Få tillbaks filer efter formatering?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Få tillbaks filer efter formatering?

Post by patrik åkerhage »

Är detta möjligt? formaterade och installerade om först win 2000, sen win XP...så datorn är formaterad två gånger...hon som jag formaterade till frågade efter vart hennes bilder var?
De hade tydligen legat i en mapp under "program" i nåt kameraprogram där. Så hon blev väldigt ledsen över detta, finns det något sätt att få tillbaks dessa filer nu?...kan man inte ställa om datorn till nåt datum eller nåt...fast det kanske inte funkar nu när man formaterat?

?!?
/ MoXX
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Är inte riktigt bildad på detta men har för mig att det skulle gå på något mycket komplicerat sätt, men är inte säker på om det var efter formatering eller efter att man slängt en fil :-/
The town where i was born...
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Pröva ett program vid namn FinalData, men det är tveksamt om det är möjligt att få fram något alls efter två formateringar.

As always. Vill du behålla något? Back. It. Up.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Branstrom wrote:Pröva ett program vid namn FinalData, men det är tveksamt om det är möjligt att få fram något alls efter två formateringar.
Ja fast det är bara det, att funkar det inte, måste jag göra om allt igen eller?
om jag inte hittar filerna vill säga, eller gör det något med de nya inställningarna då? och är det ett enkelt program att använda? finns manual etc?
Branstrom wrote:As always. Vill du behålla något? Back. It. Up.
Jo det vet jag, bara det att jag kunde ju inte veta att hon hade bilder i en mapp som ligger i c:program. Jag sparade allt hon hade på mina dokument o skrivbordet och så..
/ MoXX
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

Nej det är inte möjligt.
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

GetDataBack for ntfs fungerar ypperligt för detta problem, så länge inte någonting har skrivits över så kan du få tillbaka din data, prova programmet, du kan söka igenom efter vilka filer du kan få tillbaka.

Så prova, det är värt ett försök, det har räddat mig i många situationer :)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

xianze wrote:GetDataBack for ntfs fungerar ypperligt för detta problem, så länge inte någonting har skrivits över så kan du få tillbaka din data, prova programmet, du kan söka igenom efter vilka filer du kan få tillbaka.

Så prova, det är värt ett försök, det har räddat mig i många situationer :)
Kan man då få fram filer som man haft för tex 1 år sedan ?
The town where i was born...
anotherusername
Posts: 1027
Joined: 2002-03-15 20:07:32

Post by anotherusername »

EasyRecovery Pro bör kunna ordna det.
Account removal-requested!
User avatar
eskil
Posts: 863
Joined: 2005-02-06 19:40:11
Location: Nyköping

Post by eskil »

Bara du inte använt det utrymmer där filerna låg...
När man raderar från datorn tar den väl bara bort "genvägen" till filen och sen när man lägger en annan fil där så försvinner den andra helt.
Läste det i en fototidning där man kunde rädda raderade bilder från minneskort...

//Elias
|Mobil| Eten M500 @ 400Mhz 192MB ram Windows mobile 2003
|Dator| Athlon64 3000+ s939 6600GT Arctic cooling T2 | 1x AC Silencer 64 Ultra TC | 5x Arctic Fan 3 TC
|Äger| En lödkolv lite sladd och en bunt lysdioder
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

nu har jag en väldans massa program att välja mellan, vilket ska jag ta, och kostar dessa program pengar, eller finns de att ladda hem nånstans gratis?
tack för hjälpen! :)
/ MoXX
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

Post by pozz2 »

EasyRecovery Professional v6.00.09
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Eskil wrote:Bara du inte använt det utrymmer där filerna låg...
När man raderar från datorn tar den väl bara bort "genvägen" till filen och sen när man lägger en annan fil där så försvinner den andra helt.
Läste det i en fototidning där man kunde rädda raderade bilder från minneskort...

//Elias
Fast när man formaterar på lågnivå skriver disken över informationen som finns med nollor, så det blir svårare att få tag i gammal information, men fortfarande inte omöjligt eftersom hårddisken är ett magnetiskt medium, laddningarna finns kvar i många lager om jag minns rätt, men det krävs avancerad analys av disken för att få fram något.

Dock lågnivåformaterar folk sällan sina diskar, utan kör en snabbare variant som inte är lika noggrann utan bara raderar filtabellen. Again, IIRC.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

nu har jag testat det där programmet. Hittade alla de bilder som låg under mina dokument, dvs de bilder jag redan sparat...
..de andra bilderna kunde jag ej få fram. Så jag antar att det är kört nu då?

Är det för att något annat har installerats på den plats som just den mappen låg då eller? sån otur att allt annat kunde hittats utan just de filerna isf...
/ MoXX
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Nu hittade jag dem!!

kunde ändra att man skulle leta från fat32, och vips, där låg dem, tack så jättemycket för era tips!
/ MoXX
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Skönt att det ordnade sig :). KOmmer ihåg när jag använde ett sånt program, gick inge vidare :P.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag har sällan hittat något heller... Vilket program använde du?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

EasyRecovery Professional tror jag det hette...funkade prima :)
/ MoXX
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Wow, det var coolt, jag har också testat nån gång med nåt sånt program, och det funkade inte.
Branstrom wrote:
Eskil wrote:Bara du inte använt det utrymmer där filerna låg...
När man raderar från datorn tar den väl bara bort "genvägen" till filen och sen när man lägger en annan fil där så försvinner den andra helt.
Läste det i en fototidning där man kunde rädda raderade bilder från minneskort...

//Elias
Fast när man formaterar på lågnivå skriver disken över informationen som finns med nollor, så det blir svårare att få tag i gammal information, men fortfarande inte omöjligt eftersom hårddisken är ett magnetiskt medium, laddningarna finns kvar i många lager om jag minns rätt, men det krävs avancerad analys av disken för att få fram något.

Dock lågnivåformaterar folk sällan sina diskar, utan kör en snabbare variant som inte är lika noggrann utan bara raderar filtabellen. Again, IIRC.
Precis. Formatering tar bort allt, snabbformatering raderar bara ToC:en. (ToC = Table of Content)


Jag kom på bara av en händelse att när man tar bort filer på hårddisken (inte formaterar) så försvinner de inte, bara liksom "genvägen" som nån uttryckte här. Det är därför det går så fort.


(Jag är en av de som faktiskt brukar formatera ordentligt. Varja gång nåt ska formateras och jag har tid med en ordentlig formatering. Det är vad man kan kalla ordentlig defragmentering.)
Post Reply