Musen fryslaggar?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Musen fryslaggar?

Post by AphX »

Ibland när jag lirar CS händer det att musen fryslaggar i några sekunder... Sen efter 2-6 sekunder så funkar den igen... Det är inget skräp i musen för det funkar inte å skjuta eller att aima... musen e stendöd i flera sekunder... Händer ca. 5 gånger/15 min. Förstår inte vad som kan va fel? Har aldrig hänt förut...

Kan tillägga att det endast är musen som laggar, jag kan gå fram å tillbaka utan något som helst lagg och fps:en ligger stabilt på 99. Å allt i gamet flyter... Väldigt irriterande problem...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Har du trådlös eller "normal" mus?
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

Jag har en Microsoft Intellimouse Explorer 3.0 icke trådlös USB. Och nu har jag upptäckt att det inte bara är i CS. Det kan hända när som helst. Och musen slocknar lixom helt. Som om nån drar ut sladden. Sen efter ett par sekunder så kommer den tillbaka...

*** EDIT ***

Nu händer det oftare och oftare och det börjar bli VÄLDIGT frustrerande. Någon som har nån idé om vad det kan vara?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Det låter iofs rätt bekant, hur är det med drivrutinerna för din USBhost? Händer samma sak med andra USB-enheter? (Gärna HID-specifika)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

Det ända jag har på USBn förutom musen är ett ljudkort som jag bara använder när jag spelar in ljud och en IXUS 50 som jag tankar över bilder med bara. Jag har bara märkt av det på musen men jag har inte hårdtestat t.ex. ljudkortet. Samma sak på alla USB portar. Grejjen är att jag formaterade om datorn senast för 3 månader sen, å allt har funkat klockrent sen dess... Men nu senaste dagarna bara har det krånglat.

EDIT

När musens lampa slocknar så lyser fortfarande ljudkortet.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Du har de andra prylarna urkopplade, va? Om inte, pröva det ett tag.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Var är mottagaren?

Jag hade ungefär samma problem, och då hade mottagaren slunkit ner bakom datorn, och datorn har "anti-störnings-skivor". (Metallplattor på alla sidor. Fast de skivorna avänds lite för att leda bort värme nu också.)
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

kr1sse wrote:Var är mottagaren?

Jag hade ungefär samma problem, och då hade mottagaren slunkit ner bakom datorn, och datorn har "anti-störnings-skivor". (Metallplattor på alla sidor. Fast de skivorna avänds lite för att leda bort värme nu också.)
Jag har alltså en trådbunden mus.

När den slockar så kan jag byta USB port, då funkar den i max 10 sec sen dör den igen, då byter jag USB port igen, då funkar den i max 10 sec etc. Sådär kan jag hålla på hur länge som helst. Men den funkar aldrig mer än 10 sekunder lixom. NÅT E SKUMT!! Alla andra enheter funkar klockrent på alla USB portar. Kom på nåt snillen!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Sorry, läste fel.

Installera om drivrutiner?
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Dumt tips, vet ingen om någon sagt det tidigare, men köp en ny mus.
Arbete ger frihet
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

Aa, det börjar kännas som att det är musen det är fel på... Men ändå skumt sätt att dö tycker jag... Kan den inte bara dö helt så man vet =) Ska testa den på jobbet imorn, får se hur det går.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Samma sak hände min mus(MX 500) och mitt apple tangentbord. Jag skaffade mig ett USB 2.0 kort och kör musen i det istället. Har fungerat felfritt sedan dess. Så det har med största sannolikhet med dina usb portar att göra.
#mac.se @ EFnet
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

Xmel wrote:Samma sak hände min mus(MX 500) och mitt apple tangentbord. Jag skaffade mig ett USB 2.0 kort och kör musen i det istället. Har fungerat felfritt sedan dess. Så det har med största sannolikhet med dina usb portar att göra.
Tack för svaret!

Men USB-portarna fungerar felfritt. Har en annan mus som går via USB nu och den funkar klockrent, alla andra USB enheter också. Så muser håller på att dö... Men skumt sätt att dö ut på, eller hur?
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Såg nu att du hadde en intelimouse 3.0.. dom har massa problem med sladden.
#mac.se @ EFnet
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Intellimouse är väl ganska ny? Den borde inte dö så tidigt. (Men det finns en fin förklaring: Microsoft.)
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

Den här musen har jag haft i 4 år... så ny vill jag inte påstå =) Men att det är fel på sladden låter väldigt troligt med tanke på att den fortfarande funkar men kommer och går. Nu har jag iaf en ny mus som fungerar klockrent. Tack för era svar!!!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

4 år bara?
Den här har funkat klockrent i säkert 7 år nu.

Den apade sig lite nyligen, då rensade jag bort allt damm i, och nu är den som ny.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

kr1sse wrote:4 år bara?
Den här har funkat klockrent i säkert 7 år nu.

Den apade sig lite nyligen, då rensade jag bort allt damm i, och nu är den som ny.
Musen har inte funnits så länge ;D
#mac.se @ EFnet
Post Reply