Inspelning av spel!!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Inspelning av spel!!

Post by liger »

Tjaah...

Det är så att jag väldigt gärna skulle vilja spela in en filmsnutt av ett spel, fifa07. För tillfället använder jag programmet fraps och när jag spelat in typ 20 sekunder blir själva filmen ungefär 700mb.

Min fråga till er blir då om man inte på ngt sätt kan minska storleken eller om man nu kan använda andra, kanske t.o.m. bättre program som löser detta problem? En filmsnutt på 10-20 sek ska väl inte komma upp till flera hundra mb storlek, eller hur??

Tacksam för svar och eventuella tips!! ;)
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Att den blir så stor beror på att du inte har någon komprimering på filen. Jag har svårt att tro att det finns någon dator som orkar med både ett modernt spel och en videoencoder i full hastighet samtidgt. Du får helt enkelt konvertera från rådata till något lämpligare format, till exempel xvid. Har för mig att virtualdub ska fixa det.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

du får ändra storlek själv sen,det är det som är meningen :)

ja kommer själv ihåg när ja körde fraps och oblivion o jag inte visste att man kunde spela in med det och när ja quicksava så komma ja emot inspelningsknappen sen hade jag ca 80gb med oblivion filmen på datorn ;D
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Gebba wrote:du får ändra storlek själv sen,det är det som är meningen :)

ja kommer själv ihåg när ja körde fraps och oblivion o jag inte visste att man kunde spela in med det och när ja quicksava så komma ja emot inspelningsknappen sen hade jag ca 80gb med oblivion filmen på datorn ;D
Jaa, meningen är alltså att ändra storleken själv men min fråga var hur det skulle gå till?? :-/

Funkar det med windows movie maker,tro?
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Ja det funkar utmärkt med windows movie maker. Förutsatt att du kan leva med dålig wmv kvalitet ;D
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

Videomach är ett bra program o du ska ändra storlek . men du ska typ ha xvid eller divx som format.
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Jag spelar in med fraps och komprimerar ner filen med valfria codec med Virtualdub... Så har jag gjort länge.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

übermensch wrote:Att den blir så stor beror på att du inte har någon komprimering på filen. Jag har svårt att tro att det finns någon dator som orkar med både ett modernt spel och en videoencoder i full hastighet samtidgt. Du får helt enkelt konvertera från rådata till något lämpligare format, till exempel xvid. Har för mig att virtualdub ska fixa det.
Jo, det är faktiskt en liten komprimering. Vet du varför? Jo, för att man ska vara TVUNGEN att ha frapsvid.dll (mao för vanliga användare, ha fraps installerat) för att kunna se frapsfilmer.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

kr1sse wrote:Jo, det är faktiskt en liten komprimering. Vet du varför? Jo, för att man ska vara TVUNGEN att ha frapsvid.dll (mao för vanliga användare, ha fraps installerat) för att kunna se frapsfilmer.
Det kan ju vara något perverst sätt att lagra datan med, de behöver ju inte vara komprimerat. Hursomhelst är det kanske inte så intressant för tråden.
In cars several processors are connected by a bus
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

http://www.fraps.com/faq.php wrote:The filesize is big because there isn’t enough time to encode the movie while the game is running. The movie frames are slightly compressed, but still require a large amount of disk space due to the high resolutions.
Lite komprimerade är de.
Njoo, lite med tråden har det ju att göra, eftersom den började med att han inte gillade hur lite fraps kompirmerar.
Kazutoyo
Posts: 112
Joined: 2005-08-13 13:51:09
Location: Småland

Post by Kazutoyo »

rokk wrote:Jag spelar in med fraps och komprimerar ner filen med valfria codec med Virtualdub... Så har jag gjort länge.
Jag med.

Brukar också köra i låg upplösning när jag spelar in något (640x480) då filen blir mindre då.
Post Reply