar från bioset..

på AMD's processorer (Duron och fram till XP) kan man låsa upp Multplern genom att kortsluta L1 bryggorna (rita med blyerts över dem).. Intels Processorer (P2 och nyare) är tyvärr låsta och kan endast klockas genom att öka bussen (som Snigel skrev förut)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Fenix wrote:t.ex. gamla Pentium 1 får man flytta byglar på moderkortet för att ställa in multipel och busshastighet, medans på nyare moderkort så kan man göra de flesta (eller alla) inställningar från bioset..
mkt. viktigt att tillägga:
Om du har en märkesdator så är det så gott som lönlöst att försöka sig på att klocka någonting (på processorn iallafall).
User avatar
Zelexir
Posts: 76
Joined: 2002-03-07 23:20:41
Location: Gävle

Post by Zelexir »

När ska man tänka på att höja I/O volten?
Är det när grafikkortet körs instabilt, eller när hela systemet körs instabilt?
ASUS P5B | E6400 | 2GB DDR2 | HSI Radeon HD3870 IceQ3 512MB Turbo | 20" LG Widescreen
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

Ja, nu har jag fattat hur man ska överklocka CPUn, men så fort jag försöker så säger den Error setting PLL. Och jag kan intehitta rätt tillverkare... Jag använder programmet CPUFSB... kan nån vara snäll och hjälpa mig???

(om det inte märks så är jag en nybörjare ;D)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Zelexir wrote:När ska man tänka på att höja I/O volten?
Är det när grafikkortet körs instabilt, eller när hela systemet körs instabilt?
I/0 volten kan hjälpa för att höja hela systemet.´Jag använde för att klocka minne och grafikkort högre.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply