Vilka spel har jag missat efter år ~2002?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

XitArS wrote:Njae, beror helt på hur du spelar. Själv så tycker jag att öppenheten och valfriheten (dvs du kan i princip gå vilken väg som helst i utformandet av din karaktär och du kan besöka vilka platser som helst), tillsammans med den fantastiska grafiken gör spelet till en milstolpe i spelhistorien. Men men, kan ju även tillägga att jag efter flera år fortfarande inte har avklarat hela main-questen. Har iof inte spelat sedan förra julen eller nåt, men ändå.
Det faktum att du inte orkat main-questen visar hur otajt storyn och drivet bakom spelet är.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Andrej wrote:Det faktum att du inte orkat main-questen visar hur otajt storyn och drivet bakom spelet är.
Nope, det visar att det spelet erbjuder mycket mer än main-questen.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

XitArS wrote:Njae, beror helt på hur du spelar. Själv så tycker jag att öppenheten och valfriheten (dvs du kan i princip gå vilken väg som helst i utformandet av din karaktär och du kan besöka vilka platser som helst), tillsammans med den fantastiska grafiken gör spelet till en milstolpe i spelhistorien. Men men, kan ju även tillägga att jag efter flera år fortfarande inte har avklarat hela main-questen. Har iof inte spelat sedan förra julen eller nåt, men ändå.
I say but 'Morrowind'. ;)

snigel wrote:Googla så finner du. Ett av de vanligare "problemen" som tas upp är att hela världen levlar med dig. Så det finns egentligen ingen anledning att levla upp då det ofta kan göra hela spelet svårare.
Finns många många andra klagomål med.
Har du ens försökt leta efter moddar?
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

kr1sse wrote:Har du ens försökt leta efter moddar?
Va, ingen kan väl ha spelat Oblivion utan "naked characters" modden? :D
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

Andrej wrote:Se till att missa Oblivion, det är verkligen ett skräpspel.
Faktiskt inte. :P
Till och med jag som inte ens gillar rollspel, fastnade starkt för Oblivion.
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
Kazutoyo
Posts: 112
Joined: 2005-08-13 13:51:09
Location: Småland

Post by Kazutoyo »

Jag rekommenderar VtM: Bloodlines starkt. Lätt det bästa spelet från 2004, enligt mig iaf :P Lätt att få tag i då det finns på STEAM.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Det finns en ärlig recension av Oblivion så vitt jag vet, den hittas här (scrolla ner lite, mitten på sidan).
Joe_Baker wrote:Till och med jag som inte ens gillar rollspel, fastnade starkt för Oblivion.
Så för oss som gillar rollspel så är uppenbarligen inte Oblivion något...
XitArS wrote:Nope, det visar att det spelet erbjuder mycket mer än main-questen.
Och att detta får dig att tappa intresset för mainquesten, alltså, dåligt framförd och otajt story - inget man blir riktigt intresserad av att fullfölja.
kr1sse wrote:Har du ens försökt leta efter moddar?
Så du menar att man skall ladda hem användarskapade moddar för att spelet är brutet så som det kommer i förpackningen? Bra reklam där.


Sist och inte minst, Bloodlines är ett riktigt bra spel. Striden är tråkig och fungerar som filler, men storyn och personporträtten är helt underbara.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Andrej wrote:Så du menar att man skall ladda hem användarskapade moddar för att spelet är brutet så som det kommer i förpackningen?
Ja. Jag skulle inte klara att lira Oblivion utan moddar...
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

kr1sse wrote:Ja. Jag skulle inte klara att lira Oblivion utan moddar...
Jag kan inte spela spel som är moddade då det inte känns som ett riktigt spel längre. Det känns som en sandbox.

Ett väldigt bra exempel är Total War-spelen. Speciellt då Rome och Medieval 2. Jag gillar de båda väldigt mycket men det finns många buggar och fel i spelen. Datorn har dålig AI när det gäller strider, en cavalry charge är inte alls så stark som den borde vara osv.

Det finns moddar som fixar allt det här till perfektion, men så fort jag installerar någon av moddarna så förlorar spelet all sin charm och utmaning. Det känns som om jag lika gärna skulle kunna installera en instant win-mod och sluta spela spelet, om jag ändå skall ändra på det.

Men jag kanske är ensam om att känna så?
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Beror naturligtvis på vad det är för moddar.
Jag läser alltid igenom exakt vad modden förändrar, och om det är något som ens remotely resembles något som skulle kunna göra det 'lättare' för mig som spelare så är hela modden ett no-go.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Andrej wrote: Och att detta får dig att tappa intresset för mainquesten, alltså, dåligt framförd och otajt story - inget man blir riktigt intresserad av att fullfölja.
Nej, bara att det fanns så mycket mer att utforska på vägen. Se det som att du har bestämt dig för att åka till Kiruna, men på vägen så stannar du till vid många olika ställen och kanske till och med tar en tripp över till de norska fjällen. Det betyder ju inte att ditt huvudmål (Kiruna) inte längre är ett intressant mål.
Andrej wrote: Så du menar att man skall ladda hem användarskapade moddar för att spelet är brutet så som det kommer i förpackningen? Bra reklam där.
Haha, märks att du har riktigt usel koll på moddingvärlden. Ett spel kan vara fantastiskt, men en utökning (expansion eller modd) kan vara ännu bättre. Detta är ju dock en smaksak. Användarskapade moddar är antagligen det bästa som hänt spelupplevelsen sedan Windows 95...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Eftersom Andrej sagt att han gillar moddar som Fall From Heaven 2 så är det nog inte hans dåliga koll på Moddning utan snarare speltillverkarnas dåliga koll på vad för skitkod de releasar som är ämnet för diskussionen.

För att förtydliga:
Är det helt okej att släppa ett spel som fungerar så dåligt att användarna måste patcha det själva för att det ska vara spelbart?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Big_Bird wrote:För att förtydliga:
Är det helt okej att släppa ett spel som fungerar så dåligt att användarna måste patcha det själva för att det ska vara spelbart?
Absolut inte. Vilket spel är det som innehar denna status?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

XitArS wrote:Nej, bara att det fanns så mycket mer att utforska på vägen. Se det som att du har bestämt dig för att åka till Kiruna, men på vägen så stannar du till vid många olika ställen och kanske till och med tar en tripp över till de norska fjällen. Det betyder ju inte att ditt huvudmål (Kiruna) inte längre är ett intressant mål.
Nej, men Kiruna var inte intressant nog att åka till på en gång, och i ditt fall så traskade du runt lite över fjället och begav dig aldrig till Kiruna för att du tappade lusten att åka. Seså, sluta vara dum och dra liknelser som biter dig i baken.

Sen gillar jag expansioner och moddar, men att Oblivion var ospelbart utan moddar (inte officiella patchar) är inte något jag tänker förlåta.

Dessutom, vad Biggie sa.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Call of Duty 1 kom väl efter 2002?
Hur som helst så hoppas jag inte att du har missat det, det är allt jag gjort idag... ^^
Grymt bra lir i alla fall.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Nu pratar jag rätt mycket nya spel, men Assassin's Creed kanske blir något. Lite saftigt för min dator möjligtvis, dock värt ett försök.

Har spelat en del The Witcher nu, väldigt trevligt må jag säga!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

mr_tobbe wrote:Har spelat en del The Witcher nu, väldigt trevligt må jag säga!
Visst är det. Ett riktigt bra spel.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:
Big_Bird wrote:För att förtydliga:
Är det helt okej att släppa ett spel som fungerar så dåligt att användarna måste patcha det själva för att det ska vara spelbart?
Absolut inte. Vilket spel är det som innehar denna status?
Oblivion letar sig osökt in i minnet när denna sorts spel diskuteras.

Vissa hävdar bestämt att samma sak gällde S.T.A.L.K.E.R.

Jag har ägnat mig på tok för lite åt spel utöver MMORPG:s de senaste åren så jag är definitivt fel källa för en utförlig listning.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Company Of Heroes (expansionen är inte så uppfriskade)
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Lite bump sådär.

Har helt enkelt inte haft så mycket tid att spela. Men ska nu på lovet såhär fördjupa mig inom.

Civilization IV.
Age of Empires 3
Sim City 4
Backpacker 3

Som ni märker är det inga actionspel direkt, tips på flera "likande" (jag är medveten om att området är ganska stort) har ni väl? Lite peka-klicka kanske, om det finns bra såna spel nuförtiden.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

mr_tobbe wrote:Lite bump sådär.

Har helt enkelt inte haft så mycket tid att spela. Men ska nu på lovet såhär fördjupa mig inom.

Civilization IV.
Age of Empires 3
Sim City 4
Backpacker 3

Som ni märker är det inga actionspel direkt, tips på flera "likande" (jag är medveten om att området är ganska stort) har ni väl? Lite peka-klicka kanske, om det finns bra såna spel nuförtiden.
Syberia 1 o 2, Broken Sword serien tex
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jalle64 wrote:Syberia 1 o 2, Broken Sword serien tex
Hur kunde jag glömma att varmt rekommendera Syberia-dulogin? Mästerligt roligt och välskrivet med underbart snygga miljöer designade av det franska geniet Benoit Sokal. (Som krämat ur sig mängder med äventyrsspel på senaste åren verkar det som, även om Paradise fick riktigt usla recensioner)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Tacka vet jag LFS. :D
Rockabilly,Psychobilly
Post Reply