Fel med ledigt utrymme på C:

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Fel med ledigt utrymme på C:

Post by patrik åkerhage »

Har ett konstigt fel, det står att jag använt 53,3 gb av min ena partion som är c: , här har jag vista, installerade program och mina dokument.
Det konstiga här är att jag inte har så mycket plats kvar nu...jag tyckte det var konstigt, tittade igenom vad alla saker i C: tog separat och räknade ut att det sammanlagt bara blir 32gb (alltså 21,3gb mindre än vad som anges!!!)

Vad kan nu detta vara för fel, har knappast något virus, är noggrann med allt sådant och har inte fått några varninar om det..

förslag?
/ MoXX
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Pagefilen och mft'en tar ju upp en del, inte säker på om du kan se dem i utforskaren.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Post by w0mbat »

Och om du tankar något så räknar vista ner hårddiskutrymmet med hela storleken på det du tankar även om du bara tankat 1% av filen...nått som jag blev paff över i början i alla fall!
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

jag tankar inte hem något, så det ska inte räknas med...men page-filen vet jag inte var den ska ligga, är den dold eller? annars e den medräknad...har ju tagit mapp för mapp i C: så att säga....
/ MoXX
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

patrik åkerhage wrote:jag tankar inte hem något, så det ska inte räknas med...men page-filen vet jag inte var den ska ligga, är den dold eller? annars e den medräknad...har ju tagit mapp för mapp i C: så att säga....
Dold likt mft'en.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

okey, men vad är det för filer då som tar så mycket..verkar dessutom hittar jag inte dem?...
/ MoXX
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

stäng av system restore.
Eller ännu hellre, stäng av Vista.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Big_Bird wrote:stäng av system restore.
Eller ännu hellre, stäng av Vista.
vad menar du? stänga av vista?
/ MoXX
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

patrik åkerhage wrote:
Big_Bird wrote:stäng av system restore.
Eller ännu hellre, stäng av Vista.
vad menar du? stänga av vista?
ta bort det....
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

varför ska jag ta bort vista, är det vista som gör att utrymmet visas fel?
För vista i sig tar ju inte så mycket!! Jag gillar vista o vill gärna ha kvar det. så det måste ju finnas en annan lösning?
/ MoXX
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Se till så att du ser systemfilerna (brukar vara dolda som standard). Då lär du bland annat se paging-filen (skall ligga i roten på C:\).
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

patrik åkerhage wrote:varför ska jag ta bort vista, är det vista som gör att utrymmet visas fel?
För vista i sig tar ju inte så mycket!! Jag gillar vista o vill gärna ha kvar det. så det måste ju finnas en annan lösning?
Vista är så fullt med bloat och hemliga dolda filer att det gör ont.
Sen har jag själv mest haft dåliga upplevelser av det. Men smaken är ju olika...

Jag vet inte hur det är på Vista, men jag tror System Restore-filerna är dolda liksom Page-filen. Så om du inte visar dolda systemfiler så är det rätt mycket hårddiskplats som försvinner på magiskt sätt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

men jag fattar ändå inte...om jag markerar en mapp (ex program (x86) i C: och väljer egenskaper...stämmer inteanvänt utrymme då för att det isf inte räknar med de dolda filerna?

Filerna borde väl räknas med ändå?

Och jag kan alltså ändå inte ta bort de filerna, så de finns bara där o tar plats?

Det kommer inte fram något i roten på C: även om jag väljer att visa dolda filer....
/ MoXX
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Vänta, jag ska gräva upp en dator med en begriplig Vista på.


Edit: Fuck, aktiveringen inte igång. Jag hatar att vi inte har en policy för aktivering.

Och den andra datorn har någon fuckat upp imagen på så så sitter med bara en massa kinesiska images. Tack för att alla andra på den här planeten är mer korkade än mig.

Du måste i alla falll kryssa i ytterligare en ruta angående skyddade systemfiler.

Vår auktoritet här på kontoret säger att de dolda filerna inte räknas med. Då gör de inte det heller. Ty han är den alvätande skräphögen, mjä!
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Big_Bird wrote: Vår auktoritet här på kontoret säger att de dolda filerna inte räknas med. Då gör de inte det heller. Ty han är den alvätande skräphögen, mjä!
Men de måste väl räknas med om man nu har valt att visa de dolda mapparna och filerna och sen tar egenskaper? eller?

hittade dock en mapp i dolda som är från pinnacle, den tar 12.4gb...vet inte varför den tar så mycket, det är en undermapp som heter "render" som tar så mycket, har gjort en film med pinnacle (min hund). Det är massa segment från den filmen verkar det som, kanske detta kan tas bort?
ProgramData -->Pinnacle Studio --data-->Render-->MY MOVIE 3C580034

Med den mappen (programdata som är dold blir fördelningen såhär)
Användare: 9,62gb
KAV: 20,2mb
MSOCache (dold): 520mb
Nvidia: 46,4mb
perflogs: 16.9mb
program: 527mb
Program (x86): 5.4gb
PrgramData (dold mapp) 13,1gb
Windows: 15,2

TOTALT ANTAL GB: 44,5gb

Såhär ser C: ut när jag tar egenskaper på denna
Image
/ MoXX
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

System Volume Information-foldern tenderar till att visas men visas som 0 filer 0 MB.

Trots att detta inte överrensstämmer med verkligheten. Det finns saker som Microsoft tycker det är bättre om användaren inte vet. Och då blir det så.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Prova att flytta dessa pinnaclefiler, om det fortfarande fungerar som det skall efter det så rensa bort sk.ten ;)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Jalle64 wrote:Prova att flytta dessa pinnaclefiler, om det fortfarande fungerar som det skall efter det så rensa bort sk.ten ;)
jepp, får testa detta, testade att flytta över dem till D: istället, där jag har plats, så kanske man kan söka efter dom där i pinnacle om de skulle behövas till att öppna projektet eller så.
/ MoXX
Post Reply