Win Vista BETA

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
User avatar
XzzXzz
Posts: 136
Joined: 2005-12-05 17:51:01
Location: Lidköping

Win Vista BETA

Post by XzzXzz »

Tjena!
Ska börja med att säga förlåt jag vet att detta har tagits upp tidigare men jag har sökt utan att hitta.

Om 0,5-1 vecka ska jag få ett snabbare bredband så jag har tänkt att ladda net Win Vista BETA. Men hittar ingenstans där jag kan ladda ner det. Ändå vet jag att Microsoft har erbjudit mig att ladda ner det.

O en annan sak. Kan ni även länka mig till tråden där man kan lära sig att ha två operativsystem på en dator.

Än en gång förlåt. Men jag har faktist sökt men måste erkänna att jag inte är bra på det. Så ni får gärna länka mig till en sida där man lär sig söka på google =)

Iaf Tack om ni svarar.

EDIT: Glömmde fråga är det samma system krav till BETAn som det "kommer" vara till den riktiga versionen ???

Föresten nu kom jag på att för att instalera Vista måste jag då bränna instalations filerna till en DVD isf måste jag köpa en DVD brännare =(

O när jag ändå frågar. Hur jör jag för att när jag instalerar Vista att mitt gammla WinXP inte försvinner??? Har instalerat Xp ett antal gånger o då har allt förvunnit.

Jaja nu har ni lite till att svara på =)
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Betan är väll inte släppt för alla än? Bara MSNDN och andra utvalda jönsar som fått den.
#mac.se @ EFnet
User avatar
XzzXzz
Posts: 136
Joined: 2005-12-05 17:51:01
Location: Lidköping

Post by XzzXzz »

Lars wrote:Betan är väll inte släppt för alla än? Bara MSNDN och andra utvalda jönsar som fått den.
Hmm. Har för mig att jag fick det från microsoft. Jaja fick iaf det via mail o om jag har tur (vilket inte är troligt) så finns det kanske fortfarande kvar. Får väll bli att leta igenom dem då =/

EDIT: Att hitta Mailet var inte så svårt som jag trodde men kunde tyvärr inte hitta nån stans där jag kunde ladda ner VISTA. Men hittar nån så får ni gärna skriva ett inlägg.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Re: Win Vista BETA

Post by kqr »

XzzXzz wrote:O en annan sak. Kan ni även länka mig till tråden där man kan lära sig att ha två operativsystem på en dator.
Det handlar om att antingen partitionera eller att ha flera HDD:ar.
Sen så hade partition manager nån bra grej som kommer upp vid datorstart där man kan välja vilket OS man vill boota på.
(MS fixar säkert också det där på nåt sätt, men jag har för mig att de inte är bra på det. T.ex. Jag har en partition C:, och en D:, D: är 30 gig, C: är bara 10. Jag vill öka C: till 15, och då minska D: till 25. Då säger MS: "Nej, det går inte!", men jovisst går det, Partition Magic fixar det utmärkt. (Nej, jag har inte stavat fel (eller nåt annat sånt), Partition Magic och Partition Manager är två olika program med nästan identiska namn.))
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

OT: Nu senast hörde jag att Vista ska dra mindre el åt datorn än tidigare versioner ^^
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
XzzXzz
Posts: 136
Joined: 2005-12-05 17:51:01
Location: Lidköping

Post by XzzXzz »

Tyvärr verkar inte BETAn finnas men jag anmälde mig till MS Experience nyhetsbrev o vad jag fatta så ska det i nästa nr stå när de lämnar ut BETAn. O nästa nr kommer typ nästa vecka.
User avatar
XzzXzz
Posts: 136
Joined: 2005-12-05 17:51:01
Location: Lidköping

Post by XzzXzz »

XzzXzz wrote:Tyvärr verkar inte BETAn finnas men jag anmälde mig till MS Experience nyhetsbrev o vad jag fatta så ska det i nästa nr stå när de lämnar ut BETAn. O nästa nr kommer typ nästa vecka.
Nu verkar betan (2) finnas ute.
http://www.microsoft.com/betaexperience ... ister.aspx
Dock på 3200 MB
User avatar
Ballena
Posts: 74
Joined: 2006-06-09 12:02:05
Contact:

Post by Ballena »

XzzXzz wrote:Nu verkar betan (2) finnas ute.
http://www.microsoft.com/betaexperience ... ister.aspx
Dock på 3200 MB
är den tillgänglig för alla? Är det riskfritt att installera isåfall?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Ballena wrote:är den tillgänglig för alla?
Du får väl regga dig och tanka ner/få en skiva hemskickad.
Ballena wrote:Är det riskfritt att installera isåfall?
Betor är väl aldrig riskfria.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ballena
Posts: 74
Joined: 2006-06-09 12:02:05
Contact:

Post by Ballena »

elvenman wrote:
Ballena wrote:är den tillgänglig för alla?
Du får väl regga dig och tanka ner/få en skiva hemskickad.
Ballena wrote:Är det riskfritt att installera isåfall?
Betor är väl aldrig riskfria.
Jo klart. Men går det att ha den gamla installationen av XP kvar så man kan återvända till den när man har testat klart?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Ballena wrote:Jo klart. Men går det att ha den gamla installationen av XP kvar så man kan återvända till den när man har testat klart?
Ptja, enklast tror då jag att det är att ha en separat disk (iaf om du är "rädd" om din windowsinstallation), men det kan väl säkert gå att dualboota.

Sen vidare kan du kika i din inbox för pm.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ballena
Posts: 74
Joined: 2006-06-09 12:02:05
Contact:

Post by Ballena »

elvenman wrote:Ptja, enklast tror då jag att det är att ha en separat disk (iaf om du är "rädd" om din windowsinstallation), men det kan väl säkert gå att dualboota.

Sen vidare kan du kika i din inbox för pm.
Innebär dualbootar att jag väljer vilket OS jag vill köra när jag startar upp datorn?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Ja.
Det finns ingen praktisk begränsning för hur många operativsystem man kan välja bland, även om det säkert finns en teoretisk begränsning på hur stor konfigurationsfilen får vara. Undrar vad som händer om alternativen är så många att de inte alla får plats på skärmen, aldrig provat det faktiskt.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
XzzXzz
Posts: 136
Joined: 2005-12-05 17:51:01
Location: Lidköping

Post by XzzXzz »

Kan jag Instalera Vista på samma hårdisk som jag har WinXP på??? HUR ???
Har tänkt att ha XP på c:/Windows o Vista c:/Vista
Kan man instalera OS utan att det förra avinstaleras ??? HUR ???
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

XzzXzz wrote:Kan jag Instalera Vista på samma hårdisk som jag har WinXP på??? HUR ???
Har tänkt att ha XP på c:/Windows o Vista c:/Vista
Kan man instalera OS utan att det förra avinstaleras ??? HUR ???
Det är bäst(oftast ett krav?) att installera varje OS på en egen partition(vilket i praktiken ger en gräns på 4 OS per disk), så du måste partitionera om hårddisken först. Om jag ska vara ärlig, kan du inte med det här kanske betatestning inte är för dig? Bättre att vänta tills det är klart och det fungerar smärtfritt(förhoppningsvis) än att riskera tappa allt på disken för att testa.

Om du ändå vill testa så är det enklaste att som någon tidigare sade, ta en annan hårddisk och installera på.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
XzzXzz
Posts: 136
Joined: 2005-12-05 17:51:01
Location: Lidköping

Post by XzzXzz »

übermensch wrote:
XzzXzz wrote:Kan jag Instalera Vista på samma hårdisk som jag har WinXP på??? HUR ???
Har tänkt att ha XP på c:/Windows o Vista c:/Vista
Kan man instalera OS utan att det förra avinstaleras ??? HUR ???
Det är bäst(oftast ett krav?) att installera varje OS på en egen partition(vilket i praktiken ger en gräns på 4 OS per disk), så du måste partitionera om hårddisken först. Om jag ska vara ärlig, kan du inte med det här kanske betatestning inte är för dig? Bättre att vänta tills det är klart och det fungerar smärtfritt(förhoppningsvis) än att riskera tappa allt på disken för att testa.

Om du ändå vill testa så är det enklaste att som någon tidigare sade, ta en annan hårddisk och installera på.
Hmm =/
Du har nog rätt, jag skiter i Vista.
Väntar till den riktiga Vista svenska versionen kommer o köper en ny dator då. Som ni kan se i tråden http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=57379 så har jag inte nån ny dator precis. Nu är jag inte så vidare bra på datakomponenter men kan nog nästan garantera att Vista inte skulle kunna köras på den dator jag har nu =)
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Det finns ju både en 32-bit och en 64-bit version. 64-bit versionen är nog mest intressant för oss som kör AMD 64 CPU:er, frågan är om man blir tvungen att byta ut alla program eller om Vista 64-bit blir bakåtkompatibelt? vilket jag inte tror :(. Synd det skulle vara behöva byta ut Microsoft Office och alla andra bra program och spel
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Klart att man kan köra 32-bitars applikationer på ett 64-bitars OS.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag skiter nog i Vista. Fullt med buggar, skulle jag tro.
elvenman wrote: Sen vidare kan du kika i din inbox för pm
...för där finns en hamster.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

/me <3 M$

"Beta Experience - The pleasure of testing"

Undrar vilken PR-nisse som kläckte den fixa iden? ;D
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
EnRIz
Posts: 176
Joined: 2005-12-29 0:30:44
Location: Malung

Post by EnRIz »

Betan släpptes precis när det var dags att formatera ;D, Gött!
Ska köpa DVD-skivor och installera idag.
Gaming/Work:Q8200@2.33GHz,4 GB DDR2 RAM,HD4850,2xSpinPoint 500 GB + 1 TB Caviar Green Power,Windows 7 Ultimate x64

Server:P4@3GHz,2 GB RAM,150 GB HDD,Windows XP

Macbook Pro 13":C2D@2.4GHz, 4GB DDR3 RAM,250GB,OSX Snow Leopard.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Bah, sitter med Vista installerat nu.
Det dyker upp varningar för varenda liten grej man ska göra...

Helt jävla superjobbigt..men visst, det ser snyggt o jäkligt ut o lite snabbare än xp är det allt.



Men tyvärr finns det inga drivrutiner för mitt ljudkort (orkade inte kolla innan) så nu blir det tillbaks till min gamla xp.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Akta er för Vista tillsammans med windows..
min xp fuckades upp totalt och fick ominstallera allt, alla partitioner sket sig...
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Sitter med vista beta2 nu och jag är inte särskilt imponerad. Först och främst känns det som om de har gjort allt flashigare bara för sakens skull, inte för att det skulle ge någon bättre funktionalitet. Sen är det som pontarius säger, det kommer upp mängder med varningar och grejor som att program ska få rättigheter att göra diverse saker.

Till slut orkar man knappt bry sig längre och bara klickar på "Allow" utan att reflektera över det. "Vanliga" användare lär inte vara säkrare pga den finessen.

Änsålänge känns det mest som hoppet mellan 2000 och XP - skalet är tillputsat men så fort man går djupare så är det mer eller mindre precis likadant. Jag lär gå tillbaka till XP igen.
hej.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

=/ Hade jag orkat så hade jag nog testat. ^^ Tänkte jag först iaf. Sen kom jag på att den här datorn inte fixas systemkraven för Vista.

Lite synd, iofs, för annars hade jag kunnat skryta med "Jag har winVista Beta" för halv-datornördar. (Såna som precis vet vad Vista är men inte mycket mer.)
Post Reply