explorer.exe

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Krultotten
Posts: 28
Joined: 2004-12-30 20:51:55

explorer.exe

Post by Krultotten »

Har problem med (del)programmet explorer.exe i Win XP. Efter att jag använt datorn ett tag så blir det skitsegt och det tar väldigt lång tid att öppna mappar, till slut bli allt så segt så det hänger sig. Den enda lösninga jag har än så länge är att stänga ner programmat och starta om det...väldigt irriterande! Då fungerar det perfekt ett tag till. Någon som har någon aning om vad det kan var?

Jag har en ny dator som jag byggde i jan och den har fungerat prima utom det här. Jag har Panda antivirus och använder mig både av Adaware och Spybot, borde ha med själva windows och göra?!
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

När det problemet uppstår på min dator så brukar jag ha som tumregel att formatera och installera om Windows. ;)
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

står det något skoj i eventviewern då?
Kika efter errors, rikta din firefox mot www.eventid.net så får du lite info.
Krultotten
Posts: 28
Joined: 2004-12-30 20:51:55

Post by Krultotten »

Det konstiga är att det här bara händer när jag har mappen "min mnusik öppen...Alla andra mappar fungerar bra. Windows Media player blir också konstigt...


Du får nog utveckla det här med "firefixen" och eventviewern lite....
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Har också detta problem men den uppstår delvis när man efter ett tag fått ner massa skit i datorn och att minnet blir fullt osv... Det ja gör när detta hände är att starta om datorn så är det hur fint sen. Ska formatera snart också.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Han verkade utgå ifrån att du har Firefox som webbläsare, inte så troligt eftersom du inte verkar ha hört namnet ens. Det är hursomhelst ett alternativ till Internet Explorer, med bättre säkerhet, fiffiga funktioner och sådär. http://getfirefox.org - rekommenderas varmt.

Låter som du kan ha något hårdvaruproblem som i kombination med hög ansträngning på datorn (många filer, många kolumner i musikmappen som explorer.exe måste hantera - det går att stänga av visningen av de onödigaste, om du högerklickar på kolumnernas titel och väljer "Mer..." (vet inte vad det står exakt eftersom jag har engelskt Windows) och sedan väljer vilka kolumner du vill ska visas i musikmappar) kan vara det som orsakar krascherna - undersök om du har värmeproblem/stabilitetsproblem.

Återställ eventuella överklockningar. Skaffa Prime95 och MemTest t ex och testa hur länge datorn kan stå på utan att de rapporterar något fel. Fixar den inte 24h är den inte särskilt stabil, och då bör du kolla på kylningen, klocka ned den litegrann och se om det går bättre, etc.

Ominstallerar du istället operativsystemet så finns problemet fortfarande kvar, och du har gjort dig av med en jäkla massa inställningar, som jag antar att du gjort i din nuvarande installation, förgäves.

Nåt så ohejdat mycket jag skriver, jag måste hitta nåt vettigt att göra istället. Söndagar alltså...
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Post Reply