Mitt konto gick förlorat? Windows XP

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Mitt konto gick förlorat? Windows XP

Post by mr_tobbe »

Vid en uppstart för någon dag sedan kom för första gången en sån här loginruta in, jag hade alltså bara ett konto (tror jag, aldrig rört något angående kontona, alltid loggat in direkt). Jag behövde inte skriva in något lösenord eller något utan jag kunde bara trycka enter så kom jag in, ja rätt meningslöst.

Så jag ville få bort det och sökte på google.
Fick upp att man kunde skriva "control userpasswords2" i CMD för att ta bort den här rutan. Så jag gjorde det.

Nästa gång datorn startade kom jag inte alls in överhuvudtaget, såg bara standardbakgrunden. Nästa gång jag startade om kom jag in i Administratörskontot som jag aldrig använt (rätt säker på att jag hade administratörsprivilegier på mitt gamla konto som bara hette Tobbe). Då har jag förlorat alla mina lösenord, bokmärken, skrivbord etc. etc! Visserligen kommer jag åt filerna genom utforskaren, men det är ju skitstörande.

Vid Datorhantering när jag högerklickar på Kontot "Tobbe" sedan egenskaper står det att det är ett Debugger Users-konto.

Hur får jag tillbaka mitt konto?
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Gå till Start höger klicka på den här datorn ta hantera. Under "Local Users and Groups" kontrollera att "Tobbe" finns med. Högerklicka på Tobbe (om den finns) välj Egenskaper. Kontrollera att den inte är "Disabled". Välj filen "Member of" kontrollera att den är med i Administrators och administrators endast.

Sen rekommenderar jag starkt att du sätter ett lösenord på ditt konto "Tobbe".

Efter du gjort det. Kör control userpasswords2 igen och gör om inställningarna och skriv in "Tobbe" samt det nya lösenordet du ställt in.

Återkom med resultat.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Underbart. Fungerade!

Om du inte förstod det så var jag ju inne och rotade dit du guidade mig, men vågade inte riktigt ändra något.

Loggade ut nu och nu syntes endast Tobbe som konto, administratörskontot är väl inaktivt eller något nu antar jag.

Skumt det som hände. Anledningen till att jag inte brukar ha något lösenord är för att jag vill att den ska gå direkt till skrivbordet.

Vill inte starta om den än om det skulle jävlas då jag håller på med skolarbete, men testar senare.

Tusen tack Eruku!
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Lungt, tror problemet uppstod eftersom du inte hade något lösenord.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Jag har för mig att frågan efter lösenord kom i samband med en uppdatering, antingen efter .net eller SP2 :-/
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Det är ju solklart att man ska ha en lösenord om datorn är ansluten till internet, så jobbigt är det inte.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Eruku wrote:Det är ju solklart att man ska ha en lösenord om datorn är ansluten till internet, så jobbigt är det inte.
Då är jag väldigt måndimmig, för jag har aldrig haft ett :D
Vem f.n fann upp fanér?
Post Reply