Ändra startprogram för filtyp (Win XP)

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Ändra startprogram för filtyp (Win XP)

Post by Big_Bird »

Ett märkligt problem har dykt upp på min sambos dator. Det går inte att ändra vilket program som öppnar en viss filtyp.
Om man går in i Folder Options och försöker sätta ett nytt program att öppna till exempel .jpg så får man bara upp standardlistan. (Paint eller Picture Viewer)
I vanliga fall kan man ju välja "Browse" för att leta rätt på ett program som inte ingår i listan, men på min sambos dator så ger det här ingen effekt. Hur man än meckar så kommer det aldrig upp nya alternativ på listan när man försöker välja ett annat program (typ image ready).
Fan, den där problemsammanfattningen lämnar övrigt att önska, men jag hoppas den är lite begriplig i alla fall.

Är det någon som vet hur man kan få tillbaka kontrollen över sina filtyper?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Håll inne ctrl när du högerklickar på en t.ex. .jpg fil, då kommer listan upp med "Öppna med" där kan du sen ställa in vilket program du vill öppna med, och en ruta med öppna alltid med detta programet.

vet inte om det hjälper men jag tolkade att det va det som va problemet..
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
Pjuklarv
Posts: 358
Joined: 2003-06-14 20:39:58
Contact:

Post by Pjuklarv »

Du kan inte högerklicka på filen, välja Open with... och sedan välja Browse eller?
Se hemsida för att se min dator. Orkar inte skriva allt här.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Pjuklarv wrote:Du kan inte högerklicka på filen, välja Open with... och sedan välja Browse eller?
Hmm.. han skrev ju precis att han inte kunde göra så..?
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Pjuklarv
Posts: 358
Joined: 2003-06-14 20:39:58
Contact:

Post by Pjuklarv »

Jo jo. Men detta är ju ett annat sätt att göra det på.
Folk har aldrig lyckats lära sig att i Windows finns det ALLTID MINST 3 OLIKA sätt att utföra EN OCH SAMMA SAK.
Se hemsida för att se min dator. Orkar inte skriva allt här.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Pjuklarv wrote:Du kan inte högerklicka på filen, välja Open with... och sedan välja Browse eller?
Har provat det. Ger samma resultat som att försöka via folder options. DVS inget.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Här kommer ett tips om ytterligare ett sätt... :)
Starta cmd och kolla hjälpen till "ftype" och "assoc"
Windows 98 på 4.38 MB, Nano98
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Xhargh wrote:Här kommer ett tips om ytterligare ett sätt... :)
Starta cmd och kolla hjälpen till "ftype" och "assoc"
Skall testa det så fort min sambo slutar sitta vid sin dator. Tack för tipset.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply