Problem med bild på tv från datorn?!!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Problem med bild på tv från datorn?!!

Post by liger »

Hej..

Har problem med att få bild från datorn till tv-skärmen efter formateringen trots att allt är precis som förr. Inga förändringar alls. Dessutom har jag de ''senaste'' drivrutinerna för grafikkortet installerade.

Hur kommer man undan detta problem? Behöver man drivrutiner även för andra delar av datorn? Borde det inte vara som förr? Konstigt :-/

Tacksam för svar!!
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Du måste berätta lite mer innan nån kan hjälpa dig...
Tips;
Vilket grafikkort
VAd som händer på tven.
Vilka inställningar du har på grafikkortet.
Osv

// Lycksele bo'n
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

simon.lycksele wrote:Du måste berätta lite mer innan nån kan hjälpa dig...
Tips;
Vilket grafikkort
VAd som händer på tven.
Vilka inställningar du har på grafikkortet.
Osv

// Lycksele bo'n
Sjävklart..

Grafikkortet: Radeon X600 pro versionen
Alla drivrutiner installerade. Jag utgår ifrån att det är senaste drivrutinerna från www.ati.com

På TV:n får jag varken bild eller ljud. Helt svart på rutan.

Tidigare behövde jag bara högerklicka på skrivbordet --> egenskaper -> avancerade egenskaper för grafikkortet --> bildskärmar , eller ngt liknande alternativ, och sedan behövde jag bara välja att se bild på tv:n och det funkade.

Alla eventuella kablar är insatta så vad kan felet egentligen vara. Det jag inte hittar är alltså alternativet för bildskärmar så att man kan välja att se bild på tv-rutan. Vart har den delen försvunnit?

Mycket tacksam för svar!!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag vet inte om det skulle hjälpa, men vad använder du för kopplingsmetod upp mot TVn?
User avatar
d4kanale
Posts: 330
Joined: 2006-03-19 22:10:10
Location: Linköping

Post by d4kanale »

Tycker ATI's system för detta är lite krångligare än vad Nvidias är tyvärr..
Saker du kan kolla: Att du valt rätt anslutningstyp i menyerna (komposit, s-video...) Prova alla AV kanaler på TV'n..
Starta alltid om datorn när du kopplar i en TV för första gången..
Mer kan jag inte komma på.. Har ofta problem själv med detta shit.
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ , MSI K9N NEO-F, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250gb WD Caviar, Hiper M-series 580W..
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Jag kör också ATI fungerar skitbra har tyväär inte provat att koppla mot tv:en men om du tar fram skrivbordet klickar på egenskaper och inställningar(du vet var jag menar) så borde det komma upp 2 skärmar
en som du använder till den "vanliga" (skärmen som du antaglingen tittar på just nu) är större. Det finns också en annan lite mindre skärm som är överskuggad. Om du markerar den skuggade och och väljer
"utöka windows-skrivbordet till dena bildskärm"och bocka även för alternativet "använd denna enhet som primär bildskärm".
Pröva och koppla mot tven och se om det fungerar.
Om det inte fungerar så hör av dig för jag har nästan lika dant kort som du.
Så kan jag pröva koppla till tven och se om det fungerar för mig.

// Lycksele bo'n
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Jag kör på komposit.

simon.lycksele: tyvärr så funkade det inte. Brukar du använda den metoden när du vill kolla på filmer osv.?

Tack..
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

simon.lycksele wrote:Jag kör också ATI fungerar skitbra har tyväär inte provat att koppla mot tv:en men om du tar fram skrivbordet klickar på egenskaper och inställningar(du vet var jag menar) så borde det komma upp 2 skärmar
en som du använder till den "vanliga" (skärmen som du antaglingen tittar på just nu) är större. Det finns också en annan lite mindre skärm som är överskuggad. Om du markerar den skuggade och och väljer
"utöka windows-skrivbordet till dena bildskärm"och bocka även för alternativet "använd denna enhet som primär bildskärm".
Pröva och koppla mot tven och se om det fungerar.
Om det inte fungerar så hör av dig för jag har nästan lika dant kort som du.
Så kan jag pröva koppla till tven och se om det fungerar för mig.

// Lycksele bo'n
Till en början ville det inte funka fast det funkade till slut efter ett antal försök så tack så mycket.

Skillnaden från förr var att jag hade nån enklare inställning, fast jag får iaf vara glad över att man ens kan kolla.

Tack så mycket...
Sluggo
Posts: 182
Joined: 2006-08-29 23:24:16
Location: Jämtland/Sthlm/GBG
Contact:

Post by Sluggo »

Jav har PowerColor Radeon X1900GT, och till det använder jag ATI Catalyst Control Center (Följde med kortet) och det fungerar Mycket bra, bara klickar på bildegenskaper -> klona bild till skärm (TV) -> Klart.
Säker på att du kopplat till rätt kontakt? (Ja kopplade fel först, då det fanns flera likadana för IN respektive UT)
//Leffe
-Humlor kan inte heller flyga-
Moderkort: MSI68A-GD55 (G3) (MS-7681 VER:4.0).
Processor: Intel Core i7-2600K (3.4GHz).
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Vengance LP.
PowerColor Radeon X1900GT 256MB
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Du Sluggo?
Du är lite sent ute för han har redan löst problemet.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Hm, det verkar som om problemet återkommit eftersom det inte funkar med det gamla nu igen.. öhh
Sluggo wrote:Jav har PowerColor Radeon X1900GT, och till det använder jag ATI Catalyst Control Center (Följde med kortet) och det fungerar Mycket bra, bara klickar på bildegenskaper -> klona bild till skärm (TV) -> Klart.
Säker på att du kopplat till rätt kontakt? (Ja kopplade fel först, då det fanns flera likadana för IN respektive UT)
Tack för ditt svar med.. Trots att jag testat det och startat om datorn så får jag ingen bild på tv:n. Ja, jag kollar såklart på AV-kanalerna där den brukar komma fram. Dessutom är den ju kopplad på samma sätt som förr så det är ju väldigt konstigt på nått sätt.

Som tur funkade det igen.. Jag använde mig av ATI catalyst så därför lyckades jag fixxa det. Tack..
Post Reply