prestandatips för spel i 2k/XP.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

prestandatips för spel i 2k/XP.

Post by snigel »

Något som jag sett fungera med ett flertal spel nu och även de två jag kör GTA1 och Street Legal 1/2 får bättre framerate när man sänker hårdvaruacceleration till ljudkortet.

Detta gör man på kontrollpanelen, sounds and audio devices, speaker settings, advanced, performance, hardware acceleration.

Alternativt skriver man dxdiag på kör och går till soundfliken och drar ner accelerationen där.

Detta gav mig mycket högre och jämnare FPS i GTA 1 och allmänt bättre framerate i Street Legal.

Kan vara värt ett test om ni har problem med något spel.

Kan förövrigt säga att GTA1 hackade för mig tidigare på min 1800+ oavsett upplösning tills jag gjorde detta.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
BoogieMan
Posts: 718
Joined: 2002-03-07 23:29:57

Post by BoogieMan »

jupp det fungerar jag vet ;)
det kan även lösa en del ljudbuggar i spel

kommer ihåg Aliens VS Predator för länge sen
det fick man fixa bla genom att dra nera maskin accet för ljud
AMD XP 2500+@XP 2700+|1024Mb DualDDR Samsung PC3200|A7N8X|Leadtek GF4 TI4400|80+120Gb HD SeaG ATA100|Chieftec+360W+2 Enermax Silent 80mm|19" 959NF***Amilo 1425 1,7|1024Mb|80Gb|ATI 9700 128Mb
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

frågan är vad accelerationen egentligen gör då många spel faktiskt har problem med den. Minns att Unreal Tournament kunde få bättre prestanda om man drog ner någon annan sak för hårdvaruacceleration ett snäpp om man körde win9x. Lustigt att det kan motverka sitt syfte.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det handlar i grunden om att drivrutin och spelets kod inte kommer helt överrens med full hårdvaruacceleration. Kan vara både drivrutinens och spelets fel, men i fallet gamla spel så är det nog mest spelen eller kanske till och med möjligtvis ett fel i den version av DirectX som spelets ljudkod skrevs för. I en del spel har man som tur är också några alternativa ljudmotorer att använda sig av eller möjlighet att stäng av accelerationen direkt i spelet. Då kan man prova att ändra den inställningen istället för att behöva sänka hårdvaruaccelerationen för kortet generellt via dxdiag. Men finns det inte sådana inställningar så är det helt klart värt att prova
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Post Reply