Bioshock Bioshock Bioshock!!!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Bioshock Bioshock Bioshock!!!

Post by Bodego »

Snart släpps det och demot är inte långt bort heller. Det ska bli så himla roligt. Xbox360 demot finns att ladda ner för er som inte har testat det än. Jag har ingen 360 men ska skaffa ett av den nya revisionen med 65nm och HDMI.

För er som har Steam så kan ni göra ett förköp på Bioshock, ladda hem spelet och sen aktivera det när det släppts.

Det här spelet verkar bli ett av de absolut bästa på länge. Har läst på annat håll att det har bara fått topp-betyg av ett dussintal recensenter från alla möjliga magasin och websidor. Nu väntar jag bara att lägga mina vantar på det. Spelet är utvecklat av Irrational Games, skaparna av System Shock serien. System Shock 2 anses vara ett av de bästa rpg/fps spelen som har gjorts. Bioshock tycks följa i dess fotspår då det är menat att vara en "spirituell efterträdare" av SS2. Nån annan som är lika förhoppningsfull som jag? Vad är era synpunkter på det.

Här är IGNs recension av Xbox360 versionen, om ni är intresserade.
http://xbox360.ign.com/articles/813/813214p1.html

För er som vill titta på trailers och sånt.
http://www.gametrailers.com/game/2610.html

Kolla in deras illustrationer. Lite coolt faktiskt.
http://www.2kgames.com/cultofrapture/artbook.html

PC Demot har släppts!
http://www.gamershell.com/download_20697.shtml
Last edited by Bodego on 2007-08-21 0:24:59, edited 3 times in total.
Thermaltake Armor - Corsair HX620W
ASUS Commando - E6600 @ 3.2GHz
Scythe Ninja Plus - Corsair XMS2 PC6400 2048MB (1:1)
Gainward Bliss 8800GTX - Seagate Barracuda 320GB
Western Digital My Book 250GB - Vista Home Premium 32bit
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Det har inte raporterats att det har kommit några konsoller med 65nm cpu än, och snart kommer premium med hdmi.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

65nm revisionen kommer, det råder ingen tvekan. Det finns till och med rykten om att MS planerar på att producera 45nm processorer till konsollen redan nästa år. Hur det kommer att sluta vet jag inte.

http://www.engadget.com/2007/08/01/xbox ... he-future/
http://blogs.mercurynews.com/aei/2007/0 ... alcon.html

Men nog om detta. Tillbaks till Bioshock.
Thermaltake Armor - Corsair HX620W
ASUS Commando - E6600 @ 3.2GHz
Scythe Ninja Plus - Corsair XMS2 PC6400 2048MB (1:1)
Gainward Bliss 8800GTX - Seagate Barracuda 320GB
Western Digital My Book 250GB - Vista Home Premium 32bit
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Spelets utseende får mig att vilja kräkas men i strikt tekniskt hänseende verkar det ju vara rätt avancerat. Välkommen till 2007.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Miljön tilltalar mig inte direkt men det verkar finnas en god chans att man sugs in i spelet ändå efter ett ärligt försök. Jag vågar inte ha högre förväntningar än ett par aah och ooh -upplevelser.
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

Designmässigt så tycker jag att spelet håller en god kvalitet, inte minst en originell sådan. Det känns bra att Irrational vågat gå i en annan riktning med Bioshock.
Thermaltake Armor - Corsair HX620W
ASUS Commando - E6600 @ 3.2GHz
Scythe Ninja Plus - Corsair XMS2 PC6400 2048MB (1:1)
Gainward Bliss 8800GTX - Seagate Barracuda 320GB
Western Digital My Book 250GB - Vista Home Premium 32bit
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Re: Bioshock Bioshock Bioshock!!!

Post by malici0us »

Bodego wrote:..Xbox360 demot finns att ladda ner för er som inte har testat det än
*Springer till krysslådan å laddar ner demot...fort!!* ;D
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Kaleid999
Posts: 93
Joined: 2006-10-24 18:15:03
Location: Skövde

Post by Kaleid999 »

PC Gamer UK - 9.5/10
Xbox World - 9.4/10
Eurogamer - 10/10
PC Zone - 96%
Gamers - 98%
1up -10/10
gamespy 5/5
Console Gameworld - 99%
Ign - 9.7
Teamxbox - 9.5
Gamepro - 10/10
GameArena 5/5
Gametap: 10/10
Under Ground Online (UGO): A
X-360: 10/10

:o :o
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

staretsen wrote:Spelets utseende får mig att vilja kräkas men i strikt tekniskt hänseende verkar det ju vara rätt avancerat. Välkommen till 2007.
Amen broder.

Om det blir bra så kommer jag att spela det någon gång, men säkerligen inte när det släpps.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

"Hej, här har vi System Shocks 1 & 2's andliga uppföljare - utan inventory."
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

Vet inte om det bara är 360-versionen som blivit recenserad hittils, men om det så är fallet kanske vi får se PC recensioner också snart. Förhoppningsvis håller spelet måttet även där i så fall.

Jag förstår inte varför några av er inte tycker om spelets uteseende, men jag antar väl att smaken är som baken. Jag tycker 40-tals temat är riktigt atmosfäriskt, särskilt på grund av att det utspelar sig under vatten. Big Daddies är ju coola.

Get'm Mr Bubbles!!
Thermaltake Armor - Corsair HX620W
ASUS Commando - E6600 @ 3.2GHz
Scythe Ninja Plus - Corsair XMS2 PC6400 2048MB (1:1)
Gainward Bliss 8800GTX - Seagate Barracuda 320GB
Western Digital My Book 250GB - Vista Home Premium 32bit
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag vet inte hur jag ska förklara det. Det ser så konstigt ut att jag får ångest av att titta på det:

Image

Image

Image

Image

Och vad är hela grejen med en massa småflickor och "big daddies" som ser ut som forskningsubåtar? Det är ju bara sjukt.

Kaleid999: Kom tillbaka när något får 12/10, då blir man kanske lite imponerad.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag håller verkligen med dig staretsen. Det känns lite som Oddworld:

Image
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

staretsen wrote:Jag vet inte hur jag ska förklara det. Det ser så konstigt ut att jag får ångest av att titta på det:

Och vad är hela grejen med en massa småflickor och "big daddies" som ser ut som forskningsubåtar? Det är ju bara sjukt.

Kaleid999: Kom tillbaka när något får 12/10, då blir man kanske lite imponerad.
Grejen med Big Daddies och Little Sisters är att en del av Raptures evolution. De muterade små flickorna samlar in Adam, det genetiska baselementet som gör det möjligt för Raptures "invånare" att modifiera deras gener. Big Daddies är ett resultat av detta och fungerar som flickornas beskyddare. Lite som King Kong.

Nu vet inte jag om ni redan vet vad spelet handlar om men...

Rapture skapades av en man som ville ha ett eget utopia, där bara de mest intelligenta människor från alla verksamhetsområden, fick leva och delta i dess utveckling. Vetenskapliga genier skapade Adam & Eve, ett medel för att förbättra sina förmågor och/eller skapa nya. Men detta skulle snart stiga människorna åt huvudet och göra dem maktgalna. Samtidigt som människorna tappade sin humanitet så förlorade dom kontrollen över det genetiska undret, och så framstod en helt ny evolution.

Du som spelare, som av misstag hittar Rapture efter att ha överlevt en flygolycka över havet, hamnar mitt i smeten och tvingas utnyttja Adam för att överleva, då Eve är något som vi inte har fått någon information om än.

Jag tror att Bioshock är en nypa frisk luft i en överbefolkad genre. Det vågar göra något annorlunda från vad vi är vana vid att se i fps spel. Det kanske känns lite för bra för att vara sant, när man tittar på alla bra betyg det har fått. Så jag kan förstå att folk blir skeptiska. Man vill ju inte falla offer för hypen. Jag hoppas att det lever upp.
Thermaltake Armor - Corsair HX620W
ASUS Commando - E6600 @ 3.2GHz
Scythe Ninja Plus - Corsair XMS2 PC6400 2048MB (1:1)
Gainward Bliss 8800GTX - Seagate Barracuda 320GB
Western Digital My Book 250GB - Vista Home Premium 32bit
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

hade hellre sett ett System Shock 3 men jag har förbeställlt och ser fram emot spelet :)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

staretsen wrote:Spelets utseende får mig att vilja kräkas men i strikt tekniskt hänseende verkar det ju vara rätt avancerat. Välkommen till 2007.

Byt ut det till "Välkommen till (nuvarande år)", för så har det hetat nästan lika länge som datorspel varit grafiska.
In cars several processors are connected by a bus
Kazutoyo
Posts: 112
Joined: 2005-08-13 13:51:09
Location: Småland

Re: Bioshock Bioshock Bioshock!!!

Post by Kazutoyo »

Sedan de visade första bilderna 2004 och sa att det till spelsättet skulle likna System Shock så har jag följt utvecklingen med stor iver, då System Shock spelen är bland det bästa som gjorts. Trots att spelet inte är släppt ännu så är jag övertygad om att det är årets spel för mig.

Har redan bokat och betalat för det, så förhoppningsvis så trillar det ner i brevlådan på fredag.
Bodego wrote:Spelet är utvecklat av Irrational Games, skaparna av System Shock serien.
Irrational Games, som nyligen bytte namn till 2K Boston respektive 2K Australia, ligger inte bakom System Shock series. Looking Glass Studios ligger bakom series, men utvecklade SS2 tillsammans med Irrational, som består till stor del av ex-LGS folk. Looking Glass Studios gick året efter SS2 i konkurs, vilket är väldigt trist då de med spel som System Shock och Thief: The Dark Project var något av en pionjär för första person PC spel. Trots deras nyskapande och djupa spel så sålde de tyvärr inte speciellt mycket, då folk hellre vill ha hjärndöda skjutare så som Doom, Half-Life och Halo.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

übermensch wrote:Byt ut det till "Välkommen till (nuvarande år)", för så har det hetat nästan lika länge som datorspel varit grafiska.
Mina favoritspel är Fallout, Riven, Abuse, Battlezone och SS2. Förutom Fallout och kanske Abuse hade alla spektakulär grafik när de kom ut, så kom inte och säg att det är det jag är emot. Om det hade varit så hade jag väl heller inte brytt mig om att Bioshock är ungefär lika vackert som ett missfall utan koncentrerat mig på dess andra kvaliteter istället.

Bodego: Jag vet hur storyn ser ut, jag undrar bara vilken sorts sinnessjukdom man måste ha för att komma på något så vridet. Vad du menar med "nypa luft" förstår jag inte alls, det här är inte ens i närheten av lika innovativt som System Shock var på sin tid. Ända sedan det kom ut har folk varit vana vid tanken på RPG-element i FPS, det är på sin höjd de som är yngre än jag som kan tycka att det är jättecoolt och nytt att man kan använda sprutor i ett annars helt vanligt shoot-em-up. Att man förr behövde uppfinna nya genrer för att kallas innovativ men idag får 10/10 i IGN bara man ersätter levels och droger med "genteknik" tyder på att spelindustrin idag saknar kreativitet och inte tvärtom.

lillis: Det är du och jag mot världen...
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag retar mig på en sak, jag blir lite lätt åksjuk av spelet. Synd som fan eftersom att t.ex. The Darkness inte gjorde mig illamående.
iDon't care about your problems.
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

Kazutoyo wrote:Irrational Games, som nyligen bytte namn till 2K Boston respektive 2K Australia, ligger inte bakom System Shock series. Looking Glass Studios ligger bakom series, men utvecklade SS2 tillsammans med Irrational, som består till stor del av ex-LGS folk. Looking Glass Studios gick året efter SS2 i konkurs, vilket är väldigt trist då de med spel som System Shock och Thief: The Dark Project var något av en pionjär för första person PC spel. Trots deras nyskapande och djupa spel så sålde de tyvärr inte speciellt mycket, då folk hellre vill ha hjärndöda skjutare så som Doom, Half-Life och Halo.
Där ser man. Det visste jag inte. Man lär sig nåt nytt varje dag. :)
staretsen wrote: Bodego: Jag vet hur storyn ser ut, jag undrar bara vilken sorts sinnessjukdom man måste ha för att komma på något så vridet. Vad du menar med "nypa luft" förstår jag inte alls, det här är inte ens i närheten av lika innovativt som System Shock var på sin tid. Ända sedan det kom ut har folk varit vana vid tanken på RPG-element i FPS, det är på sin höjd de som är yngre än jag som kan tycka att det är jättecoolt och nytt att man kan använda sprutor i ett annars helt vanligt shoot-em-up. Att man förr behövde uppfinna nya genrer för att kallas innovativ men idag får 10/10 i IGN bara man ersätter levels och droger med "genteknik" tyder på att spelindustrin idag saknar kreativitet och inte tvärtom....
Sinnessjuk vet jag inte om man måste vara för att ha en livlig fantasi och kreativitet. Känner du likadant för spel som Silent Hill serien också? Om du inte redan har gjort det så föreslår jag att du laddar hem The Bioshock art book, som jag länkat till ovantill. Bilderna där är riktigt bra.

Jag påstod inte att spelet är innovativt med "nypa frisk luft". Jag var inne på själva designen, som du inte tycker om. Den skiljer sig från alla 2:a världskrig, terrorister, utomjordiska invasioner, demoner och gående döingar i andra fps spel.

Sen vill jag påpeka att jag aldrig spelade SS2 fullt ut tyvärr. Jag testade det en gång för länge sen, men jag förstod inte så mycket, då datorer var något helt nytt för mig på den tiden. Nån som vet om jag kan kära det i Vista? :P
Thermaltake Armor - Corsair HX620W
ASUS Commando - E6600 @ 3.2GHz
Scythe Ninja Plus - Corsair XMS2 PC6400 2048MB (1:1)
Gainward Bliss 8800GTX - Seagate Barracuda 320GB
Western Digital My Book 250GB - Vista Home Premium 32bit
User avatar
Kaleid999
Posts: 93
Joined: 2006-10-24 18:15:03
Location: Skövde

Post by Kaleid999 »

Har för mig att det fungerar i Vista, men har man fler än en CPU kärna så får man stänga av dem, även i windows XP.
Den korta tid jag hade Vista i början så hade dark engine spel som Thief 1 och 2 (vilket SS2 tillhör till) problem med videoklipp. Finns nog lösningar...
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

Ärsh! Låter krångligt, men det är ju inte helt oväntat.
Thermaltake Armor - Corsair HX620W
ASUS Commando - E6600 @ 3.2GHz
Scythe Ninja Plus - Corsair XMS2 PC6400 2048MB (1:1)
Gainward Bliss 8800GTX - Seagate Barracuda 320GB
Western Digital My Book 250GB - Vista Home Premium 32bit
User avatar
Kaleid999
Posts: 93
Joined: 2006-10-24 18:15:03
Location: Skövde

Post by Kaleid999 »

Finns FAQ på ttlg.com förmodligen. Det är värt mödan skulle jag säga...
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Jag har spelat demot ett par gånger. Det var bra, men inget jag kommer KÖPA i allafall.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Har spelat igenom demot 2 gånger, blev ganska så imponerad, kanske blir ett köp från min sida om jag har tillräckligt med cash.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Post Reply