Hittar inge bra Antivirus! =(

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
User avatar
Lord^Airow
Posts: 200
Joined: 2005-06-28 13:00:03

Hittar inge bra Antivirus! =(

Post by Lord^Airow »

Jag har funderat på vilka antivirus det är som har bäst skydd.
Hittills har jag kommit fram till att Panda och Norton inte är bra?
Har jag rätt eller fel,vad tycker ni?

Har TÄNKT o skaffa ett gratis antivirus...någon som vet någon som duger?Vill helst inte pröva trial-lösningar på 15 dagar eller liknande.
Har hittills hittat !Avast som verkar vara bra men jag vet inte om det har bättre skydd än mitt Norton Antivirus + Personal Firewall?

HJÄLP behövs verkligen eftersom jag inte litar på Norton längre och då min prenumeration går ut om 20 dgr och jag kommer ALDRI köpa nytt från symantec om dem håller så låg kvalite så som jag upplevt det med deras progam...
Som sagt:

Något bra gratis antivirus eftersom jag inte har RÅD att köpa krimskrams som kostar och inte fyller sin funktion .

<EDIT>Kostar NOD32 pengar?Dom har ju en download sektion med är inte det trial?
<EDIT>Ja det kostade...
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag brukar köra avast tycker att det är rätt ok och är gratis
nod 32 är det många som köra med men det kostar pengar om inte jag minns fel
men ska vara det bästa
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
XaZe
Posts: 142
Joined: 2005-05-30 21:30:17
Location: Stockholm
Contact:

Post by XaZe »

Norton Internet Security 2005 Professional..
Finns inget bättre enligt mig..

*Antivirus
*Brandvägg
*Antispammfilter (mail)
*Reklamannonseringsblokering
*Popupblokerare

Fungerar prima.
Programvaran kostar så klart pengar, men efterosm att allt går att få gratis med lite kunskap så ere inte alls svårt o få bra skydd för ingenting förutom lite tid och rum. Aktiveringen var lite krånglig, men finns massor av dokument som beskriver exakt hur man ska göra.

hehe nån skrev nånting om Panda antivirus:
Jag har en dator som bara stått som en andrahandsdator som mest itne blivit använd, men mest vart på.. Sökte igenom med panda antivirus för ett tag sedan då jag inte orkade krångla med massa downloads osv. Hittade ungefär 3-4 virus.. Ok, sen efter några veckor så hade ja en komplett nerladdad verision av Norton Antivirus 2004 som jag då instalerade på min andrahandsdator som då hade stått avstängd sen senaste virusscan osv. Uppdaterade Nortons liveupdate (viruslistor) så den känner igen fler virus, och sen sökte jag ?. Vågar knappt säga det, men virusantalet bara rasslade iväg.. När virussökningen var klar så hade det påträffats "1901" st virusinfekterade filer.
Så då börjar man undra hur bra panda är som bara hittade 3 eller 4st av de 1904-1905st.??.
2x P4 3.2Ghz DualCore , 1.28Tb Hdd (300+250+250+200+160+120Gb) , 2Gb Ram (2x 1024Mb) , Creative SB X-Fi , Nvidia GeForce 7900GTX 512Mb , DVD-ROM , DVD-RW/R/+/- , 19" LCD-Skärm , BBB 24/1Mbit
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Att betala några hundralappar per år för ett utmärkt antivirusskydd är klart värt. Slippa rappla med warez, trials eller gratisprogram som är bra ett tag, och suger sen. Norton tycker jag är rätt dåligt, bloatat så det förslår, dessutom äter det systemresurser så det är rent löjligt. Nod32 eller Kaspersky funkar för mig.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Lord^Airow
Posts: 200
Joined: 2005-06-28 13:00:03

Post by Lord^Airow »

Tack för alla svar!
Väldigt tacksam men jag har ett par fler viktiga frågor!
Vet någon av er vilken kombination av dessa antivirus och program som passar bäst?

!Avast Antivirus med ZoneAlarm firewall
eller
Norton Antivirus 2005 med Norton Internet Security 2005?

Behöver verkligen hjälp då det skulle spara mig en hel massa arbete och tid om jag väljer rätt program!

PS.Ännu en gång : Tack för de snabba svaren,ser fram emot mer hjälp :) DS
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

kerio och nod32 fungerar bra för mig. Norton fungerar aldrig.
User avatar
Lord^Airow
Posts: 200
Joined: 2005-06-28 13:00:03

Post by Lord^Airow »

Tossefar wrote:kerio och nod32 fungerar bra för mig. Norton fungerar aldrig.
Så Avast Antivirus och ZoneAlarm firewall är bättre än Norton Antivirus och Norton Internet Security?
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Lord^Airow wrote:Så Avast Antivirus och ZoneAlarm firewall är bättre än Norton Antivirus och Norton Internet Security?
Det vet jag inte, jag kör som sagt kerio och nod32. Men i stort sett allt är bättre än norton.
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Allt jag kan säga är betala hellre för nod32 det är det bästa, kostar inte mycket heller om jag inte minns helt fel.
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
Lord^Airow
Posts: 200
Joined: 2005-06-28 13:00:03

Post by Lord^Airow »

Tossefar wrote:
Lord^Airow wrote:Så Avast Antivirus och ZoneAlarm firewall är bättre än Norton Antivirus och Norton Internet Security?
Det vet jag inte, jag kör som sagt kerio och nod32. Men i stort sett allt är bättre än norton.
Haha "i stort sett är allt bättre än norton" :P

Förresten tog en tid på Kerio's hemsida.
Dom ger dig full versionen av firewallen i 30 dgr.Sedan får du en "limited free edition" som du kan använda hur länge du vill.
Är denna "limited" version bra?Har du någonsin fått virus/attacker/liknande och hur lätt har det varit att ta bort dessa?
Får du intrångsförsök ofta eller sällan/aldrig?Aldrig kan ju bero på att det inte är en bra firewall?
User avatar
Lord^Airow
Posts: 200
Joined: 2005-06-28 13:00:03

Post by Lord^Airow »

schon wrote:Allt jag kan säga är betala hellre för nod32 det är det bästa, kostar inte mycket heller om jag inte minns helt fel.
sa ju redan i min första post att jag tyvärr inte har råd..
men du kanske har erfarenheter av något annat program än bara Nod32?
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Lord^Airow wrote:Haha "i stort sett är allt bättre än norton" :P

Förresten tog en tid på Kerio's hemsida.
Dom ger dig full versionen av firewallen i 30 dgr.Sedan får du en "limited free edition" som du kan använda hur länge du vill.
Är denna "limited" version bra?Har du någonsin fått virus/attacker/liknande och hur lätt har det varit att ta bort dessa?
Får du intrångsförsök ofta eller sällan/aldrig?Aldrig kan ju bero på att det inte är en bra firewall?
Jag använde limited-versionen redan från början, det är själva brandväggen och därmed allt jag ville åt.

Nepp. Aldrig fått varken virus eller blivit ATTACKERAD! (Tror jag. Jag kanske lever i en dimma, nod32 och kerio kanske ljuger för mig.)
User avatar
Lord^Airow
Posts: 200
Joined: 2005-06-28 13:00:03

Post by Lord^Airow »

Tossefar wrote:
Lord^Airow wrote:Haha "i stort sett är allt bättre än norton" :P

Förresten tog en tid på Kerio's hemsida.
Dom ger dig full versionen av firewallen i 30 dgr.Sedan får du en "limited free edition" som du kan använda hur länge du vill.
Är denna "limited" version bra?Har du någonsin fått virus/attacker/liknande och hur lätt har det varit att ta bort dessa?
Får du intrångsförsök ofta eller sällan/aldrig?Aldrig kan ju bero på att det inte är en bra firewall?
Jag använde limited-versionen redan från början, det är själva brandväggen och därmed allt jag ville åt.

Nepp. Aldrig fått varken virus eller blivit ATTACKERAD! (Tror jag. Jag kanske lever i en dimma, nod32 och kerio kanske ljuger för mig.)
Ok.

Lol det där med att du inte blivit attackerad :P
Fast Kerio i kombination med Nod32 verkar ganska bombsäkert
Jag kanske borde pröva Norton Antivirus 2005 + Internet Security 2005 MED Kerio?

Eller skulle det bara sk*ta upp hela mitt system och lagga sönder hela datorn och mitt internet?
En kombination av Avast och Kerio ser inte heller så dåligt ut.

PS.Kan tillägga att jag använder Webroot Spysweeper,Spybot och Ad-aware hela tiden...Men det är kombinationen av antivirus och firewall som jag letar efter därför att jag vill ha ett BOMBSÄKERT system som inte kostar och är GRATIS.

<EDIT> Skulle Kaspersky och Kerio tillsammans vara någonting bra?
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Lord^Airow wrote:
schon wrote:Allt jag kan säga är betala hellre för nod32 det är det bästa, kostar inte mycket heller om jag inte minns helt fel.
sa ju redan i min första post att jag tyvärr inte har råd..
men du kanske har erfarenheter av något annat program än bara Nod32?
Oj flåt förstod inte att du absolut inte kunde betala för det jo jag har provat Norton och avast men ingen av dom har jag upplevt arbeta på det lättsamma sätt som nod32.
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
Nangus
Posts: 157
Joined: 2002-09-04 10:14:00
Location: Göteborg

Post by Nangus »

Jag kör Antivir (www.free-av.com) ett gratis virusskydd som jag tycker fungerar utmärkt. Hittar bra många fler virus än t.ex. norton.
3700+ SD, 2048 PC3200, Leadtek 6800le @ NU

Guds sämsta skapelse: Bakfyllan
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Avast! Antivirus rullar på i bakgrunden i min maskin. Funkar alldeles utmärkt och bra mycket resurssnålare än Norton.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Jag kör AntiVir Personal (eller vad det heter) med ZoneAlarm, fungerar för mig.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

OT: men det förvånar mig hur Symantec lyckas ha kvar sina kunder och att dom tycker att norton är det bästa som finns, bara jag som inte hänger med riktigt?
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
XaZe
Posts: 142
Joined: 2005-05-30 21:30:17
Location: Stockholm
Contact:

Post by XaZe »

Norton dåligt ? iaf en av dom största o kändaste på marknaden.
Och ni som klagar på att den äter all systemresurs, skaffa ny dator.. sitter ni på gammla 386.or eller? =/..
Mitt norton drar ungefär lika mycke systemresurs i idle som Notepad.exe eller t.om. Kalkylatorn. Klart att d kan öka medans liveupdate eller nåt e på eller den håller på o söker, men då ska man ju endå inte använda datorn till max.?.

bara en massa whine för att de flesta itne har kunskaper am användningen, nerladdningen av hela ver. Ni har säkert provat 14dagar trial o sen när d lägger av så säger ni " fan va sugit antivirus ". =/
2x P4 3.2Ghz DualCore , 1.28Tb Hdd (300+250+250+200+160+120Gb) , 2Gb Ram (2x 1024Mb) , Creative SB X-Fi , Nvidia GeForce 7900GTX 512Mb , DVD-ROM , DVD-RW/R/+/- , 19" LCD-Skärm , BBB 24/1Mbit
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

XaZe wrote:Norton dåligt ? iaf en av dom största o kändaste på marknaden.
Och ni som klagar på att den äter all systemresurs, skaffa ny dator.. sitter ni på gammla 386.or eller? =/..
Mitt norton drar ungefär lika mycke systemresurs i idle som Notepad.exe eller t.om. Kalkylatorn. Klart att d kan öka medans liveupdate eller nåt e på eller den håller på o söker, men då ska man ju endå inte använda datorn till max.?.

bara en massa whine för att de flesta itne har kunskaper am användningen, nerladdningen av hela ver. Ni har säkert provat 14dagar trial o sen när d lägger av så säger ni " fan va sugit antivirus ". =/
Nja... Det är väl mer så att datorn känns betydligt piggare med t.ex NOD32 än Norton Antivirus.
Cool Runnings
Posts: 74
Joined: 2002-03-10 10:04:11
Location: Fränninge/Såne

Post by Cool Runnings »

XaZe wrote:Norton dåligt ? iaf en av dom största o kändaste på marknaden.
Och ni som klagar på att den äter all systemresurs, skaffa ny dator.. sitter ni på gammla 386.or eller? =/..
Mitt norton drar ungefär lika mycke systemresurs i idle som Notepad.exe eller t.om. Kalkylatorn. Klart att d kan öka medans liveupdate eller nåt e på eller den håller på o söker, men då ska man ju endå inte använda datorn till max.?.

bara en massa whine för att de flesta itne har kunskaper am användningen, nerladdningen av hela ver. Ni har säkert provat 14dagar trial o sen när d lägger av så säger ni " fan va sugit antivirus ". =/
Förutom att alla datorer jag har bytt ifrån NAV på till FreeAV, Nod32 eller f-secure har kännts mycket piggare och trevligare så har jag också i flera fall sett datorer som NAV påstår är rena hitta flertalet virus när något av ovanstående AV har installerats.

Norton är stort och känt för att man kan köpa det i affären. Det har även en gång i tiden varit en mycket bra produkt. Men efter NAV2001 så har det blivit skit. Ofta så kan NAV hitta virus med inte ta bort dem. Utan då måste man ladda ner en speciell fix för just det viruset och ta bort det med. Dessutom så kan man till 90% aldrig installera det på ett redan smittat system för att i princip alla nya virus blockar NAV, McAfee mfl

Dock så är deras antivirus för företag - Symantec Antivirus - fortfarande en väldigt bra produkt.

Kan även nämna att på mitt förra jobb provade vi även med McAfee och Panda Antivirus. Även de var av sämre kvalitet som hade svårt att hitta och ta bort virus. Bara för att man kan gå in och köpa det över disk och alla känner till det så betyder det inte att det finns bättre produkter. Precis som med operativsystem, officepaket, browsers, filhanterare mm...
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

XaZe wrote:Norton dåligt ? iaf en av dom största o kändaste på marknaden.
Och ni som klagar på att den äter all systemresurs, skaffa ny dator.. sitter ni på gammla 386.or eller? =/..
Mitt norton drar ungefär lika mycke systemresurs i idle som Notepad.exe eller t.om. Kalkylatorn. Klart att d kan öka medans liveupdate eller nåt e på eller den håller på o söker, men då ska man ju endå inte använda datorn till max.?.

bara en massa whine för att de flesta itne har kunskaper am användningen, nerladdningen av hela ver. Ni har säkert provat 14dagar trial o sen när d lägger av så säger ni " fan va sugit antivirus ". =/
Det finns en hel del kunnande här, så kasta inte sten i glashus. Mina tester grundar sig på ungefär 500 datorer + 30 servrar, i universitetsmiljö, dina erfarenheter grundar du på vad? Symantecs "corporate-editions", dvs antivirus och andra utilities för stordrift är bra, men vanliga Norton AV tycker jag suger. Kan bara konstatera att med Norton så hade vi problem med virus, med Nod32 har vi det inte. Dessutom så fungerar Nod32 med gamla datorer, något som skolor i regel får dras med.

De flesta använder Norton för att de inte känner till nåt annat, samt att det ofta levereras med datorer, och för många så funkar det säkert bra. Jag har dock stött på många privatpersoner vars datorer plötsligt har fungerat suveränt den dag Norton lämnade deras hårddiskar :P
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

XaZe wrote:Norton dåligt ? iaf en av dom största o kändaste på marknaden.
Och ni som klagar på att den äter all systemresurs, skaffa ny dator.. sitter ni på gammla 386.or eller? =/..
Mitt norton drar ungefär lika mycke systemresurs i idle som Notepad.exe eller t.om. Kalkylatorn. Klart att d kan öka medans liveupdate eller nåt e på eller den håller på o söker, men då ska man ju endå inte använda datorn till max.?.

bara en massa whine för att de flesta itne har kunskaper am användningen, nerladdningen av hela ver. Ni har säkert provat 14dagar trial o sen när d lägger av så säger ni " fan va sugit antivirus ". =/
Ibland har jag lust att skriva grejjer som jag inte borde så jag skiter i det men jag har en p4 på 3ghz med 1gb ram, jag tror knappast att den faller i "långsam dator"-sorteringen.

Själv har jag använt symantecs produkter under en 2-3år tid. Nu på senasre tid när jag har kört nod32 har jag aldrig kännt mig säkrare och datorn har fått sig en magisk boost iom borttagningen av nav och npf.

Jag sa precis som dig innan jag visste bättre.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

min dator är inte slö den heller
men om jag kör norton så märker man att det sunkar ner datorn och den är inte bra på att hitta virus och skapar diverse problem
jag kör helldre med avast avg och nod 32 eller nått än norton
även om norton skulle vara gratis så skulle jag inte vilja ha det
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Nod32 är väldigt bra
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Post Reply