Hjälp med XP!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
dbergstrand
Posts: 83
Joined: 2004-12-03 18:46:34

Hjälp med XP!

Post by dbergstrand »

Hejsan!

Jag har en gammal HDD på 80 GB IDE och den börjar bli sliten, har XP på den och nu har jag köpt en 300 GB Sata. Jag vill göra en backup utav mitt XP och lägga det på den nya hdd utan att slippa installera om allt och så. Men hur ska jag göra?

Tack på förhand!

MVH Danne
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

tror detta borde funka...högerklicka på 80gb hdd:n troligen heter den väl Lokal Disk (C:) lr liknande...sen klickar du på egenskaper, sen går du in under fliken verktyg. sen trycker du på säkerhets kopiera nu. sen kommer guiden upp.
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Re: Hjälp med XP!

Post by Rejs »

dbergstrand wrote:Hejsan!

Jag har en gammal HDD på 80 GB IDE och den börjar bli sliten, har XP på den och nu har jag köpt en 300 GB Sata. Jag vill göra en backup utav mitt XP och lägga det på den nya hdd utan att slippa installera om allt och så. Men hur ska jag göra?

Tack på förhand!

MVH Danne
Om den börjar bli sliten så kan du säkert ha haft det ett tag. Det är rätt bra/skönt med en nyinstallation av windows när man köper en ny disk.

Det är så mycket skit som ligger överallt. Program som man inte använder osv. Jag tippar att du tar dig den tiden och installera om ändå...

Partionera bara den nya disken och föröver t.ex skrivbordet, bokmärken i din webläsare, konfigationer av olika program och liknande.


Inget svar på din fråga men ett gott råd...
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
Mazzze
Posts: 39
Joined: 2003-01-13 18:40:08

Post by Mazzze »

Norton Ghost är bra
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Rekommenderar Acronis True Image. Med det ska du kunna klona IDE-disken och återställa den till SATAn. (När du ändå är där nere kan du ju försöka förhandla dig till någon superkraft eller så, var rädd om själen bara...)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

tycker du ska bränna ut dom filer du behöver på en CD-RW disk.... fan man får så mkt spyware och sånt utan att man vet det och man känner jävligt stor skillnad om man installerar om windows...alla spyware och sånt segar ner systemet så in åt helvete...
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

St0ni3 wrote:tycker du ska bränna ut dom filer du behöver på en CD-RW disk.... fan man får så mkt spyware och sånt utan att man vet det och man känner jävligt stor skillnad om man installerar om windows...alla spyware och sånt segar ner systemet så in åt helvete...
Av ren nyfikenhet, använder du IE som primär webbläsare?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

ja...6.0
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

St0ni3 wrote:ja...6.0
Da-da!

http://www.mozilla.org/products/firefox
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

TinyTeeth wrote:
St0ni3 wrote:ja...6.0
Da-da!

http://www.mozilla.org/products/firefox
varför ska jag löra Firefox för? har inte hittat någon bra anledning till att använda det....men om någon berättar fördelarna så kanske jag byter...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

St0ni3 wrote:varför ska jag löra Firefox för? har inte hittat någon bra anledning till att använda det....men om någon berättar fördelarna så kanske jag byter...
St0ni3 wrote:tycker du ska bränna ut dom filer du behöver på en CD-RW disk.... fan man får så mkt spyware och sånt utan att man vet det och man känner jävligt stor skillnad om man installerar om windows...alla spyware och sånt segar ner systemet så in åt helvete...
Firefox är bra mycket säkrare, särskilt när det gäller spyware.

Men samtidigt bryr jag mig inte särskilt mycket om du får spyware heller, så jag tänker inte spilla någon mer tid på att försöka övertyga dig.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

TinyTeeth wrote:
St0ni3 wrote:varför ska jag löra Firefox för? har inte hittat någon bra anledning till att använda det....men om någon berättar fördelarna så kanske jag byter...
St0ni3 wrote:tycker du ska bränna ut dom filer du behöver på en CD-RW disk.... fan man får så mkt spyware och sånt utan att man vet det och man känner jävligt stor skillnad om man installerar om windows...alla spyware och sånt segar ner systemet så in åt helvete...
Firefox är bra mycket säkrare, särskilt när det gäller spyware.

Men samtidigt bryr jag mig inte särskilt mycket om du får spyware heller, så jag tänker inte spilla någon mer tid på att försöka övertyga dig.
Ok...tror faktiskt jag tänker pröva det....blir så jävla trött på all spyware...även fast jag kör Spybot och Ad-Aware så kommer det ner nya spyware hela tiden...har länge funderat på att köra firefox för många verkar göra det så det kan ju inte vara dåligt....
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Ska du behålla allt från den förra disken är Nortons Ghost en bra ide.
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

kr1sse wrote:Ska du behålla allt från den förra disken är Nortons Ghost en bra ide.
allt e bra med det förutom att det kostar pengar...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Det är ju nackdelen med mycke saker.

Finns det något ungefär lika bra gratisalternativ?
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

St0ni3 wrote:
massa_andra_members wrote:Här var det en massa quotes, på grund av lättläslighetsskäl har jag (kr1sse) tagit bort dem...
Ok...tror faktiskt jag tänker pröva det....blir så jävla trött på all spyware...även fast jag kör Spybot och Ad-Aware så kommer det ner nya spyware hela tiden...har länge funderat på att köra firefox för många verkar göra det så det kan ju inte vara dåligt....
Jag bytte för några månader sen, och hittils har FF varit mycket bättre på alla punkter.
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

kr1sse wrote:Jag bytte för några månader sen, och hittils har FF varit mycket bättre på alla punkter.
ok...ska fixa FF alla säger att det e bättre så jag prövar de...och jag tror att det finns något liknande gratis alternativ till Norton Ghost...det finns säkert något...sök lite på download.com dom som behöver ett...
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

St0ni3 wrote:
kr1sse wrote:Jag bytte för några månader sen, och hittils har FF varit mycket bättre på alla punkter.
ok...ska fixa FF alla säger att det e bättre så jag prövar de...
Tips, skaffa 1.5 RC1 redan nu om du är sugen på Firefox, 1.5 Final släpps inom kort och är bättre på många punkter än 1.0.7. http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... 169#466169

(Inte för att det inte går att uppgradera från 1.0.7 problemfritt, det går utmärkt.)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

Mmm...tack ska fixa det på en annan dator...sitter så sällan på denna dator eftersom den bara har modem och den andra har bredband.... tack för tipsen...skyddar FF mot exakt alla sorts Spyware? typ malware och sånt oxå??
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Det upptäcks säkerhetshål i Firefox ibland, men mindre allvarliga och färre än i IE.

Jag har inte haft en enda oönskad cookie i min dator ens sedan jag började använda Firefox, men det är klart att om någon spywareprogrammerare är kvick i fingrarna och lägger märke till ett opatchat säkerhetshål i någon browser så finns ju risken att man smittas. (Dock har jag aldrig hört talas om spyware eller malware som sprids via säkerhetshål i Mozillas produkter)

Mozilla kommer dock ut med patchar inom några dagar istället för inom några månader, som Microsoft.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

Branstrom wrote:Det upptäcks säkerhetshål i Firefox ibland, men mindre allvarliga och färre än i IE.

Jag har inte haft en enda oönskad cookie i min dator ens sedan jag började använda Firefox, men det är klart att om någon spywareprogrammerare är kvick i fingrarna och lägger märke till ett opatchat säkerhetshål i någon browser så finns ju risken att man smittas. (Dock har jag aldrig hört talas om spyware eller malware som sprids via säkerhetshål i Mozillas produkter)

Mozilla kommer dock ut med patchar inom några dagar istället för inom några månader, som Microsoft.
ok...det låter bra...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

St0ni3 wrote:...skyddar FF mot exakt alla sorts Spyware? typ malware och sånt oxå??
Den har väl inte något inbyggt "skydd"? (Annars har jag missat en stor fördel.)

Utan det är mer så att IE är otroligt integrerat i win, så därför kan man få bra tillgång till systemet via IE, och sen är FF bara allmänt säkrare. (Jag kan itne förklara, nån annan som har läst på mer får göra det.)
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

kr1sse wrote:
St0ni3 wrote:...skyddar FF mot exakt alla sorts Spyware? typ malware och sånt oxå??
Den har väl inte något inbyggt "skydd"? (Annars har jag missat en stor fördel.)

Utan det är mer så att IE är otroligt integrerat i win, så därför kan man få bra tillgång till systemet via IE, och sen är FF bara allmänt säkrare. (Jag kan itne förklara, nån annan som har läst på mer får göra det.)
enligt det jag har uppfattat av dom som berättat om FF så skulle de vara ett inbyggt spyware skydd...antar de av vad som står på deras hemsida... har fixat det nu och jag tycker det funkar bra än så länge...(har haft det i typ 1 tim.)
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

FF är en browser, den skyddar inte mot spyware eller något sådant på något annat sätt än att det i en rad saker är säkrare än IE och därför undviker att få in sådant den vägen.

FF är tabbat, snabbt, relativt säkert och kommer med en bra inbyggd pop-up stopper. En bra browser helt enkelt, som dessutom kan ställas in på många sätt i utseende, prestanda och användning.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Precis. Likna den hellre vid en fet betongmur än en slägga man svingar mot de små goblins och spioner som försöker bryta sig in. Dock är ju ett preventivt skydd det absolut bästa skyddet.

Att köra IE men ha Ad-Aware och Spybot etc installerat och tro att det gör att man surfar säkert är idioti. De programmen är enbart till för att försöka rensa bort spyware/adware/shitware i efterhand, när det redan infekterat systemet.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Post Reply