BIOS-döden?

Kommentarer till inlägg i vår blogg.
Post Reply
64blogg

BIOS-döden?

Post by 64blogg »

Diskussionstråd för bloginlägget BIOS-döden?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: BIOS-döden?

Post by Ghlargh »

Så det är egentligen inget mer än det hårddiskbaserade fönsterBIOS Compaq hade för 10 år sedan, utom att man nu ska stoppa det i ett flashminne på moderkortet?

Jag föreställde mig ju ett helt nytt I/O-system där man hanterar drivers och firmware i 2 nivåer, där varje typ av I/O-enhet (hårddisk, mus, kamera etc.) får en standarduppsättning av instruktioner som alla kommande OS kan hantera(plus förstås något sätt att lägga till extra instruktioner för individuella funktioner), samt en drivrutin som laddas i hårdvara.
Menmenm det kanske kommer 2020 istället.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: BIOS-döden?

Post by Jonas Axman »

Nja, det är väl tvärs om, att det grafiska snarare råkar vara en liten del men alla tror att det är det enda.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: BIOS-döden?

Post by Ghlargh »

Det enda faktamässiga jag kan hitta i artikeln är att man ska ha stöd för boot från stora diskar och att det ska bli enkelt och klickbart, det låter som om man vill göra små fixar och ett bättre interface.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply