Windows ersättare

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
svatos
Posts: 19
Joined: 2007-02-23 13:17:30

Windows ersättare

Post by svatos »

Ska till att beställa delar och bygga ihop ny dator.
Har inte lust att köpa Windows licens och är less på att ta hem div. program så att man kommer åt Win update.

Frågan är: vilket gratis-OS är enklast att komma in i?
Vill ha ett fullt funktionsdugligt för spel, chat, surfning men så likt Windows miljön som det går. Är inte så sugen på att lägga ner veckor på att lära mig ett nytt OS, förstår att det givet finns olikheter, men som sagt, så likt som möjligt.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Re: Windows ersättare

Post by ballkula »

svatos wrote:Ska till att beställa delar och bygga ihop ny dator.
Har inte lust att köpa Windows licens och är less på att ta hem div. program så att man kommer åt Win update.

Frågan är: vilket gratis-OS är enklast att komma in i?
Vill ha ett fullt funktionsdugligt för spel, chat, surfning men så likt Windows miljön som det går. Är inte så sugen på att lägga ner veckor på att lära mig ett nytt OS, förstår att det givet finns olikheter, men som sagt, så likt som möjligt.
Ska du bygga ihop en ny dator, så kan du säkert få köpa en s.k oem-licens av Windows, som är avsevärt billigare än "över disk". Vad än en del påstår, så är Linux ett ganska så krångligt alternativ om man inte verkligen är intresserad av att lära sig detta. Är du dessutom gamer, så finns ju bara Windows eller konsoller som realistiska alternativ.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
svatos
Posts: 19
Joined: 2007-02-23 13:17:30

Post by svatos »

Jag har också lagt märke till OEM licenserna, men det är ändå minst en tusenlapp "i sjön".

Gamer vill jag inte påstå, men det finns spel jag vill spela, typ NHL, inget speciellt avancerat. Någon timmes spel per vecka.

Tight budget är också en av anledningarna till att jag vill slippa Win.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

svatos wrote:Jag har också lagt märke till OEM licenserna, men det är ändå minst en tusenlapp "i sjön".

Gamer vill jag inte påstå, men det finns spel jag vill spela, typ NHL, inget speciellt avancerat. Någon timmes spel per vecka.

Tight budget är också en av anledningarna till att jag vill slippa Win.
Räkna inte med att få igång något windowsspel under Linux, eller något annat OS för den delen. Det går att få igång vissa, men det kräver en hel del jobb.
In cars several processors are connected by a bus
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Detta känns som lite som att köpa en bil men vägra att köpa bensinen.

Och om du snackar om att "slänga pengar i sjön" känns det som att du inte skulle ha några etiska problem med att fula Windows.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Reactor OS och Linux XP finns ju också, prova dom och kolla om det fungerar bra. :)
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

NHL verkar vara skräp med wine, 2004 verkar gå att få igång om man bräkar lite. Men allt beror på version och dist. Men i värsta fall så lär man sig vara utan dessa kommersielle stortitlar. Det finns några spel till linux också..
ReactOS är i stort sett skräp i dagens läge, men det lär ändras med tiden...
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

markmc wrote:Reactor OS och Linux XP finns ju också, prova dom och kolla om det fungerar bra. :)
ReactOS är något som verkligen inte kommer fungera bra... Operativsystemet ligger trots allt fortfarande bara ii Alfastadiet...
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Installera Fedora Core eller Ubuntu - vilket som.. det är ungefär två sidor av samma mynt. Om du spelar såpass sällan så lär det inte att vara något problem att hitta avkopplingsspel i linux (Finns en hel del om man inte är precis med att det skall vara cssteam eller motsvarande 'märkesspel').


Se bara till att du får senaste versionen av ditt Linux... Lycka till!
wham bam thank-you ye -ma'am
Rom Raptor
Posts: 621
Joined: 2002-11-13 18:13:15
Location: Stockholm
Contact:

Post by Rom Raptor »

Windows Vista Home Premium OEM kostar 1200. Home Basic kostar ännu mindre, fast den rekommenderar jag inte. Om du vill köra linux rekommenderar jag ubuntu.
Post Reply