Käraste spelminnen.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Fast nu när vi ändå pratar om "minnen" så vet jag bara att vart jag än tittar nuförtiden så ser jag en liten röd fyrkantgrej med namnskylt över som hoppar ner bakom en tank. I närheten av en EU-flagga. Ungefär, fast med olika scenarion varje gång jag tittar. Ibland är det tillochmed i lastrummet inuti en röd titan.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Andrej wrote: Edit: Ja, jag drog en historia för att det är i min mening högst ointressant att yttligare en gång lista spel man gillar. Historien var kort, ni som har svårt att läsa erbjuder jag en ursäkt. Var så goda.
Jag ville skriva min historia så jag sammanfattade det i en parantes, som troligtvis ingen fattar. :( :-X
Longstock wrote:Age of Empires (pepperoni ;D)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag är inte säker på att jag fattar, men jag vet att pepperoni pizza är ett fusk till AoE1. (Nu har jag säkert sagt något dumt.)
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

I AoE I så ger pepperoni pizza dig 1000 mat, ja, men det roligaste är ju fusket "bigdaddy" :D

Också ett underbart minne! :D
(Att spela handlar om att ha kul, inte följa regler)
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Super Mario World

Ridge Racer

GTA I & II
Worms Armageddon
AoE II
Half-Life
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Av någon anledning fastnade jag för "Traitors Gate", ett spel där man bryter sig in i Tower of London och stjäl kronjuvelerna. Stämningen var så skön... bra musik också.

Annars är väl Age of Empires 2 ett av mina gamla favoritspel. Diablo 2 har man ju också haft mycket roligt med.
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

...Några till jag kom på:

Star Wars Shadows Of The Empire(N64)
Commandos 3
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

Omg! Star Wars Shadows Of The Empire hade jag kul med! Till pc dock, inte N64.
GTA 1,2 var också extremt kul. Kom ihåg när GTA släpptes och det stod i tidningen att det var för våldsamt ^^
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Battle Realms, Dungeon Siege 1, Tiberian Sun, Medal of Honor AA, Red Alert 2, Mortal Kombat osv..
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Mitt käraste spelminne hade jag när jag grillade samtliga cd skivor till Counter-Strike Condition Zero i microvågsugnen under julhelgen.
Vilken lättnad... ;D
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Mr Einstein wrote:Mitt käraste spelminne hade jag när jag grillade samtliga cd skivor till Counter-Strike Condition Zero i microvågsugnen under julhelgen.
Vilken lättnad... ;D
Du vet att du fortfarande kommer åt spelen via steam, alltså måste du se till att någon snorunge snor ditt acc innan förintelsen är fulländad.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

ulflaban wrote:
Mr Einstein wrote:Mitt käraste spelminne hade jag när jag grillade samtliga cd skivor till Counter-Strike Condition Zero i microvågsugnen under julhelgen.
Vilken lättnad... ;D
Du vet att du fortfarande kommer åt spelen via steam, alltså måste du se till att någon snorunge snor ditt acc innan förintelsen är fulländad.
Jag är frivillig! ;)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

ulflaban wrote:Du vet att du fortfarande kommer åt spelen via steam, alltså måste du se till att någon snorunge snor ditt acc innan förintelsen är fulländad.
Ja ..det lär ju inte blir svårt...hehehe.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Spel som jag haft fruktansvärt kul med eller som har spelat väldigt mycket. (dessa jag minns namnet på iaf)

Amiga(typ):
Lemmings

PC:
Half-Life 1 och 2.
HLMOD: Counter-Strike (från Betan till Source), Firearms och Wanted.
Thief
Sim City 3000 & 4
Starcraft
Fallout 1&2
Unreal Tournament
Soldier of Fortune
Joint Operations: Typhoon rising
Delta force: Land Warrior (tror det hette så, tvåan?)
Theme Park World
Civilization 3
Alien vs Predator 1&2
Battlefield 1942 och BF2
C&C Red Alert 2 och Generals + massa moddar.
GTA 3
Oblivion
Shogun Total war
Empire Earth
Age of empires 2
NFS 3: Hot Pursuit
Battlezone 1&2

PlayStation:
Metal Gear Solid
C&C Red Alert (linkkabel :D)
Gran Turismo
Grand Theft Auto
Crash Bandicoot
Wipeout
Quake 2
Tekken 2&3
Destruction Derby 2
Micro Machines V3
Micro Maniacs
CTR
Resident Evil 2
Worms (1,2,3? minns inte)

SEGA Mega drive:
Sonic 1,2,3,4...

SEGA 8-bit:
Alex kid + en massa jag glömt vad de hette.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

enix wrote: Doom/Doom2
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Age of Empires, både ettan och tvåan var (är) sådana spel jag kan sitta i flera timmar och spela utan att märka att tiden går. Age of Empires 2 är mitt favoritspel, alla kategorier.

Battlefield 1942 är egentligen det enda spel i gengren jag verkligen fastnade för. Kunde spela det i timmar, med brorsan eller med kompisar över LAN, mot verkliga spelare eller mot bottar. Ett enormat bra spel. Folk påstår att Battlefield 2 är bättre men jag har svårt att tro det.

Rollspelgengren då. Det finns en utvecklare som är bättre än alla andra. Biowares skapade i Baldur's Gate datorspelens bästa karaktärer och resten av spelen var lika bra.

Worms och till viss mån Worms 2 var roliga i all sin enkelhet. 4-5 personer som trängs runt en och samma sjuttontumsskärm och det spelet kan framkalla de mest hatiska känslor mot varandra på ett sätt som bara Risk! kunnat.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Minsc will lead with blade and boot! Boo will take care of the details.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Red alert 2 +EXP
Age of empires 2 +EXP
Starcraft
Diablo2 +EXP
gta 2

Några av dessa spel spelas emellanåt... Även Natural selections har man haft kul med :P
Här var det tomt...
User avatar
robin00
Posts: 207
Joined: 2006-08-07 22:02:57

Post by robin00 »

soederstierna wrote:PC:
Heroes of might and magic IV
GTA (1:an)
Red Alert
Delta Force; Task force dagger
Quake 3 Arena
Moto Racer (1:an)
NHL 99
Dungeon Siege 2
Age of empires
Worms Demo

Sega mega drive:
Fifa 95
Elitserien 95
Wimbledon 95
Sonic 2 & 3

PS1:
Coolboarders 2 & 3
Fifa 98 & 99
Grand Turismo 1 & 2
Tekken 3

Nintendo 64:
James Bond; Golden eye.

NES:
Ice climber
Super Mario bros. 3 framförallt, men också tvåan och ettan.
Fifa 99 var kul då man kunde filma, en kompis gjorde det i straffområdet i närheten av mig och fick straff. Fick nästan spel på domarn.
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Post by zajpner »

Age of empires och Bonkheads :D
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Starcraft: brood war
Dungeon keeper
Diablo 2
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Kaleid999
Posts: 93
Joined: 2006-10-24 18:15:03
Location: Skövde

Post by Kaleid999 »

Minns momentet när farsan beställde en Intellivision konsol + spel... inga höjdarlir direkt men man var ung.

>Gauntlet II (C64, första inskaffade spelet, 9 år och usla kunskaper inom engelska så det var lite svårt att få igång, sen tog åskan maskinen samma dag som man fick den också ;( ;) )
>Wizball (C64). Ett av de första spelen som man höll sig vaken hela natten för. 2 play var superkul.
>Bubble Bobble (C64). Helt underbar spelglädje, speciellt med kompis.
>International Karate (Amiga) Att knäcka 100.000 p kändes stort

>Castlavania liren till NES
>Megaman serien till NES
>Mario, speciellt 2an och än mer 3an.

>Super Mario World (SNES) första gången jag hörde eko...very nice.
>Star Wing (SNES) helt underbar musik och krigskänsla. FX-chipet gjorde sitt för grafiken.
>Super Mario Kart (SNES. Fortfarande roligaste co-op man har spelat. Svinkul)
>Zelda III (oj oj vad bra gjort. Sen klarade jag spelet helt utan hjälp från guider eller råd från kompisar)
>Secret of Mana (kul att ta med kompisen på äventyr, dock lite trist med hur mycket tid som måste spenderas på att få bättre stats)

>Super Mario 64 (spelade i affären innan det kom ut. Extremt svårt i början att försöka skaffa alla 120 stjärnorna)
>Goldeneye 007 (det bästa konsol FPS jag spelat, förstod aldrig storheten med HL1)
>SW: Shadows of the Empire (spelet fick usla betyg men jag gillade det. Bra variation och stämning)
>Turok 1 (gillar fortfarande musiken och stämningen. Kasst till PC)

>Blood II (första spelet till PC. Precis den humör och skräck man behövde i tonåren)

>Thief: The Dark Project (spelet som kan nästan ensamt hävda att det räddade mitt spelintresse. EAX för första gången. Thief Gold fortfarande installerat. Första gången man mötte en haunt så sket man på sig. Gillar hur spelet använde det visualla och ljudmässiga som speldesign och vända på det här med att skjuta ner allt som rör sig)

Det får räcka. Blir nästan gråtfärdig hur mycket goda minnen spelandet har gett genom åren. ;D
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Just det, jag glömde nämna världens 2 bästa skräckspel också!

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Efter jag klarat det spelet lästa jag även nästan all historier av Lovecraft.

Condemned: Criminal Origins. Ryys
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jonas Lundh wrote:Rollspelgengren då. Det finns en utvecklare som är bättre än alla andra. Biowares skapade i Baldur's Gate datorspelens bästa karaktärer och resten av spelen var lika bra.
Du har även spelat Fallout och dess uppföljare, samt spelen av Troika när du bedömmer Baldurs Gate som bäst?


CoC:DCotE är ju faktiskt ett av dom bästa spelen på den här sidan 2000.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Andrej wrote:Du har även spelat Fallout och dess uppföljare, samt spelen av Troika när du bedömmer Baldurs Gate som bäst?


CoC:DCotE är ju faktiskt ett av dom bästa spelen på den här sidan 2000.
Jag bedömer BG som bäst för att det är de enda rollspelen jag orkat sitta med länge. (Är mer för realtidsstrategi i vanliga fall.) I alla fall, jag har inte provat de spelen du nämner, nej. Jag har aldrig haft för avsikt att definiera vilka som de faco är bäst heller. Det jag skrev är så klart min engen åsikt.

Som en generell kommentar kan jag väl passa på att nämna att jag tycker tyvärr att spelindustrin idag satsar alldeldes för lite på att göra unika bra spel och att skapa nya spelidéer.

Det görs alldeldes för få bra strategispel, rollspel, taktiska shooters och äventyrsspel i dagsläget. Allt för mycket fokuserar kring FPS och inte ens där har spelen förändrats speciellt mycket.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Post Reply