Mikrofon problem

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Mikrofon problem

Post by Baurken »

Satt och spelade idag när helt plötsligt min mic slutade att fungera :o

Använder det inbygga ljudkortet som sitter på mitt Asus A8N-E (Realtek AC'97 Audio) och med skivorna till moderkortet fick jag med ett program som kallas 'Ljudeffektshanteraren' och när man trycker i någon ny enhet i ljud ut/ingångarna så spelas det ett ljud, Och det var precis så det lät när den slutade fungera. Fast den loopade det ljudet om och om igen, Och har provat reboota ett antal gånger, har prövat att stoppa in och ta ut headsetet. Och när jag tänkte kolla i Ljud-inställningarna så att ljud-ingången var inställd på Mikrofon så stod det att det var en windows-fil som fattades, men som jag ersatte från Windows XP skivan och den var inställd på Mikrofon.

Har ett hyfsat nytt headset (Deltaco HL-89) så har svårt för att tro att det skulle gått sönder.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Prova att ta hem nyare drivisar till ljudet från moderkortshemsidan
Vem f.n fann upp fanér?
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Fanns inga uppdateringar på drivrutinerna, Senaste släpptes 2004 men tankade dom och installerade och problemet var borta. Men självklart ska det inte vara så lätt, efter cirka en timme så började det igen.

Ska installera igen nu men lär väl bli samma sak denna gång antar jag.

Edit: Funkade inte alls efter jag installerat om andra gången.

Edit2: Satt på ventrilo och pratade när det här inträffade samtidigt som jag spelade Counter-Strike och dom sa att det helt plöstligt började skrapa en massa och så snabbt jag tabbade ur spelet så slutade det att skrapa, tabbade jag in igen så började det att skrapa igen. och sen slutade det att låta helt...
Last edited by Baurken on 2008-04-06 14:08:52, edited 1 time in total.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Hoppas att det inte gör något att jag lånar tråden :X ?
Kom nämnligen att tänka på, att min nyköpta mikrofon, en sådan man har på bordet, har väldigt lågt ljud. Prövade med en annan, och den har också...

Har kollat runt i windows ljud inställningar, och i något sorts "Sound Effect" program som jag har... (Fujitsu siemens dator).. Ljudkortetär inbyggt...
Här var det tomt...
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

walliski wrote:Hoppas att det inte gör något att jag lånar tråden :X ?
Kom nämnligen att tänka på, att min nyköpta mikrofon, en sådan man har på bordet, har väldigt lågt ljud. Prövade med en annan, och den har också...

Har kollat runt i windows ljud inställningar, och i något sorts "Sound Effect" program som jag har... (Fujitsu siemens dator).. Ljudkortetär inbyggt...
Ang. det så kan du ju gå in på Kontrollpanelen sedan klicka dig vidare till 'Ljud och Ljudenheter' och sedan gå in på fliken 'Ljudenheter' och sen under 'Inspelning av Ljud' så kan du klicka på Volym och där inne höja volymen på ingående enheter så som mikrofon.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Baurken wrote:Ang. det så kan du ju gå in på Kontrollpanelen sedan klicka dig vidare till 'Ljud och Ljudenheter' och sedan gå in på fliken 'Ljudenheter' och sen under 'Inspelning av Ljud' så kan du klicka på Volym och där inne höja volymen på ingående enheter så som mikrofon.
Detdär räknar jag som windows ljudinställningar... Har allting på fullt...
Här var det tomt...
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Har du bockat i mikrofonökning?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Des wrote:Har du bockat i mikrofonökning?
Jag? Mic boost? isf. Ja.... Blev ännu lägre när jag tog bort...
Här var det tomt...
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Kolla vilken krets du har exakt, och gå till realteks hemsida och tanka hem de senaste därifrån
Vem f.n fann upp fanér?
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

På Realtek's hemsida verkar det inte finnas någon drivrutiner alls :o

Sökte på ACL850 (Kretsen jag har) och fann inga drivrutiner. verkar bara finnas till de allra nyaste kretsarna. Sökte lite på Google också och det senaste jag kunde hitta var drivrutiner från Packard Bell som var till Realtek ACL850 som jag tankade och installerade men även dom var gamla (2005) och gjorde ingen skillnad.

Såhär ser det ut när jag drar ur och stoppar in headsetet

Image

Har mikrofonen på röda och ljudet på gröna som det ska vara.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Du har ju inställt att subwoofer-kanalen går på den röda. Försök ställ om det.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Des wrote:Du har ju inställt att subwoofer-kanalen går på den röda. Försök ställ om det.
Tror inte det där är någon inställning, Mer en bild om hur det ska vara inkopplat. På inställningarna så är det på att det ska vara en mic inkopplat där.

Ska pröva med en annan mic imorgon, Funkar inte det heller så lutar det väl åt att köpa ett ljudkort om jag inte löser det :-/
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

stänger du av 8/7.1 läge så bör de funka... byt till 5.1 eller om du änns andvänder suround ljud så kan du slå på 2.1 läge
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

McTw1st wrote:stänger du av 8/7.1 läge så bör de funka... byt till 5.1 eller om du änns andvänder suround ljud så kan du slå på 2.1 läge
Finns inga sådana inställningar. Men lite framgång har jag fått iaf, Programmet ger inte längre några varningmeddelanden om att det är felkopplat, Men funkar dessvärre fortfarande inte :P
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Väljer hur många högtalare du skall ha, gör du i ljudinställningar i kontrollpanelen
Vem f.n fann upp fanér?
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Jalle64 wrote:Väljer hur många högtalare du skall ha, gör du i ljudinställningar i kontrollpanelen
Ok ska kika på det när jag kommer hem igen. Har prövat headsetet på en annan dator och där funkar det fin fint, Inga problem alls. Så kan utesluta att det är något problem där.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Baurken wrote:På Realtek's hemsida verkar det inte finnas någon drivrutiner alls :o
Finns drivare från i år på Realteks hemsida kör dem själv till mitt ALC850.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

rokk wrote:
Baurken wrote:På Realtek's hemsida verkar det inte finnas någon drivrutiner alls :o
Finns drivare från i år på Realteks hemsida kör dem själv till mitt ALC850.
:o Efter en lite närmare titt så hittade jag, Men tyckte deras hemsida var väldigt knepigt uppbyggd, Fungerade inte att söka på varken Drivers eller ALC850 och få upp drivrutiner utan var tvungen att hitta en diffus meny för att komma in där.

Tackar ska pröva installera dom.

Edit:Edit: Har kollat ljudinställningarna och om ni menar Kontrollpanelen->Ljud och Ljudenheter->Högtalarinställningar->Avancerat så är dom redan inställd på stereohörlurar.

Har också tankat och installerat drivrutinerna men glömde ta med headsetet så jag vet inte om det funkar ännu :) Återstår att se imorgon!
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Problemet kvarstår! Mer support uppskattas ;D
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Vad kopplar du till bakre högtalare? Alltså enligt bilden.
Vem f.n fann upp fanér?
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Jalle64 wrote:Vad kopplar du till bakre högtalare? Alltså enligt bilden.
Det enda som jag kopplat in på ljudkortet är headsetet, Ljud på grön och mik på rosa.

Kan även tilläga att ljudet också slutade att fungera just, Det började knastra lite i hörlurarna och det programmet popade upp och sa att något var fel och sen fick jag en bluescreen, efter reboot funkade inte ljudet heller ;D
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Mysteriumet fortsätter. Slet ur ett gammalt Sound Blaster ur en gammal P2:a som jag hade liggandes och tänkte sätta i det men efter jag kopplat löss datorn och tagit av sidoplåten så såg jag att ljudkortet inte är ett vanligt PCI-Kort så det passade inte. Så jag kopplade in datorn igen och körde igång, Drog in en sväng i bios och såg att allt var nollställt utan att jag rört batteriet så jag ställde in allt igen och gick in i windows. Paff så hör jag windows-melodin i hörlurarna :o Så ljudet funkar igen men dock inte mikrofonen.

Edit: Och nu såhär en timme efter så slutade ljudet fungera igen på exakt samma sätt som förra gången.
Post Reply