Windows XP: Ändra produktnyckel

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
energie
Posts: 25
Joined: 2005-11-11 16:00:36
Location: Umeå

Windows XP: Ändra produktnyckel

Post by energie »

Hej!

Nu är det så att jag har tappat bort min OEM XP CD till min laptop och ska snart sälja den... Och den har ju en licens, en XP-nyckel, men jag har inte cd-skivan.

Som jag har förstått det, så skall det gå att installera XP från en piratkopia och sedan sätta in denna licensierade nyckel efteråt... men hur?

Det går inte bara genom att "Aktivera Windows" igen... Har testat alla slags "change xp key" EXE-filer också, men det bygger ju på att omaktivera Windows det också... Fungerar det med att ändra nyckel i registret?

Nån som vill hjälpa?
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

De Windows XP-versioner som säljs i affären och de som skickas med datorer (OEM) använder inte samma nyckelbas (en nyckel till en OEM-version fungerar inte till en vanlig och vice versa). Om det bara är CD-skivan du har tappat bort kan du kontakta antingen tillverkaren av din dator eller ringa till MS support så hjälper de dig att skaffa fram en ny mot en kostnad (~50-lappen).
User avatar
energie
Posts: 25
Joined: 2005-11-11 16:00:36
Location: Umeå

Post by energie »

Det lät ju drygt... Det skall finnas en Windows version som man kan använda både OEM och RETAIL-nycklar har jag hört... man får det ifall man är certifierad av Microsoft och prenumenerar på nå skit... :P
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

energie wrote:Det lät ju drygt... Det skall finnas en Windows version som man kan använda både OEM och RETAIL-nycklar har jag hört... man får det ifall man är certifierad av Microsoft och prenumenerar på nå skit... :P
Nope, helt separerade produkter och deras kodbaser är frånskilda, just för att man skall kunna hålla de skilda åt. Men som sagt, ett enkelt telefonsamtal och saken är biff.
User avatar
energie
Posts: 25
Joined: 2005-11-11 16:00:36
Location: Umeå

Post by energie »

Vad gör dom ifall man ringer då? får man koden utbytt?
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

energie wrote:Vad gör dom ifall man ringer då? får man koden utbytt?
Om du ringer och säger att du har en OEM-licens och att du har kvar klisterlappen så kommer de hjälpa dig så att du får en ny skiva hemskickad till dig. FÖrslagsvis ringer du tillverkaren av datorn först. Jag tappade bort min skiva och ringde till Dell. Hade en ny i brevlådan två dagar senare.
User avatar
energie
Posts: 25
Joined: 2005-11-11 16:00:36
Location: Umeå

Post by energie »

Fick tag på ett OEM-Installationskit nu faktiskt... :) så nog fanns den alltid... Rätt mycket smidigare!
Cool Runnings
Posts: 74
Joined: 2002-03-10 10:04:11
Location: Fränninge/Såne

Post by Cool Runnings »

Dryg du är då? Jag skulle aldrig lite på någon som säljer en dator med förinstallerat OS utan skiva. Luktar kopierat lång väg.

Om du nu har en laglig version av ditt OS så är det bara att ringa. Du kan inte få mer än ett nej. De skickar knappast plisen på dig ::)
User avatar
energie
Posts: 25
Joined: 2005-11-11 16:00:36
Location: Umeå

Post by energie »

Haha, det är ju en laglig licens, och jag har inte tid med att vänta på en skiva... tyvärr :/
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Jag hade "turen" att få en OEM-XP-skiva utan krav för att ange xp-licens, det enda den ber om är produktnyckeln på datorn.

Har testat på ungefär 5 datorer och det har fungerat utmärkt, godkände produktnyckeln på alla.

Eller är det det ni snackar om? Produktnyckeln, den som sitter fastklistrad på datorerna på OEM-datorer? ?!?
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Mr_Tobbe wrote:Jag hade "turen" att få en OEM-XP-skiva utan krav för att ange xp-licens, det enda den ber om är produktnyckeln på datorn.

Har testat på ungefär 5 datorer och det har fungerat utmärkt, godkände produktnyckeln på alla.

Eller är det det ni snackar om? Produktnyckeln, den som sitter fastklistrad på datorerna på OEM-datorer? ?!?
XP-licensen är produktnyckeln.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Så om jag skulle gå hem till någon som har en produkt nyckel på sin burk, och skriver/lägger den på minnet och drar hem och stoppar i en xp cd i datorn, går det då att installera windows med hans nyckel då ? ( ska inte göra detta nu alltså :P )
The town where i was born...
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

AntzZ| wrote:Så om jag skulle gå hem till någon som har en produkt nyckel på sin burk, och skriver/lägger den på minnet och drar hem och stoppar i en xp cd i datorn, går det då att installera windows med hans nyckel då ? ( ska inte göra detta nu alltså :P )
No comments.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
Post Reply