Köpa rätt Officepaket ?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Köpa rätt Officepaket ?

Post by Mind »

Jag har lite problem med att hitta rätt licenser på Officepaket.

Vad jag vill ha är helt enkelt Office XP eller 2003, men när jag är inne på tex Dustin och snurrar så hittar jag paket som kostar runt 3000kr, men även paket som heter Teacher and students som bara kostar 1000kr.

Då undrar jag vad är haken ? varför sälja nånting som kostar 3ggr så mkt när vem som hellst kan köpa samma sak billigare ?
Nån skillnad måste det ju finnas.

någon som har koll på vad som är vad ?
Vill hellst beställa redan idag.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Det är precis som Pro och så. Jag tycker Du ska gå igenom listan på vilka program just DU behöver och vilket office-paket Du ska välja. SKa finns en sån lista på Dustin.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Teacher och Student är till för dig som är lärare eller student, svårare än så borde det inte vara. Borde vara så att de bara säljer till lärare eller studenter, men de kanske inte har så bra koll?
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Det är skillnader i licenserna antar jag. Samt att acsess inte medföljer..

Har själv Office XP Pro men använder bara Word
#mac.se @ EFnet
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

übermensch wrote:Teacher och Student är till för dig som är lärare eller student, svårare än så borde det inte vara. Borde vara så att de bara säljer till lärare eller studenter, men de kanske inte har så bra koll?
Grejen är den, att om du t.ex köper en studentlicens, men inte är student, så är din licens inte giltig - du kunde lika gärna köra med wärsch. Så det går liksom inte att "lura" till sig en billigare licens.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Cool Runnings
Posts: 74
Joined: 2002-03-10 10:04:11
Location: Fränninge/Såne

Post by Cool Runnings »

Om man *är* student när man köper det så är den laglig eller en kompis som studerar köper.

Angående lärare så har jag för mig att skolans licens täcker för både operativsystem och office så att lärarna ska kunna arbeta hemifrån. En lärare har ju åtminstonde 5 timmar i veckan av sin arbetstid i hemmet för planering mm... Åtminstonde så resonerade skolan så som jag gick på i senare hälften av 90-talet. Där fick lärarna låna hem program som användes i undervisningen för att kunna arbeta hemifrån.

Om det var helt lagligt vet jag inte, men det är inte otänkbart.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Cool Runnings wrote:Om man *är* student när man köper det så är den laglig eller en kompis som studerar köper.

Angående lärare så har jag för mig att skolans licens täcker för både operativsystem och office så att lärarna ska kunna arbeta hemifrån. En lärare har ju åtminstonde 5 timmar i veckan av sin arbetstid i hemmet för planering mm... Åtminstonde så resonerade skolan så som jag gick på i senare hälften av 90-talet. Där fick lärarna låna hem program som användes i undervisningen för att kunna arbeta hemifrån.

Om det var helt lagligt vet jag inte, men det är inte otänkbart.
Användaren av licensen måste upfylla kraven. Inte inköparen.
#mac.se @ EFnet
Cool Runnings
Posts: 74
Joined: 2002-03-10 10:04:11
Location: Fränninge/Såne

Post by Cool Runnings »

Jo, men det finns ju speciella avtal för skolor. Har dock inte orkat läsa det.
Det är inte alls omöjligt att lärare har rättighet att på sin arbetsdator i hemmet installera nödvändig programvara för att kunna utföra sitt arbete.
Dock så informerar min fru mig (som studerar till gymnasielärare) att 35h/vecka är arbete på skolan och 10h/veckan får disponeras antingen i hemmet eller på skolan för att arbeta med planering/prov mm...
Detta bör ju då regleras i licensavtalet som finns för skolor.

Om du jobbar för ett företag där du har till en viss del arbete ifrån hemmet som kräver att du har dator/programvaror skulle du då inte kräva att din arbetsgivare betalar för programvarorna som krävs?

Precis som om man är student vid högskola/universitet så kan man köpa studentlicenser (Tror inte att grund/gymnasieskola är giltigt). Licensen upphör ju inte gälla bara för att du slutar studera utan den är din helt lagligt köpt när du studerade.

Precis om man köper en licens av sin kompis som studerar. Man får ju sälja sina licenser som man har köpt.
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Med andra ord så bör jag inte sälja en teacher och student licens till en kund då.

blir snudd på omöjligt att övertyga nissen att han ska pröjsa typ 4k för officepaket(som han fick med gratis för 5 år sedan)
User avatar
zparta
Posts: 161
Joined: 2002-03-08 17:13:48
Location: Skellefteå
Contact:

Post by zparta »

http://www.openoffice.org/

och innan ni smutskastar gratis mjukvara, TESTA!
//Jag reserverar mig för ev. stavfel
Abit NF7-S V2.0 AthlonXP2500+@3200+ zalman 7000alcu | 2xTwinmos 512mb 400mhz | NVIDIA 6600GT 128GDDR3 | NEC 3500A | 200gb sata
|Alla går att köpa|Alla har ett pris|
hispan.se
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Cool Runnings wrote:Precis om man köper en licens av sin kompis som studerar. Man får ju sälja sina licenser som man har köpt.
Licensen gäller INTE för dig, om det är en studentlicens som du köper av en student, men du själv är inte student. Licensen gäller som sagt för användaren, inte inköparen. Om så vore fallet, skulle väl alla köpa sina licenser via studerande?

Om du köper Officepaketet som student, så gäller licensen användande för studier. Om du sen slutar skolan, startar eget företag och använder Officepaketet i företaget, så har du inte längre någon giltig licens. Det var iaf det jag fick höra av MS-representant.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Nu har jag letat runt efter officepaketen på olika lokala datorbutiker och nätbutiker.
Dustin tar 4600kr för Office 2003 Small buissnies edition, medans Techdata tar 1800kr.
Inetdata tar 2165 för Basic och 5280 för small buissnies.

Hur tänker dom med prissättningen igentligen ?
jag får ju noll koll på detta!
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

Hur är det med OEM då? Vissa kräver inte att man ska köpa så himla mycket grejer för att få köpa Windows/Office. T ex denna version av Office, hur många delar måste man köpa för att kvalificera sig till en OEM? För Windows anger Komplett bland annat detta:
Produkten kan endast köpas tillsammans med tredjeparts retail hårdvaruprodukt (inte mjukvara eller bulk) vilken är en del av en PC. Detta kan vara chassi, mus, hårddisk, minne, skrivare, monitor, tangentbord osv.
Vilket borde betyda att om man ändå ska köpa lite nya minnen eller varför inte bara en dvd-brännare för några hundralappar så får man rätt bra rabatt på ett OS/Officepaket.
-= MM =-
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Jupp det går aldeles utmärkt att köpa en OEM licens samtidigt som man köper nått annat junk tex router eller whatever..
#mac.se @ EFnet
Post Reply