lite frågor angående dc++ och torrent clienter

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
User avatar
_tekken_
Posts: 27
Joined: 2005-05-27 14:36:47

lite frågor angående dc++ och torrent clienter

Post by _tekken_ »

tja jag har en fråga det har ju vart en massa liv om att det är olagligt att tanka ner film,musik och diverse programm. men jag undrar är det nån skillnad mellan att tanka från en torrent än att använda sig utav Dc++
tänkte bara eftersom har man dc då har man ju ett hyfsat storrt uttbud att dela med sig utav, men kör man torrents så delar den ju med efter man tankar klart oftast. så är det olagligt att använda torrent's för det verkar ju som att folk som använder dc har störe chans att bli busted. sen så jagar väll inte apb direkt små potatis som laddar ner ett album eller en film då och då.

undrar bara är nyfiken på vad man får å inte får göra :P
Hello
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

En av fördelerna är ju att du aldrig kan åka dit för att du delar ut massa annat än just det du tankar för tillfället.

Dessutom blir det nog mycket svårare att visa upp något förståeligt med screenshots skulle jag tro.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

Så länge det är copyrightskyddat material så är det olagligt att både tanka & dela med sig. Dock är chansen större att bli tagen på dc++ eftersom vem som helst kan kolla din ip & ditt användarnamn. Torrents så är det flera hundra, och chansen att dom hittar dig är väldigt liten. Dock finns det alltid en risk med att tanka warez, även om jag gör d sj ::)
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
_tekken_
Posts: 27
Joined: 2005-05-27 14:36:47

Post by _tekken_ »

sen undrar jag om man delar med sig på en torrent å kankse delar med sig utav av halva filmen dvs50% eller är det lika illa som att dela utt den till 100% ;D sen undrar jag hur skulle dom kunna få fast folk som sitter på torrent om ip &användarnamn inte är offentligt?
om vi tar den som nästan varenda en vet om thepiratebay varför har inte den blivit ner stängd det är väll inte nån som har åkt ditt för tanka där ifrån trots att den är hyfsat känd.
Hello
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

För dom vet inte vart Thepiratebay hostas ifrån, eller vem som äger den. Dessutom är thepiratebay väldigt uselt om man ska ha bra, fungerande releaser. Nog om warez snack för mig.
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

_tekken_ wrote:sen undrar jag hur skulle dom kunna få fast folk som sitter på torrent om ip &användarnamn inte är offentligt?
IP är offentligt.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
carahr
Posts: 80
Joined: 2005-08-08 22:39:50

Post by carahr »

Det är allmänt säkrare att vara på torrent ja eftersom både apb Ifpi har hittills bara registrerat från dc.
Men du kan vara lugn det är säkert att ladda ner på dc ändå eftersom ingen bryr sig .

Vad det gäller thepiratbay så finns det inget idag som säger att de är olagliga eftersom det idag bara är olagligt att tillhand hålla upphovsrättsskyddat material.
Thepiratbay länkar bara precis som en dc hubb gör.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

carahr wrote: Vad det gäller thepiratbay så finns det inget idag som säger att de är olagliga eftersom det idag bara är olagligt att tillhand hålla upphovsrättsskyddat material.
Thepiratbay länkar bara precis som en dc hubb gör.
Det finns fortfarande "medhjälp till X" för brottet X.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: lite frågor angående dc++ och torrent clienter

Post by IcePic »

_tekken_ wrote:tja jag har en fråga det har ju vart en massa liv om att det är olagligt att tanka ner film,musik och diverse programm. men jag undrar är det nån skillnad mellan att tanka från en torrent än att använda sig utav Dc++
Det lär ju inte vara särskilt svårt för APB att söka på TPB efter "Hip Hip Hora!"
och sen kliva på de torrents som dyker upp och på det viset plocka precis alla
ip som är med i de swarm:arna. Att de inte fick hela filen av dig spelar ingen
roll eftersom delar av ett (C):at verk fortfarande är (C).
Så om de laddade ner från 37 hostar och "bara" tog 10% från dig spelar ju
ingen roll eftersom protokollet garanterar att alla tar emot och sänder samma
uppsättning av "Hip Hip Hora!".

Den enkla tumregeln är: Om det var enkelt för dig att hitta det så är det enkelt
för firmor vars enda jobb är att leta upp piratkopierare.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Men tänk ändå på att TPB har över 80000 olika torrents, vilken är chansen att APB sitter på just den du är på? Annars kan man ju lösa problemet genom att använda en proxy...
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Stuggi wrote:Men tänk ändå på att TPB har över 80000 olika torrents, vilken är chansen att APB sitter på just den du är på?
De gör precis som med all warez på DC, de väljer nåt, t.ex "Hip Hip Hora!" som
ingår i deras sponsorers repertoar och jagar det, och skiter i om du wäschar
Spindizzy.D64 till Commodore64 också.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
carahr
Posts: 80
Joined: 2005-08-08 22:39:50

Post by carahr »

IcePic wrote:Det finns fortfarande "medhjälp till X" för brottet X.
Japp det stämmer men om thepiratbay skulle vara olaglig så skulle ju google också vara det :P
User avatar
_tekken_
Posts: 27
Joined: 2005-05-27 14:36:47

Post by _tekken_ »

vad har hänt med APB det har vart ganska tyst på sistone kokar dom ihop nått eller?
Hello
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Fullt upptagna med att stämma folk för tillfället som jag förstått det.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

carahr wrote:
IcePic wrote:Det finns fortfarande "medhjälp till X" för brottet X.
Japp det stämmer men om thepiratbay skulle vara olaglig så skulle ju google också vara det :P
Det finns en del legaliteter rörande ordet "uppsåt" som kan vara värt att ta reda på för din del.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

Dock så tankar man ju inte på TPB, och sedan så tankar man bara scenereleaser som går att zippa upp efter full nedladdning, dvs. att då har APB brytit mot lagen lika mycket som jag har.
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Hur menar du? APB anmäler naturligtvis inte folk för vilka upphovsrättsbrott som helst, bara det som rör deras kunder, och de har naturligtvis deras tillstånd att kopiera och ladda ner filerna.

Sen kan man naturligtvis fråga sig hur mycket av en fil som krävs för att åka dit, eftersom saker och ting blir ganska luddiga på det digitala planet. Jag tror dock att såna teknialiteter inte skrämmer myndigheterna, det går nog som sagt mest på uppsåt.
Last edited by whiz on 2005-11-23 11:29:04, edited 1 time in total.
» the empire never ended
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

KlosterKatten wrote:Dock så tankar man ju inte på TPB, och sedan så tankar man bara scenereleaser som går att zippa upp efter full nedladdning, dvs. att då har APB brytit mot lagen lika mycket som jag har.
Se det så här:
Det är olagligt att köra flyktbilen som står utanför när bankrånarna kommer ut med pengarna från rånet
medans det inte är olagligt att köra taxi eller tunnelbanetåg om rånarna skulle fly på det viset.

Det handlar inte om huruvida torrentfilen innehåller filmen, eller om det är en AVI-fil eller en zip-fil
med lösen på. Det handlar om att TPB medvetet tillhandahåller en av delarna som krävs för att du
ska få hem en version av filmen du inte har rätt att tanka. APB bryter inte mot någon lag eftersom de har fått tillstånd
av den som har rätt att ge ut tillstånd att inneha/tanka/distribuera filmen.

Jag förstår inte varför folk har så svårt att förstå att firman som är hyrd av de som äger rättigheterna
inte begår brott?
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

KlosterKatten wrote:För dom vet inte vart Thepiratebay hostas ifrån, eller vem som äger den.
Vad är din källa till detta? Har svårt att tro att de inte vet det. T om jag vet vilka som hostar det men är det 'hemligt' är det väl bäst att man är tyst om det ^^
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

snigel wrote:En av fördelerna är ju att du aldrig kan åka dit för att du delar ut massa annat än just det du tankar för tillfället.
Inte i Sverige, nej. Hittills i alla fall.
Det var en hel del från Hong Kong som åkte dit för torrent-utdelning.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

lither wrote:
snigel wrote:En av fördelerna är ju att du aldrig kan åka dit för att du delar ut massa annat än just det du tankar för tillfället.
Inte i Sverige, nej. Hittills i alla fall.
Det var en hel del från Hong Kong som åkte dit för torrent-utdelning.
Vet inte om du missförstod mig nu, det jag menade var att på dc kan du åka dig för att du delar ut 500 filmer även om du bara laddar upp en för tillfället. På torrent är det ju svårt att åka dit på något annat än det man faktiskt delar ut.

Om han i hong kong seedade hejzam.avi åkte han väl knappast dit för att hans granne visste att han hade hiphiphora-cam-chinasub.mpeg?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

finns typ miljoner program som ändrar ip:n typ varje sekund...blir lite säkrare...och routrarna e olika säker oxå....men det e mest dom som delar med sig som åker fast...iaf hittils..(typ 2 som åkt fast i sverige)
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

St0ni3 wrote:finns typ miljoner program som ändrar ip:n typ varje sekund...blir lite säkrare...och routrarna e olika säker oxå....
Ehh? Vet du ens vad du pratar om?

Jag tror att du får förklara lite mer vad du menar.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
2mAz
Posts: 284
Joined: 2005-03-17 21:47:57
Contact:

Post by 2mAz »

elvenman wrote:
St0ni3 wrote:finns typ miljoner program som ändrar ip:n typ varje sekund...blir lite säkrare...och routrarna e olika säker oxå....
Ehh? Vet du ens vad du pratar om?

Jag tror att du får förklara lite mer vad du menar.
Ser fram emot den förklaringen... :D
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

2mAz wrote:Ser fram emot den förklaringen... :D
ja och här kommer den....:P

jag menar bara att det finns program som ändrar din ip-address inom en viss tid...och finns routrar som har någon sorts kodad ip...har ingen större erfarenhet av det....
Post Reply