Messenger varning! Spyware!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Messenger varning! Spyware!

Post by AphX »

Har fått spyware och med jämna, korta mellanrum får jag ett varningsmeddelande från Messenger (inte MSN Messenger) där det står att jag fått spyware osv. Meddelandet uppmanar mig att åtgärda det genom att gå in på en viss webadress och ta hem ett program som rensar i registret. I varje meddelande jag får står det alltid olika webadresser, ingen av dessa finns på Google. Adresserna heter liknande http://RegFix32.com etc, alltid olika namn.

Iallafall, jag har fått bort all spyware och virus med hjälp av NOD32, SpyBot och Ad-Aware. Men jag fick fortfarande dessa skumma meddelanden även efter omstart av datorn. Jag gick in i Administrationsverktyg -> Tjänster och stängde av Messenger funktionen. Men är det inte konstigt att Windows guidar till skumma webadresser? Känns som jag bara skulla få ännu mer spyware genom att gå in där. Och varför fortsatte dessa meddelanden poppa upp efter att datorn var clean?

Har jag gjort rätt genom att stänga av Messenger och fortsätta som inget hade hänt eller är det något mer jag bör tänka på?

Tacksam för svar!
Zhaozhou
Posts: 150
Joined: 2005-06-25 14:32:20
Contact:

Post by Zhaozhou »

Jag har haft samma problem många gånger..
Registry Mechanic är mitt svar :P

[ vad jag tror jag iaf. När jag har formaterat om datorn brukar dessa meddelanden komma upp, då kör jag norton, ad-aware och nåra småprogram. Är rätt säker på att RegMech va lösningen.
Skadar ju inte att testa ;) ]
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Det är inte Windows som varnar :P Vem som helst kan skicka sådana meddelanden till din dator när messenger är igång.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Re: Messenger varning! Spyware!

Post by Rejs »

AphX wrote: Har jag gjort rätt genom att stänga av Messenger och fortsätta som inget hade hänt eller är det något mer jag bör tänka på?
Tacksam för svar!
Du har gjort helt rätt. Nu slipper du Buffel och Båg AB. Iallafall där!
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

Tack så hemskt mycket för era svar! Mycket tacksam! Registry Mechanic är ett mycket kompetent program! Tack för rekommendationen! Ha det bra!
Post Reply