Crysis Demo

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Illuwatar wrote:Inte så konstigt att detta spel är så segt - det första installationen gjorde var att installera Visual Basic runtime... ;D
Nej?
Jag är hemskt säker på att den inte installerar Visual Basic runtimes...
Snarare Visual C++ Runtimes.
Om jag inte minns fel är det vcredist som följer med.
landahl
Posts: 353
Joined: 2005-02-03 3:16:40

Post by landahl »

Intressant on demot ....

The single-player demo supports both DX10 and DX9 rendering in Vista while Windows XP users are limited to DX9. While the game has been said to include 64-bit support, the demo can only be run in 32-bit mode, so there are no 32-bit vs. 64-bit comparisons just yet.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Illuwatar wrote:Inte så konstigt att detta spel är så segt - det första installationen gjorde var att installera Visual Basic runtime... ;D

Jag får spelbara prestanda med allt på High, 1920 x 1200, ingen AA på en Quad-rig (dual Opteron 270), 8 GB RAM och GF8800GTS 640MB. Med allt på Very High blir det mer som en snabb slideshow...

Okej spelmässigt (påminner en hel del om FarCry) men jag saknar möjligheten till distansstrider, typ sniperjobb (har inte kört så länge - det kanske kommer). Grafiken är dock riktigt fin och jag gillar att det ljusnar på ett realistiskt sätt. Däremot kunde de ha skippat ailens denna gång och gjort en ren djungel-shooter med mänskliga motståndare och coola fordon.

Man får hoppas att det optimeras mer inför release samt att 64bits-versionen fungerar då (jag var tvungen att köra 32bit trots Vista 64bits). En pre-order är lagd hos Webhallen...
I demot var det ingen prestanda vinst mellan 32-bit och 64-bit om man ska tro denna artikel http://www.sweclockers.com/nyhet/6749-i ... rs_crysis/ + att fanns knep att få nästan lika bra grafik i DX9 som DX10. Kul för oss som inte vill uppgradera till Vista (om det nu är en uppgradering dvs)
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Närapå spelbar prestanda med allting på low och 800x600.

Kanske kan bli roligt, men jag tyckte det var lite för mycket manicker hit och dit. För många knappar.

Och som flera redan påpekat verkar hitboxen lite underlig. I stort sett omöjligt att träffa något på längre än ~50 m avstånd.

Det var roligt att hoppa högt med MAXIMUMM STRUNGTH.
meh
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Jag fattar inte att alla klagar på hitboxen? Jag tycker det gick ganska bra att döda folk på avstånd. Kanske inte lika lätt som i andra spel men helt okej ändå, det är ju inte direkt CS vi pratar om här...
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Alltså, det tog typ 5-6 skott att döda en av dem.
Ok ifall de efter ett/två skott hamnat på marken och sen krävt ytterligare för att döda dem, men att de springer runt efter fem skott gör ranging omöjligt.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Har nu kört igenom och som sagt, distansträffar var inte så svåra - man får bara mata på (helst med ett fast/fordonsvapen som inte slösar ammo). Önskar bara ett scope så man kunde sikta bättre.

På XP fick jag 64bits-versionen att fungera och skillnaden på grafiken är inte stora. Med allt på High i båda operativversioner var det bara på detaljnivå man kunde se skillnad (typ motion blur och liknande). Det ser mycket bra ut på XP. Det intressanta var att Very High var avstängt i XP. Detta kanske kräver DX10 för att fungera...
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

http://blogs.pcworld.com/gameon/archives/005860.html


Vad tror ni om det här?
Crytek har ju redan från början sagt att Crysis ska dra nytta av quadcore, så vi får hoppas att denna snubben inte vet vad har pratar om...

Blir riktigt besviken om det visar sig att quad inte stöds... ;(
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

Det kan mycket väl stämma. Jag läste på på ett annat forum att folk med Q6600 fick samma prestanda (20-40fps på high-very high i 1280x1024-1680x1050) som folk med E6600, och det spelade heller ingen större roll om de var överklockade eller inte.

Det verkar som alla med dual core, 2 gb ram och 8800GTS/GTX får i runda svängar samma resultat. Jag får själv samma under dessa inställningar. Främst ligger det på 20-25 med shaders på very high.

Personligen tycker jag inte spelets grafik ger en intrycket av att det borde ligga på så få bilder per sekund. Det har förmodligen att göra med att Cryengine 2 utnyttjar såpass ny teknik att det inte finns så mycket mjukvarustöd för tillfället. Jag tror att vi får bättre prestanda efter ett par andra drivrutiner och patchar.
Thermaltake Armor - Corsair HX620W
ASUS Commando - E6600 @ 3.2GHz
Scythe Ninja Plus - Corsair XMS2 PC6400 2048MB (1:1)
Gainward Bliss 8800GTX - Seagate Barracuda 320GB
Western Digital My Book 250GB - Vista Home Premium 32bit
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Bodego wrote:Det kan mycket väl stämma. Jag läste på på ett annat forum att folk med Q6600 fick samma prestanda (20-40fps på high-very high i 1280x1024-1680x1050) som folk med E6600, och det spelade heller ingen större roll om de var överklockade eller inte.

Det verkar som alla med dual core, 2 gb ram och 8800GTS/GTX får i runda svängar samma resultat. Jag får själv samma under dessa inställningar. Främst ligger det på 20-25 med shaders på very high.

Personligen tycker jag inte spelets grafik ger en intrycket av att det borde ligga på så få bilder per sekund. Det har förmodligen att göra med att Cryengine 2 utnyttjar såpass ny teknik att det inte finns så mycket mjukvarustöd för tillfället. Jag tror att vi får bättre prestanda efter ett par andra drivrutiner och patchar.
Det är skumt att prestandan är så lika på olika system...

Jag hörde (läste), om att demot bara använde prestandan av 1 kärna. Alltså om man har en dual, så fördelar den kraften hos en kärna över två, men använder långt ifrån all kraft. Vet ju dock inte om det stämmer...


Jag hoppas ju att retail-versionen kommer använda sig av quad, tycker det vore skumt om den inte gjorde det, eftersom Crytek har lovat det under så lång tid...
Folk (läs, jag) kommer bli redigt sura annars.

Om inte annat så tror jag du har rätt om patcharna och drivrutinerna.
Hörde att det skulle finnas en patch på releasedagen..

BTW, hur är det att spela på ~25 FPS? Har läst att spelet skulle flyta väldigt smidigt även på låga FPS...stämmer det?
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Sallad flyter lika bra som 25 f/s.
meh
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Joel wrote:Sallad flyter lika bra som 25 f/s.
Come again? ?!?
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Varför skulle just Crysis flyta bra när bildfrekvensen är låg?
Värre motsägelser får du leta efter i koranen eller annat hittepå.

Själva grejen med t.ex. 25 f/s är ju att det verkligen _inte_ flyter, asåååå lixom, .. ? :(
meh
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Joel wrote:Varför skulle just Crysis flyta bra när bildfrekvensen är låg?
Värre motsägelser får du leta efter i koranen eller annat hittepå.

Själva grejen med t.ex. 25 f/s är ju att det verkligen _inte_ flyter, asåååå lixom, .. ? :(
Som sagt, inget jag sagt själv. Har inte ens spelat demot, utan är något som jag har läst på div. forum.

Anledningen till att jag frågade var att det är ganska många som anser att Crysis flyter bra på låga FPS, men det är väl iofs individuellt vad man anser är flytande.
Eller så inbillar de sig att det flyter...vad vet jag..

Jag tänker iaf vänta på fullversionen, och hålla tummarna för att prestandan är bättre där.
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

malici0us wrote:Det är skumt att prestandan är så lika på olika system...

Jag hörde (läste), om att demot bara använde prestandan av 1 kärna. Alltså om man har en dual, så fördelar den kraften hos en kärna över två, men använder långt ifrån all kraft. Vet ju dock inte om det stämmer...


Jag hoppas ju att retail-versionen kommer använda sig av quad, tycker det vore skumt om den inte gjorde det, eftersom Crytek har lovat det under så lång tid...
Folk (läs, jag) kommer bli redigt sura annars.

Om inte annat så tror jag du har rätt om patcharna och drivrutinerna.
Hörde att det skulle finnas en patch på releasedagen..

BTW, hur är det att spela på ~25 FPS? Har läst att spelet skulle flyta väldigt smidigt även på låga FPS...stämmer det?
Jag har också läst att demot endast tar vara på en av kärnorna, men själv har jag inte sett nåt bevis på detta.

När det gäller hur det går att spela under 25fps så kan jag bara säga att folk som säger att det är spelbart vet anitingen inte vad dom pratar om eller har suttit på kass hårdvara så länge att allt under 20 är som en gåva från ovan. Grejen är att har man motion blur på så ska det "verka" flyta bättre, men i själva verket går det bara inte att njuta av för fem öre. Spelar man på dator för precisionens skull så blir det en ren pina om du inte drar ner på bildkvaliteten rejält, och då kan du lika gärna spela Far Cry igen.
Thermaltake Armor - Corsair HX620W
ASUS Commando - E6600 @ 3.2GHz
Scythe Ninja Plus - Corsair XMS2 PC6400 2048MB (1:1)
Gainward Bliss 8800GTX - Seagate Barracuda 320GB
Western Digital My Book 250GB - Vista Home Premium 32bit
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Det var då själva jävulen. Inte ens med 7800GTX var det speciellt kul att spela. ;(
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Post Reply