Windows laddar, inget händer.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Windows laddar, inget händer.

Post by AntzZ| »

Tja, min dator har varit avstängd i ett dygn nu och vill inte starta, windows bilden kommer upp och där står den still, skärmen visar att den laddar (den där blåa pluppen som åker fram och tillbaks eller vad man ska säga) sen ser jag en snabb blå bild sen startar allting om. Någon som har en idé ? Felsäkert läge funkar inte heller.. tack
The town where i was born...
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Har du gjort något med hårdvaran? Windows betedde sig på ett liknande sätt när jag plugga in en 5.25" floppystation... Den blåa bilden som blinkar till är troligtvis en BSoD. Det kan även i vissa fall fungera att återställa BIOS-inställningarna. Testa att strippa ner hårdvaran, prova ett minne i taget. Plocka ur alla instickskort som inte är nödvändiga för boot och se om den bootar då. Annars måste du nog göra en ominstallation/reparation av windows.
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Ok, jag kan desvärre inte röra burken, är från mors jobb, hade problem med den för inte så länge sen, gjorde en ominstallation, sen dess har den funkat och jag har inte installerat några konstigheter, mer än WoW. Har dock en del foton som jag vill spara, går det inte utan att man får igång windows ?
The town where i was born...
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Du kan stoppa in hårddisken i en annan dator och kopiera därifrån. Det kan även gå att boota en linux-livecd och bränna ut dem på skivor.
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Har en fråga som kanske inte går att svara på. Hur kan en dator fungera bra, jag stänger av, jag startar, och den funkar inte. Händer det något vid uppstart då eller kan det ske när den är avstängd ?
The town where i was born...
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Det är alla ett av windows olösta mysterier... Kan ha hänt något när datorn var igång eller stängdes av.
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Kan inte göra bättre, men börjar bli förbannat trött på windows, eller datorer överhuvudtaget :P tack för svaren iallafall.
The town where i was born...
User avatar
Flash78
Posts: 20
Joined: 2007-04-15 12:20:33

Post by Flash78 »

Jag hade samma problem ett tag. Vet tyvärr inte vadd det var för fel. Jag installerade om win på nytt 5 gånger innan det löste sig.
Post Reply