Frågor om virus

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Persk
Posts: 562
Joined: 2002-03-07 22:36:41
Contact:

Frågor om virus

Post by Persk »

Tja. har lite frågor om hur man bäst skyddar sig mot virus. Mina motmedel verkar inte hjälpa. Kan börja med att berätta vad jag har som skydd.

1. Router
2. Brandvägg (Norton Firewall)
2. Anti-virusprogram (Norton uppdateras varje onsdag)
3. Win2k med alla de senaste säkerhetsskydden.

Trots detta drabbas jag rätt ofta av virus. Senast idag av det där nya mblaster viruset. Detta klarade dock norton av.

Tankar väl rätt mycket. Främst filer av de mer kännda formaten (ja ni vet vilka). medan jag gör detta brukar jag stänga av firewallen. Den stänger ajg även när jag spelar (online). Annars kör jag med antivirusprogrammet+brandväggen igång.

Som sagt trots detta drabbas jag rätt ofta av virus. Inga som jag har märkt någont direkt av. Brukar allt som oftast även lyckas få bort virusena.

Någon som har någon idé om hur de tar sig in i mitt system? Använder mig av outlook som mailhanterare, men jag får inte så mycket mail att jag tror de kommer in den vägen.

Gonatt...
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

Får man fråga varför du stänger av brandväggen? Kan det vara så att du tycker den är krånglig att konfigurera? Isf håller jag med. Nortons Firewall är konstig imho. Tycker du ska köra kerio eller sygate istället. Kerio är gratis för privatpersoner. Så det är bara att tanka den.
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
User avatar
BoogieMan
Posts: 718
Joined: 2002-03-07 23:29:57

Post by BoogieMan »

Norton Firewall+Nät Spel Q3 osv=funkar piss

Sygate Personal FireWall+Nät Spel=funkar kalas

egen erfarenhet
Norton kofiguerades rätt men den vägrade
funkade perfekt när man stängde ner den
men då gör den ingen nytta

Sygate däremot var det inga som helst problem med
den är gratis oxå för personal use

Kerio vet jag däremot inget om men säkert bra

så testa nån av dem & se vilken som passar dig
AMD XP 2500+@XP 2700+|1024Mb DualDDR Samsung PC3200|A7N8X|Leadtek GF4 TI4400|80+120Gb HD SeaG ATA100|Chieftec+360W+2 Enermax Silent 80mm|19" 959NF***Amilo 1425 1,7|1024Mb|80Gb|ATI 9700 128Mb
Post Reply