Ett spel ni anser att alla bör uppleva?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Ett spel ni anser att alla bör uppleva?

Post by lillis »

Jag tänkte varför inte.

Ni får bara välja ett spel, och motivera varför. Spelar ingen roll om det är gammalt eller nytt eller vadfansomhelst. Dock PC, ej konsol. Portningar går bra.

Om ni vill säga fler så kan jag inte stoppa er men det är inte vad tråden går ut på.

För mig blir det förvånansvärt nog inte en titel i Baldur's Gate-serien. Trots min enorma förkärlek till allt vad Forgotten Realms heter är spelen inte revolutionerande. De var bara där, på rätt plats vid rätt tid. Jag älskar dem men jag tror inte att de är så speciellt revolutionerande för många spelare. Nej, mitt val blir:

Fallout 2. Post-apokalypsm gör mig upphetsad. Svart humor gör mig upphetsad. Turordningsbaserade spel gör mig så otroligt djävla uttråkad men WHAM, vad är det jag ser, ett turordningsbaserat spel vars strider är en av höjdpunkterna? Fallout-serien för med sig något nytt som är svårt att sätta fingret på, men som man inte kan vara utan när man väl upplevt det.

Nej, om ni inte har spelat igenom Fallout (ett och två) så bör ni göra det.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

True, true.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

IVAN. Alla måste lära sig hur man (bör) hantera död i datorspel.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det här var svårt. Otroligt svårt.

Skulle jag få välja något spel skulle det nog vara Outcast. Spelet handlar om en fd Navy Seal soldat vid namnet Cutter Slade. Han kommer med i ett forskningsteam som skall utforska ett paralellt universum som vetenskapsmännen har hittat en väg till. Saker går snett, teamet blir fast i det paralella universumet och Cutter Slade ska rädda dagen.

Anledningen till varför jag anser att alla borde ha spelat Outcast är att spelet i sig är så nyskapande och fullt med detaljer. En komplicerad storyline, massvis med uppdrag, ställningstaganden osv. Samtidigt är det nog en av de fräckaste speluniversumen jag någonsin sätt.

några filmklipp: http://www.outcast-thegame.com/gallery/index.htm
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Fabola
Posts: 422
Joined: 2006-10-23 19:26:04
Location: Strömsund
Contact:

Post by Fabola »

Dungeon Keeper :) Bra spel som alltid är roligt. humor. Man bli alldrig lejj på det liksom. man blir inte uttråkad. spännande hela tiden . och så ju man det roliga namnet HORNY. som betyder ni vet vad på engelska. :P som man inte visste när man var liten :P så föräldrarna undrade vad man spelade .

Sen har vi ju Starcraft . Bästa spelet jag känt till . Skojj. Svårt. m.m.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Jag bryr mig inte om man inte får skriva om konsolspel, jag gör det ändå.

Okami till PS2. När ett spel blir något mycket mäktigare än bara ett spel, blir det något helt annat. En upplevelse kanske man kan säga. Okami är ett sånt. Det är ett japanskt spel med mycket japansk kultur och mytologi i, och handlar om en varg, eller en gud närmare bestämt som ska typ rädda världen. Det har världens bästa atmosfär, det är det snyggaste spelet någonsin (sumi-e + cel shading), har ett av spelvärldens bästa soundtrack och det är även det roligaste spelet jag spelat. Plus att det tar 40-50 timmar att klara. Om ni inte har PS2 så är detta den absolut bästa anledningen att köpa det.

Image

För att inte göra er för ledsna, ska jag också nämna Dungeon Siege (ettan) som även det har grym atmosfär (jag älskar atmosfär). Det är ett enkelt hack n slash, vissa säger att det är en billig kopia av Diablo. Men jag har aldrig spelat Diablo, så jag vet inte. Men ett riktigt bra spel är det. Synd att tvåan suger :(
Last edited by AshTray on 2007-08-21 22:41:37, edited 1 time in total.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

Blake Stone - första shootern ja spelade o verkligen fastnade i, kul som fawwen
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Half-Life
Get out of here you fuckin flies!
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Halflife modden Natural selection...
En mod som kräverlagarbete... Otroligt kul när man kan den :P..
Här var det tomt...
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Att bara välja ett enda spel är riktigt svårt. En klassiker som jag dock anser att man bara inte får missa är Half-Life serien (hehe, där fick jag med flera stycken :P). Det finns dock många spel som är både bättre och mer spelvärda men klassiker är klassiker.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Fabola wrote:Dungeon Keeper :) Bra spel som alltid är roligt. humor. Man bli alldrig lejj på det liksom. man blir inte uttråkad. spännande hela tiden . och så ju man det roliga namnet HORNY. som betyder ni vet vad på engelska. :P som man inte visste när man var liten :P så föräldrarna undrade vad man spelade .

Sen har vi ju Starcraft . Bästa spelet jag känt till . Skojj. Svårt. m.m.
Håller helt med. Dungeon Keeper är för mig det bästa spelet någonsin.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Front Mission 3 till PSX, ett turbaserat RPG/Strategi-spel. Den som gillar Final Fantasy kommer säkert att gilla det här också, eftersom de på sätt och vis liknar varandra rent spelmässigt.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Space Rogue :)

Origin klassiker som höll mig vaken många nätter. Utforska gruvkolonier och stationer i "top-down" stil med bra story.
Last edited by Fenix on 2007-08-21 21:42:42, edited 1 time in total.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Monkey Island
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

hl2 = epic
wc2 = epic
sc = epic
little big adventure = epic^10
Tie fighter = stridssim bästa som finnes
Flightsim Deluxe = bra flygsim?
där har ni bra spel :D
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

SpiXx^Orginalet wrote:hl2 = epic
wc2 = epic
sc = epic
little big adventure = epic^10
Tie fighter = stridssim bästa som finnes
Flightsim Deluxe = bra flygsim?
där har ni bra spel :D
han skrev ETT spel ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Första jag tänkte på var DOTT, men det var ju inte så himla revolutionerande, så det får nog bli TIM eller kanske LBA som Spixx^orginalet sa.

Edit: nej nej nej, det får bli Space crusade till Amiga, men eftersom det var PC-spel det gällde så lägger jag min röst på X-Com 1.
hej.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Heroes of Might and Magic I, II och III. Fyran har jag inte spelat och femman sög.

Det är något med dessa tre som inte åldras. Satt hela dagen idag med några tusen Dracoliches ;)
meh
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Om jag hade fått säga flera spel hade jag sagt LBA, Half-Life, Baldur's Gate-serien, Outcast (bra där wille!), Starcraft, Monkey Island, så jag antar att ni har en godkänd spelsmak. Men fortsätt gärna, och sluta bryta mot reglerna.

Ja, fan, Outcast var ett riktigt bra spel. Synd att mina originalskivor är trasiga.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Jag har flera, men om du bara skall ha ett, så säger jag Total Annihilation :D
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Hm.. efter mycket velande mellan en del spel som satt spår i en själ så skulle jag nog vilja lägga in Europa Universalis på listan. Anledningen är enkel, alla har någon gång i sitt liv haft drömmar om att ta över hela världen, nu har man chansen, om än en knepig uppgift framför sig. Ren militärisk dominans räcker inte för att erövra världen oavsett vilken nation man börjar som. Har man tråkigt kan man alltids försöka sig på att erövra världen som en lite knepigare nation, eller med en annerlunda spelstil.

Det må även i förbifarten nämnas att min förkärlek för lite mer komplexa strategielement föddes iochmed spelet Birthright - The Gorgon's Alliance, väl värt att kolla, även om de tyvärr misslyckades på en del av spelets andra elementer.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Half-Life 2
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

lillis wrote: Ja, fan, Outcast var ett riktigt bra spel. Synd att mina originalskivor är trasiga.
Det går att köpa Outcast
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

Legend of Kyrandia
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
Post Reply