Ändra OS på laptop?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
zegnat
Posts: 7
Joined: 2006-06-12 15:02:41

Ändra OS på laptop?

Post by zegnat »

Hej allihopa

Jag står precis i begrepp att åka utomlands till hösten och tänkte att det kanske vore bra med en laptop modell billig för att ha med mig all musik, kunna spela dvd-filmer, hålla kontakten med fosterlandet m.m.

Problem uppstår dock i och med att de portföljdatorer min ansträngda kassa har råd med bara har xp home (att få en laptop utan windows inbyggt är förstås omöjligt, sabla monopolister), vilket om jag inte misstar mig fullkomligt försvårar nätverkande avsevärt.

Min fråga till de som vet är därför denna; kan jag använda min vanliga, överblivna xp-proskiva och "spela över" den xp-home installation som redan finns på laptopen eller får apparaten spader om jag försöker mig på det?
"Always forgive your enemies - nothing annoys them so much" -Wilde
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Det skall gå aldeles utmärkt. Antingen formaterar du bara och installerar "fresh" eller så borde uppgradering också fungera som vanligt.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Vad exakt är det som inte duger i XP home?
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Man kan inte skryta med att den är "professional".
User avatar
zegnat
Posts: 7
Joined: 2006-06-12 15:02:41

Post by zegnat »

Har inget särskilt mot xp-home, men enligt vad jag hört skall den vara lite kinkig när det gäller att köra i nätverk med övriga datorer, vilket skulle försvåra omständigheterna en liten aning.

Det eventuella problem jag oroade mig för med att ominstallera pro är att windows på ngt sätt skall vara "inbyggt", vilket bl.a. gör att man bara får en s.k. återställningsskiva med som säkerhet för när det blir mjukvaruhärdsmälta. Av den anledningen misstänkte jag att denna "inbyggda" installation skulle vara lite extra svårdödad.
"Always forgive your enemies - nothing annoys them so much" -Wilde
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

zegnat wrote:Har inget särskilt mot xp-home, men enligt vad jag hört skall den vara lite kinkig när det gäller att köra i nätverk med övriga datorer, vilket skulle försvåra omständigheterna en liten aning.
Nä.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

zegnat wrote:Har inget särskilt mot xp-home, men enligt vad jag hört skall den vara lite kinkig när det gäller att köra i nätverk med övriga datorer, vilket skulle försvåra omständigheterna en liten aning.
Jag kör XP-H på min lappy (hempc), funkar utmärkt (mot min filserver, nätverkskopplade skrivare osv).

Hur menar du "lite kinkig när det gäller att köra i nätverk med övriga datorer"?

Jag skulle hellre ha en fräsh home-installation, än en uppgraderad pro.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Home kan inte koppla sig upp emot domäner. Den har även problem att koppla upp sig emot noder i domäner även om den bara agerar i en arbetsgrupp. Detta skall enligt rykten gå att "låsa upp" i registret eller med något fulhack men det är inget jag brytt mig om att undersöka.

Home brukar strula ofattligt mycket om man försöker få datorn att kommunicera med några enheter som tillhör en annan arbetsgrupp. Jag förmodar att detsamma som i frågan om domäner gäller här men allt strul har helt enkelt fått mig till att antingen se till att enbart ett domän används (för ett lokalt nätverk, även om det innefattar en större mängd datorer) eller att helt enkelt inte köra home.

Home saknar även om jag inte minns fel vissa administrationsverktyg samt jag har även för mig att jag hade stora problem med RDP vad gäller home. (Fast RDPproblemet kan vara värdsdatorrelaterat, eg; kan vara klient men icke värd, detta minns jag inte)

Kort sagt, jag avråder home för "mobila system" efter egna erfarenhet av att flytta datorer mellan nätverk, speciellt företagsnät och dylikt.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag har haft vissa små nätverkssvårigheter med Home, nu vet jag förklaringen och ska i fortsättningen rikta mig på pro.
Bomber3
Posts: 77
Joined: 2006-04-29 22:21:55

Post by Bomber3 »

Home är väl inget annat än problem.

Har alla XP versioner(Home, Pro, 64 bla bla) och home är faktiskt buggi som fan, nätverk, drivrutiner, instickskort

Men installera på laptop gör man ju som med vilken dator som helst.. men inga uppdateringar utan total omformation av C:

Har man rost på bilen så tar man bort det innan man målar över, och Home är akvarel färg medan Pro är metalic

Home är för övrigt mögel på finska
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Är det sista sant?

EDIT: Ja, det stämde.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Bomber3 wrote: Home är för övrigt mögel på finska
Micromjukt fönstermögel.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Bomber3 wrote:Home är väl inget annat än problem.

Har alla XP versioner(Home, Pro, 64 bla bla) och home är faktiskt buggi som fan, nätverk, drivrutiner, instickskort

Men installera på laptop gör man ju som med vilken dator som helst.. men inga uppdateringar utan total omformation av C:

Har man rost på bilen så tar man bort det innan man målar över, och Home är akvarel färg medan Pro är metalic

Home är för övrigt mögel på finska
Perkele, det hade jag aldrig tänkt på ;D

Home lär även ha sämre minneshantering än Pro
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Bomber3
Posts: 77
Joined: 2006-04-29 22:21:55

Post by Bomber3 »

Stuggi wrote:
Bomber3 wrote:Home är väl inget annat än problem.

Har alla XP versioner(Home, Pro, 64 bla bla) och home är faktiskt buggi som fan, nätverk, drivrutiner, instickskort

Men installera på laptop gör man ju som med vilken dator som helst.. men inga uppdateringar utan total omformation av C:

Har man rost på bilen så tar man bort det innan man målar över, och Home är akvarel färg medan Pro är metalic

Home är för övrigt mögel på finska
Perkele, det hade jag aldrig tänkt på ;D

Home lär även ha sämre minneshantering än Pro
Yep, stämmer bra.
Av mina 2GB ram är det bara 900MB ledigt medans jag slösurfar och har Azureus(freewares only.. säger vi) igång, kör Home på en Hem-PC som jag väntar med formatering fram tills nya moderkortet kommer hem, sen är det PRO64 som åker in...

Sumpigt att HP skickar datorn med Home medans dom rekomenterar PRO.
Tur att man har PRO sen tidigare och hade möjligheten att byta upp till 64 bitars
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Bomber3 wrote:Yep, stämmer bra.
Av mina 2GB ram är det bara 900MB ledigt medans jag slösurfar och har Azureus(freewares only.. säger vi) igång, kör Home på en Hem-PC som jag väntar med formatering fram tills nya moderkortet kommer hem, sen är det PRO64 som åker in...

Sumpigt att HP skickar datorn med Home medans dom rekomenterar PRO.
Tur att man har PRO sen tidigare och hade möjligheten att byta upp till 64 bitars
Kasta ut Azureus och lägg in qtorrent så ska du se att det blir mer ledigt minne.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Bomber3 wrote:Sumpigt att HP skickar datorn med Home medans dom rekomenterar PRO.
HP skickar nästan alltid med Home, iaf alla gånger jag vet om. (Släktingar, vänner, övr. internet.)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Bomber3 wrote:Home är väl inget annat än problem.

Har alla XP versioner(Home, Pro, 64 bla bla) och home är faktiskt buggi som fan, nätverk, drivrutiner, instickskort
Kanske dags att läsa på lite? Home och Pro är samma operativ till 100% bortsett från att home är nedlåst i registret och saknar ett fåtal applikationer, så som RDP-servern.

Home är inte buggigare med instickskort eller drivrutiner än vad XP-pro är. Nätverkskoden är den samma, så bortsett från vad tidigare talare sagt om restriktioner ska det inte finnas fler buggar i home.

Dags att sluta posta subjektiva åsikter som inte stämmer överens med verkligheten?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Då är det kanske nåt med drivrutiner i Home som skijer sig från Pro?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Nej. (Det skulle isf vara föråldrade drivrutiner som följde med OSet)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Pumping_iron wrote:Av mina 2GB ram är det bara 900MB ledigt medans jag slösurfar och har Azureus(freewares only.. säger vi) igång, kör Home på en Hem-PC som jag väntar med formatering fram tills nya moderkortet kommer hem, sen är det PRO64 som åker in...
Tja, så länge det där upptagna minnet släpps löst när någon applikation behöver mer är det väl inget problem? Oanvänt minne gör ingen nytta.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Bomber3 wrote:Yep, stämmer bra.
Av mina 2GB ram är det bara 900MB ledigt medans jag slösurfar och har Azureus(freewares only.. säger vi) igång, kör Home på en Hem-PC som jag väntar med formatering fram tills nya moderkortet kommer hem, sen är det PRO64 som åker in...
Tja, så länge det där upptagna minnet släpps löst när någon applikation behöver mer är det väl inget problem? Oanvänt minne gör ingen nytta.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
Bomber3
Posts: 77
Joined: 2006-04-29 22:21:55

Post by Bomber3 »

snigel wrote:
Bomber3 wrote:Home är väl inget annat än problem.

Har alla XP versioner(Home, Pro, 64 bla bla) och home är faktiskt buggi som fan, nätverk, drivrutiner, instickskort
Kanske dags att läsa på lite? Home och Pro är samma operativ till 100% bortsett från att home är nedlåst i registret och saknar ett fåtal applikationer, så som RDP-servern.

Home är inte buggigare med instickskort eller drivrutiner än vad XP-pro är. Nätverkskoden är den samma, så bortsett från vad tidigare talare sagt om restriktioner ska det inte finnas fler buggar i home.

Dags att sluta posta subjektiva åsikter som inte stämmer överens med verkligheten?
Kanske dags att sluta läsa och skaffa erfarenhet?
Erfarenheter är mer verkligthet, har du inte lärt dig något alls Praktik Vs Teori?
Jag har kört med Home längre tid än PRO och av någon anledning så fungerar PRO bätre(samma drivrutiner och skit), jag vill mer än gärna höra/läsa din bortförklaring till det.

Finns anledning till att det står "Dinosaurie" under mitt nick ;)
Började med C64 -84/85 (inga fjortisar hade ens lämnat sin pappas pung då), IBM PC på 4MHz -90/91 sen har det bara flytit på (gemensam nämnare är att MS har gjort OS till dom)
Last edited by Bomber3 on 2006-06-18 14:42:50, edited 1 time in total.
Zhaozhou
Posts: 150
Joined: 2005-06-25 14:32:20
Contact:

Post by Zhaozhou »

Pumping_iron wrote:Kasta ut Azureus och lägg in qtorrent så ska du se att det blir mer ledigt minne.
uTorrent ftw ;D


btw, Get Linux ! ^.^
"Only after disaster can we be resurrected"
- Must be a level 8 issue.
User avatar
zegnat
Posts: 7
Joined: 2006-06-12 15:02:41

Post by zegnat »

Okej, XPs funktionalitet verkar vara ett relativt ämne.

Men jag har iaf fått svar på mina frågor. Jag formaterar och lägger in pro så kan jag åtminstone inbilla mig att jag har undvikit några av de eventuella problem som skulle kunna uppstå.

Tack så mycket för alla svar, de har hjälpt. Nu gäller bara att hitta en lämplig extern hd för att få lite lagringsutrymme, men det får man väl ta i köpråds-sektionen.

Cheerio!
"Always forgive your enemies - nothing annoys them so much" -Wilde
Post Reply