Vista, användbart?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Stollis
Posts: 144
Joined: 2006-08-06 17:41:13
Location: Stockholm

Vista, användbart?

Post by Stollis »

tjenna

har skaffat vista i veckan.....! :D
men jag har nu lite funderingar, kan man inte minska ikonerna utan att höjja upplösningen och var finns de fler bra gadgets att hämta förrutom från microsofts hemsida??

sen undrar jag hur många har skaffat vista eller tänker göra det snart??

tack på förhand!
Speldator: AMD athlon 64 X2 4600+ @ 2736mhz | 1 gb ddr pc3200 | geforce 6600 256 mb | 250 gb hdd
Laptop: Intel Celeron M 410 @ 1, 46 ghz | 1 gb ddr2 pc-4300 | ATI 128 mb | 40 gb hdd | 15, 4 tum widescreen
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag skaffa Vista? Aldrig
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

ADiS wrote:Jag skaffa Vista? Aldrig
Man ska aldrig säga aldrig ;)
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Re: Vista, användbart?

Post by ballkula »

Stollis wrote:tjenna

har skaffat vista i veckan.....! :D
men jag har nu lite funderingar, kan man inte minska ikonerna utan att höjja upplösningen och var finns de fler bra gadgets att hämta förrutom från microsofts hemsida??

sen undrar jag hur många har skaffat vista eller tänker göra det snart??

tack på förhand!
Du kan ställa in ikonstorleken, tror det är 3 olika lägen så vitt jag har sett. Jag kör Vista Ultimate och tycker att det verkligen är en rejäl uppgradering mot XP. XP känns plötsligt riktigt gammalt och slitet, särskilt under installationen. Att installera Vista på en modern dator är en fröjd.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Jag kommer att köpa Vista när det är moget. När alla buggar är fixade och när drivrutinerna är tillräckliga.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

enda jag irriterat mig på i vista är att vlc knasar lite
vet inte om det är vlc i sig själv eller om det är vista eller om det är nån drivrutin til graffet
men i.a.f så blir bilden svart och man hör ljudet i alla filer finns en sak som heter nått likande med screenshot klickar man på den så ser man bilden medans den tar en printscreen sen blir det svart igen
det verkar som det har nått med overlay att göra men vetefan vad riktigt
jag har inte hunnit forska så mycket i det :)

en sak till tar man död på uac i vista så blir det mycket trevligare att hålla på med :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag gillar inte vista särskilt mycket, känns mer trögjobbat i UIt, drar förbaskat mycket mer resurser av maskinen och till råga på allt så har de applikationer och spel jag velat testa inte fungerat.

Nu i det senaste slutade Aero att fungera bara sådär, (ja jag har laglig nyckel) går inte att återaktivera aero heller eftersom Vista länkar till fel inställningsappletar i kontrollpanelen. För skojs skull testade jag att återställa systemet så långt bakåt det gick, till en tid då jag hade aero, det hjälpte föga.

Service Pack 1 så är jag kanske med i leken, men för nu får XP32 vara kvar.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

exzrael wrote:Man ska aldrig säga aldrig ;)
Omjag säger såhär: Kommer inte att ske ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

snigel wrote:Jag gillar inte vista särskilt mycket, känns mer trögjobbat i UIt, drar förbaskat mycket mer resurser av maskinen och till råga på allt så har de applikationer och spel jag velat testa inte fungerat.

Nu i det senaste slutade Aero att fungera bara sådär, (ja jag har laglig nyckel) går inte att återaktivera aero heller eftersom Vista länkar till fel inställningsappletar i kontrollpanelen. För skojs skull testade jag att återställa systemet så långt bakåt det gick, till en tid då jag hade aero, det hjälpte föga.

Service Pack 1 så är jag kanske med i leken, men för nu får XP32 vara kvar.
Trögare i gui:t? Jag upplever precis tvärtom, gui:t är mycket vassare och responsivt än XP någonsin var, och det är ju inte så konstigt eftersom grafikkortet fixar det istället för prollen.

Att VLC kan strula, och t.o.m inaktivera Aeroglass är känt, och det kommer säkert att fixas.

Jag tror mycket handlar om att ha rätt dator till Vista, precis som det krävdes "rätt" dator till XP i begynnelsen. Det betyder inte att det behöver vara ett monster till maskin, men det hjälper ju helt klart med beprövade Intelchipset och ett minimum av udda komponenter.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Jag äger ett ex. av Vista Business. som ska in i framtiden. Dock kommer XP få leva kvar ett tag bredvid.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Ääääh, Windows... något som låg kvar på min iMac som ett bihang för att bränna DVD-DL, försvann helt magiskt nyss :) OS X ftw!

Föresten så testade jag Vista, inte alls imponerad. Lite mera fluff, inget revolutionerande.
iDon't care about your problems.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

ADiS wrote:
exzrael wrote:Man ska aldrig säga aldrig ;)
Omjag säger såhär: Kommer inte att ske ;)

Kanske när priset hamnar runt 1000:- för Ultimate versionen? men å andra sidan förstår jag dig, vem vill uppgradera sin dator igen? jag har inte ens hunnit uppgradera min färdigt till XP än

Jag kan väl säga att jag körde gamla DOS spel och lite xcopy när jag kopierade filer på en Pentium III 450MHz idag :). Längtar nästan tillbaka till den tiden ;(
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

ballkula wrote:Trögare i gui:t? Jag upplever precis tvärtom, gui:t är mycket vassare och responsivt än XP någonsin var, och det är ju inte så konstigt eftersom grafikkortet fixar det istället för prollen.

Att VLC kan strula, och t.o.m inaktivera Aeroglass är känt, och det kommer säkert att fixas.

Jag tror mycket handlar om att ha rätt dator till Vista, precis som det krävdes "rätt" dator till XP i begynnelsen. Det betyder inte att det behöver vara ett monster till maskin, men det hjälper ju helt klart med beprövade Intelchipset och ett minimum av udda komponenter.
Nej nej, trögjobbat, inte långsammare. Jag tycker att det har blivit långa omvägar till en del funktioner och att det inte känns lika intuitivt att arbeta i längre.
Funktionen som kräver lösenord i tid och otid är ofta vid fel tillfällen, vilket gör att man drabbas av den innan den behöver rycka in i många fall.

Rent prestandamässigt beter sig vista långsammare i aero-läget än vad andra windowsvarianter har gjort för mig. Skillnaden märker jag främst om jag skriver text fort, känns som den släpar efter lite lite, i gamla läget är allt som vanligt däremot.
Last edited by snigel on 2007-02-11 22:52:36, edited 2 times in total.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jag har testat Vista på en "Trial-version" av Ultimate (tolka det hur ni vill) och det funkar bra i en vecka sen segar datorn ner igen, att man ska ha 2gb ram minst är fan sjukt för ett jävla OS.

Det var ju förfan tillochmed segt i Vista Classic mot slutet så jag svor åt det och installerade XP Pro igen.

Hårdvara: Athlon64 3000+, 1024MB RAM, 6800GT 256MB PCIe, SB Audigy2 Value osv.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

När Windows XP kom kunde man köra det på 3 år gamla datorer - utan problem. Windows Vista vågar jag inte ens tänka på vilken dator som krävs. Antingen en svendyr eller en jättebra dator. :( Om man inte kör skräpVista som är gjort för u-länder.

F ö anser jag att alla 64-bitare kommer snart gå över till Vista. Det kommer bara bli så.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

lyckegard wrote:När Windows XP kom kunde man köra det på 3 år gamla datorer - utan problem. Windows Vista vågar jag inte ens tänka på vilken dator som krävs. Antingen en svendyr eller en jättebra dator. :( Om man inte kör skräpVista som är gjort för u-länder.

F ö anser jag att alla 64-bitare kommer snart gå över till Vista. Det kommer bara bli så.
Visst kommer det bli så, förr eller senare. Problematiken för de flesta just nu är nog inte hårdvarukrav utan snarare kompabilitet.
De flesta av oss gick ju vidare från 2000 till XP, men skillnaden var att nästan allting som fungerade i 2000 fungerade även i XP. Både gällande drivrutiner och applikationer. Dessutom drog inte XP 5-6 gånger så mycket mer minne än 2000, inte ens det dubbla.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

för er med vlc problem testa detta

öppna vlc
inställnigar inställnigar klicka i avancerade alternativ gå in på video och utmatnings moduler och välj där opengl video output

funkar hur bra som helst för mig i.a.f
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

snigel wrote:Visst kommer det bli så, förr eller senare. Problematiken för de flesta just nu är nog inte hårdvarukrav utan snarare kompabilitet.
De flesta av oss gick ju vidare från 2000 till XP, men skillnaden var att nästan allting som fungerade i 2000 fungerade även i XP. Både gällande drivrutiner och applikationer. Dessutom drog inte XP 5-6 gånger så mycket mer minne än 2000, inte ens det dubbla.
Det beror nog väldigt mycket på att Windows 2000 var NT 5.0, och att XP var/är Nt 5.1, d.v.s väldigt små skillnader i arkitekturen. Vista är så vitt jag minns version 6.0, och är alltså en betydligt större uppgradering. Den som minns hur kraftig skillnaden blev från NT4 till W2k vet vad jag menar.

Det festliga är ju att folk i flera år har gnällt på att det inte kommer nåt nytt från MS, att säkerheten i botten är låg, att XP inte innehåller moderna drivare etc. Nu har man fixat detta, i stora drag, och gnället fortsätter..? Det var ju precis samma gnäll mellan W2k och XP, och precis lika många som i forum skrev att de aldrig i livet skulle installera XP, utan hellre gå över till *nix eller Mac. Några år senare sitter samma personer och försvarar XP... :P

Jaja, mitt intryck är i stort sett positivt när det gäller Vista, men jag vill nog låta tiden gå innan jag fäller ett slutligt omdöme. Men på en modern dator, så känns det riktigt trevligt. I höstas var jag dock mycket skeptisk efter några tester med diverse betor, men på betor kan man ju inte på allvar döma.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Jag kan inte köra Windows 2000 på min senaste dator (se sign) för den hänger sig förr eller senare men XP funkar det bra som helst. På mitt Socket A moderkort funkar däremot Windows 2000 utan problem. Det var liknande problem när jag skulle installera Windows 98 på Socket A moderkortet för några år sedan. Det måste vara så att windows inte hittar rätt drivrutiner på nyare hårdvara utan installerar den som är mest kompatibel vilket kan sluta med låsningar m.m. Man blir väl tvungen att uppgradera till Vista förr eller senare om man köper ny hårdvara
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

kan hålla med snigel att många vägar till saker är faktiskt rätt korkat gjorda i vista ibland blir det långa omvägar och sakerna kan vara lite svåra att hitta

sen det här att man ska godkänna allt går i.a.f mig på nerverna
jag skulle spela lite 2142 i vista och då måste jag köra programet som admin för att den ska ta i mot punkbuster filerna
men tar man död på uac slipper man i.a.f dom sakerna

sen så käkar det faktiskt löjligt mycket ram 600mb ram för ett nyinstalerat os är lite väl häftigt

men + sakerna i vista är att det känns faktiskt rätt snabbt nya ie är inte så hemsk som jag hade tänkt mig
nya media playern är rätt ok, mediacenter är faktiskt rätt äklig den gillar i.a.f inte jag
enda program jag haft lite problem med är vlc men det funkar när man fipplat lite och allt annat jag använder har funkat med lite små fippel
så i det stora hela tycker jag vista är rätt ok
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Att inställningar osv sitter "fel", är ju endast pga att vi är vana Windows XP. Det tar tid att lära om, och när man är jättevan ett visst system så blir det lätt att man börjar kritisera nåt bara för att det är annorlunda. Ungefär som diverse Windowsanvändare som sätter sig med en Mac och dömer ut den efter 10 minuter eftersom de inte hittar saker där de förväntar sig hitta dem.

Sen drar ju inte Vista 600MB ram, utan Super prefetch allokerar ju minne precis som det var tänkt. Vad ska man med ramminnet till annars? Det är ju inte som om det skulle ta 30 minuter att byta ut en felallokering, handlar om nanosekunder. Men visst kan man bli lite förskräckt första gången man kollar i taskmanager :)
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

ballkula wrote: Det festliga är ju att folk i flera år har gnällt på att det inte kommer nåt nytt från MS, att säkerheten i botten är låg, att XP inte innehåller moderna drivare etc. Nu har man fixat detta, i stora drag, och gnället fortsätter..? Det var ju precis samma gnäll mellan W2k och XP, och precis lika många som i forum skrev att de aldrig i livet skulle installera XP, utan hellre gå över till *nix eller Mac. Några år senare sitter samma personer och försvarar XP... :P
Att folk gnällde i början och gick över efter hand handlar ju just om kompabilitet och antalet buggar. Efter ett tag kommer programmen i ny version som stödjer det nya operativet, MS släpper en Service Pack och det gamla operativet börjar få kompabilitetsproblem istället.
Klart folk går över till slut när produkten har mognat. Men ett nysläppt operativ känns lite som öppen beta det första året, vista är inget undantag.
ballkula wrote:Att inställningar osv sitter "fel", är ju endast pga att vi är vana Windows XP. Det tar tid att lära om, och när man är jättevan ett visst system så blir det lätt att man börjar kritisera nåt bara för att det är annorlunda. Ungefär som diverse Windowsanvändare som sätter sig med en Mac och dömer ut den efter 10 minuter eftersom de inte hittar saker där de förväntar sig hitta dem.
Vad jag åsyftar är inte att saker byter plats, utan att vissa saker verkar inte alls genomarbetat överhuvudtaget eller kräver fler klick än innan för att utföras.
Om du tittar på personalize på skrivbordet och går igenom de olika inställningarna kommer du märka att det är ett hopkok av olika applets samt att göra inställningarna kräver mer menyflippande och klickande än i 2000/XP. Mer konsekvent? nej. Mer effektivt? nej.
Ta till exempel funktionen att nå status för ett nätverkskort som ligger i aktivitetsfältet, detta kom man lätt åt via ett högerklick tidigare, så man kunde få se ip-nummer och anslutningshastighet. Rejäl omväg i vista.

Om jag får vara lite jobbig och jämföra osx mot vista när det gäller lösenordspromptar med Cancel/Allow så vill ju vista att man ska göra allow redan innan någon inställning är gjord, medan osx kräver det först när man faktiskt försöker ändra något. Känns som att funktionen är så pass påfrestande i sitt nuvarande läge att gemene man kommer vilja stänga av den, vilket tar oss tillbaka till ruta ett.

Jag har inget emot förändring av interface, men då ska det göras ordentligt, konsekvent och smidigt.
ballkula wrote:Det beror nog väldigt mycket på att Windows 2000 var NT 5.0, och att XP var/är Nt 5.1, d.v.s väldigt små skillnader i arkitekturen. Vista är så vitt jag minns version 6.0, och är alltså en betydligt större uppgradering. Den som minns hur kraftig skillnaden blev från NT4 till W2k vet vad jag menar.
När man gick från NT4 till 2000 fick man större kompabilitet med program på det stora hela, inte lägre.
ballkula wrote:Sen drar ju inte Vista 600MB ram, utan Super prefetch allokerar ju minne precis som det var tänkt. Vad ska man med ramminnet till annars? Det är ju inte som om det skulle ta 30 minuter att byta ut en felallokering, handlar om nanosekunder. Men visst kan man bli lite förskräckt första gången man kollar i taskmanager :)
Även XP använder filcache, men den har jag inte sett i minnesanvändningen i task manager någon gång. Om det nu är så att allt är cache kan det ju vara aktuellt att visa upp det för användaren istället för att "luras" då task manager inte visat upp minnesanvändningen på det sättet i tidigare operativ.


Visst har det hänt mycket under huven, men presentationen till slutanvändaren känns inte rättvis. Jag hoppas att en service pack kommer bota barnsjukdomarna så man kan börja köra på riktigt.
Vad gäller 2000/XP slutade jag inte dualboota ordentligt förrän någon gång vid SP1, då XP blev mogen.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

XP:s korkade filcache är nog inte att jämföra med Vistas avsevärt smartare prefetch.

Personligen tycker jag inte att settings är besvärligare att hitta jämfört med XP, men visst, det finns ju småsaker man retar sig på. UAC ger ju klart bättre säkerhet för klåfingriga svenssons, men för erfarna användare så blir man ju trött. Det är ju dock inga problem att stänga ned UAC...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
d4kanale
Posts: 330
Joined: 2006-03-19 22:10:10
Location: Linköping

Post by d4kanale »

Blir väl till nästa datorbyte om sisådär 2-3år.
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ , MSI K9N NEO-F, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250gb WD Caviar, Hiper M-series 580W..
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

ballkula wrote:XP:s korkade filcache är nog inte att jämföra med Vistas avsevärt smartare prefetch.

Personligen tycker jag inte att settings är besvärligare att hitta jämfört med XP, men visst, det finns ju småsaker man retar sig på. UAC ger ju klart bättre säkerhet för klåfingriga svenssons, men för erfarna användare så blir man ju trött. Det är ju dock inga problem att stänga ned UAC...
Fast då tappar man väl säkerheten UAC medför, eller är det endast mot användare det skyddar?
Vad är unikt med prefetch i vista, xp har ju trots allt också prefetch+filcache.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply