Win95: Är det virus?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Win95: Är det virus?

Post by lagu2653 »

Jag har fått lite problem med att surfa på internet med min gamla Windows 95 burk. Jag har inget antivirusprogram installerat på den. Ett tag gick det bra att surfa men sedan visades bara:
(Den sida man får upp om man exempelvis surfar till: http://www.blaj.se/ Alltså oavsett vilken sida jag surfade till, Google, Aftonbladet, SVT m.m.)
Sidan kan inte visas
Sidan du söker efter är inte tillgänglig för tillfället. Det kan bero på tekniska problem med webbsidan eller så behöver du justera inställningarna för webbläsaren.

--------------------------------------------------------------------------------

Försök med något av följande:

Klicka på knappen Uppdatera eller försök igen senare.

Om du skrev in sidadressen i Adressfältet bör du kontrollera att den är korrekt.

Om du vill kontrollera dina anslutningsinställningar klickar du på Internet-alternativ på Verktyg-menyn och klickar sedan på Inställningar på fliken Anslutningar. Inställningarna bör matcha de inställningar som nätverksadministratören eller Internet-leverantören angett.
Kontrollera om inställningarna för Internet-anslutningen identifieras. Du kan låta Windows söka på nätverket och automatiskt konfigurera nätverksinställningar (om nätverksadministratören har aktiverat den här inställningen).
Öppna Verktyg-menyn och klicka sedan på Internet-alternativ.
Öppna fliken Anslutningar och klicka på LAN-inställningar.
Markera Automatisk identifiering av inställningar och klicka sedan på OK.
Vissa platser kräver säkerhet för 128-bitars anslutning. Klicka på Hjälp-menyn och klicka sedan på Om Internet Explorer för att kontrollera hur stark säkerhet du har installerad.
Om du försöker nå en säker sida, kontrollerar du att säkerhetsinställningarna kan stödja den. Klicka på Internet-alternativ på Verktyg-menyn, och klicka sedan på fliken Avancerat och kontrollera inställningarna för SSL 2.0, SSL 3.0, TLS 1.0 och PCT 1.0 i avsnittet Säkerhet.
Klicka på knappen Bakåt om du vill försöka med en annan länk.



Det går inte att hitta server eller ett DNS-fel har uppstått
Internet Explorer
Jag fick liknande problem när jag skulle installera om Win XP Pro på min senaste burk. Jag skulle gå till Windows update för att uppdatera operativsystemet innan jag installerade Norton Internet Security. Först gick det bra men sedan kom bara den ovan nämnda sidan upp.

Fråga: Beror detta problem på ett virus? Kan man inte ens surfa på internet med Windows 95-burkar utan antivirusprogram?

Det kanske är dags att byta till Linux på den gamla burken.

/Lars
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
lucchesi
Posts: 145
Joined: 2005-01-09 2:29:06
Location: Bollnäs

Re: Win95: Är det virus?

Post by lucchesi »

lagu2653 wrote: Det kanske är dags att byta till Linux på den gamla burken.

/Lars
En bra idé
Min PC ASUS A7N8X-XE,1024GB PC3200,200GB WD-Caviar,120Gb Seagate Barracuda,120Gb Hitachi Deskstar.Maxtor USB 2.0 100Gb, 16x DVD-RW +/- Samsung,GeCube ATI X1300,AMD 3000+ Barton 333FSB,Ljud AC97, OS Slackware Current,WM KDE 3.5.2
Post Reply