Crysis minirecension [spoilervarning!]

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Crysis minirecension [spoilervarning!]

Post by Illuwatar »

Då var det gjort - årets mest hypade spel är avklarat. Och hur var det nu - uppgick det till förväntningarna eller är det bara ännu ett FPS i raden? Här kommer min åsikt i detta och tanken är att Ni på detta forum spinner vidare på tråden: är spelet den revolution det snackades om eller inte?

Då till min lilla recension:

Jag börjar med själva spelkänslan och storyn - den bit som brukar bli lidande när man vill visa upp ny teknik. I Crysis följer man en rätt så ordinär historia som innefattar ailens som tänker ta över jorden (varför fick jag aldrig reda på). På så sätt är man gamla Far Cry trogen då ungefär halvvägs byts koreaner mot blågrå metallbläckfiskar. Personligen är jag rätt så less på dessa ailens som skall sabba ett för övrigt eminent jungel-lir. Det som räddar detta lite är designen på det utomjordiska: inga fler muterade gorillor...

Innan man träffar på dessa varelser så är Crysis en riktigt skoj djungelshooter med en relativt stor frihet. Uppdragen och banorna är visserligen upplagda så man styrs i en viss riktning för att matcha historien i spelet. Men man får själv välja hur man vill lösa problemen. Det går aldeles utmärkt att köra stealth-stilen och plocka motståndet på distans om man nu föredrar detta (vilket jag gör). Motståndet är skapligt effektivt med en AI som fungerar hyfsat OK. Efter ett tag lär man sig hur den fungerar och då blir det rätt så förutsägbart. Och varför ska alla dessa spel vara fria från "vanligt" folk? Jag har inget minne av ett FPS där man måste se upp så man inte skjuter civila...

När det gäller utrustning och vapen känns det mesta igen - maskingevär, hagelbrakare och pistoler. Lite fetare och roligare grejer kommer under resans gång, vilket krävs för att klara av spelet. Ett tips är att använda fiendens vapen, då ammunition till dessa är lätt att få tag på. Dessutom så finns det saker i miljön som man kan spränga sönder i härliga explosioner...

Transporter är inga problem - de flesta fordonen som inte är upptagna eller i bitar går att använda. Styrningen är lite lurig då man använder tangentbord, så det tar en liten stund att få in känslan. Variationen är någorlunda stor med ett antal varianter på fordon, från en Humvee-liknande sak till stridsvagnar och flygplan.

Så till den del av utrustningen som är speciell i detta spel: Nanodräkten. Denna ger dig extra "superman"-krafter under kortare perioder. Genom snabbval kan man göra sig osynlig, extra stark, springa snabbare eller tåla fiendeeld bättre. Dessa funktioner ger en nya möjligheter att påverka miljön och att ta sig fram i djungeln. Personligen tyckte jag detta inte var avgörande för själva spelkänslan (jag köde mest på av gammal vana), men i vissa lägen var funktionerna bra att ha. Och i vissa lägen måste man använda dem. Sedan att det var riktigt skoj att hoppa runt som en chimpans på crack och slå sönder hus med bara nävarna är en annan sak...

Så domen i denna del blir:

Handling: 70% (skönt djungellir men ailentemat var visserligen snyggt men annars jobbigt)
Spelkänsla: 80% (inget direkt nytt, men det är välutfört och nanodräkten är ett +)


Då till det alla snackar om: _Grafiken_

Det är få spel som det har snackats om, skrivits om och hypats upp till himmelen som Crysis. Detta spel som skulle visa vad DX10 skulle användas till och som skulle få alla att byta till Vista.

Jag kan då ge en mer praktisk aspekt på detta då mitt system är uppsatt med dual boot mellan XP 64bits och Vista 64bits. Dessutom så med fyra kärnor och DX10-grafikkort så har jag inga problem med vare sig CoD4 och UT3 i full upplösning (1920 x 1200). Så, hur fungerade Crysis?

Till och börja med så _är_ detta spel det snyggaste som har passerat en hemdator. Med "allt" på ser det riktigt vackert ut och fotorealismen ligger nära till. Men detta kostar i datorkraft. På mitt system, under Vista, gick det inte att köra på "Very High" ens i lägre upplösningar. Det hela kändes mer som en snabb slideshow. På "High" fick jag spelbara framerates men med lite sämre grafik. Det intressanta var när jag bytte till XP. Med hjälp av "High Quality"-hacket fixade jag till nästan-DX10 kvalitet och ändå behöll jag fullt spelbara framerates. Skillnaden i bildkvalitet var marginellt, något oskarpare texturer var det jag kunde se. Inte ens när jag aktiverade 4x FSAA blev det sämre. Det enda som jag kunde notera (oberoende av FSAA eller upplösningar) var korta tvärstopp då allt bara stannade upp. Dessa stopp varade någon till några sekunder, därefter fortsatte spelet som det skulle. Framförallt inför en stundande strid med många fiender märktes dessa stopp, ungefär som någon form av post-processing skedde inför det som komma skall. Så ett hett tips: skippa Vista och hacka fram "High Quality" i XP - du vinner i FPS men förlorar inte mycket i kvalitet. Eller stannar på "High" och vinner ännu mer i FPS...

Men snyggt är det - inte bara den statiska grafiken. Vattenrendreringen är den snyggaste hittils. Djungeln känns levande med vajande palmer och djur som kryper omkring. Explosioner är riktigt vackert utförda - en hel del saker gick upp i rök i onödan bara för detta...

På tal om att ha sönder saker - det mesta i miljön går att demolera. Träden går att fälla om man känner för detta. Husen bara rasar ihop (ibland lite väl lätt) och fordon exploderar och tar stora delar av omgivningen med sig.

Ljudmässigt så matchar detta grafiken - vapen, explosioner, fordon, miljöljud - allt lät trovärdigt. Även musiken var okej (utom i ailengrottan då den var mest enerverande). Enstaka gånger kunde jag höra knäppar i ljudet som inte hade med spelet att göra.

Så då betyg:

Grafik: 95% (de sista fem går bort pga de extrema kraven och att DX10 är mest ett sale-point för att lura på folk Vista)
Ljud: 90%
Effekter: 100% (aldrig har det varit så roligt att förstöra saker...)

Så, slutbetyget blir: 87% - Ett grafiskt sett fantastiskt spel, men spelmässigt inget direkt nytt. Räkna dock med feta uppgraderingar för att njuta av detta och du: skippa Vista...

Systemspecar:

CPU: 2 x AMD Opteron 270 (2.0 GHz, 4 kärnor)
Gfx: Nvidia GF8800GTS 640 MB
RAM: 8 GB REG-ECC PC3200 DDR
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

det enda jag tyckte var riktigt tråkigt var att man inte kan lyckas med tricket att hoppa över bilar osv som de gör i teasern :P Annars var spelet fint, kör på medium och det blev då dugligt, high funkade då med.

Men en sak jag var besviken på att det gick att köra lika snabbt som en motorbåt i vatten :P vilket gjorde att man vid vatten kunde smyga långt snabbt
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

jag blev helt klart besviken på hela spelet.. t.ex. vart är den utlovade grafikporren?
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Du satt med ögonbindel och spelade? Tyckte minsann grafiken var tillräcklig. Men å andra sidan är man tvungen att ha en monsterburk för att kunna se allt snaskigt. (inget för min 4200+)
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

SpiXx^Orginalet wrote:Du satt med ögonbindel och spelade? Tyckte minsann grafiken var tillräcklig. Men å andra sidan är man tvungen att ha en monsterburk för att kunna se allt snaskigt. (inget för min 4200+)
Han gav grafiken 95%, vad gnäller du om egentligen?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

fisk wrote:
SpiXx^Orginalet wrote:Du satt med ögonbindel och spelade? Tyckte minsann grafiken var tillräcklig. Men å andra sidan är man tvungen att ha en monsterburk för att kunna se allt snaskigt. (inget för min 4200+)
Han gav grafiken 95%, vad gnäller du om egentligen?
Han gnäller nog på hajkaktus inlägg...
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

skulle också tro att det är mig han gnäller på... men fortfarande, om man jämnför de officiella bilderna från crytek så är det huuuuur långt ifrån som helst ju! nu när jag testade igen så märkte jag hur patrullbåtarna är helt störda ju! de kan träffa en när man smyger runt i skogen på första skottet... men storyn är mysig:)
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Jo håller med om det att de hade snyggare bilder på sidan men det är alltid så. För de kör coolare datorer med fetare graffen än vi kommer ha råd med på ett par år :P
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

men om man lirar spelet på very high på det som går så borde det ju iallafall vara i närheten eller hur? jag tyckte inte det var nära när jag såg det på very high. kan dock inte göra det hemma på min dator....
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Well jag testade och träden så faktiskt sämre ut på håll då, samt att det laggade lite för mycket :D
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

SpiXx^Orginalet wrote:Well jag testade och träden så faktiskt sämre ut på håll då, samt att det laggade lite för mycket :D
Vad har uppkoplingshastigheten/kompabiliteten mot internet med grafiken att göra?

Eller menar du att grafiken är lite väl krävande ibland, så att din dator inte hinner med?

FFS!
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Han menar nog att datorn inte hänger med. Detta fenomen är mycket vanligt med detta spel, även om man har en rigg som sväljer det mesta utan att gnälla.

Det där med att AI'n har ett konstigt övertag (som exemplet med skytten på båtarna) är inget nytt för detta spel. Jag har upplevt detta i många spel innan detta.

Sedan har jag en undran: vart tog alla koreaner vägen när ailens dök upp? Borde inte de vara kvar och kämpa mot detta hot som tydligen är på väg att ta över hela planeten?
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

var ca -200 i bubblan så där är de döda iaf, vad det gäller lagget så syftar jag på att inför stora strider områden så kan det hacka till eller om du vrider på dig snabbt. Vad det gäller multiplayer har jag upptäckt att det kan "hacka" även vid lägre grafik (men det går att korrigera igenom att sänka upplösningen).
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

Illuwatar wrote: Det där med att AI'n har ett konstigt övertag (som exemplet med skytten på båtarna) är inget nytt för detta spel. Jag har upplevt detta i många spel innan detta.
vilka utom far cry?
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Att koreanerna inte stannar kvar när aliensarna dyker upp är hur fånigt och orealistiskt som helst.

Alla gillar trekant.
meh
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

it's good to be three, men å andra sidan undrar jag hur stor chans de har. Du som glider runt i high-tech dräkt har vissa svårigheter med att döda dem. Ska nog spela klart. lyckades med en idiot laddningsgrejj :( hoppade ned för ett stup som jag trodde jag skulle överleva (men i mid air sparas det :P) och jag ramlar ned o dör. Varpå det laddas igen varpå man ramlar emot en säker död igen :p and on and on :(
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Isn't the magical key 'F5' here as well?
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

"F5" finns kvar och är användbar ibland om man behöver lämna spelet "mitt i". Auto-save funktionen verkar följa någons slags gräns, oberoende vilken situation man befinner sig i. Spelet sparas fast man är mitt uppe i något (som inte alltid är så passande att ladda tillbaka till).

Att koreanerna skulle vara skapligt djupfrysta inom sfären är jag med på, men när man kommer ut från den? Dessutom, fordonen som är inom djupfrysningssonen verkar bli helt stela - det går inte att skjuta sönder däcken eller tanken (jag lyckades inte i alla fall).
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Post Reply