Riktigt seg uppstart och försvunnen hårddisk efter defrag

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Riktigt seg uppstart och försvunnen hårddisk efter defrag

Post by AphX »

Hej!

Efter att jag för första gången defragmenterat mina diskar med O&O Defrag försvann en hårddisk (min viktigaste). Hittar den inte någonstans i windows. Inte i diskhanteraren och inte någon annanstans. Om jag kollar i BIOS så finns den där.

Ett annat problem som började efter defragmenteringen är att det tar 15 minuter att starta datorn. Innan defragmenteringen tog det 3 minuter. Den står och går där efter BIOS när windows loggan dyker upp och den där blåa laddningsgrejen åker från vänster till höger i ca. 12-13 minuter. Den åker jämnt och fint men håller som sagt på ett bra tag. Det låter inte som hårddisken med Windowset på arbetar särskilt mycket vid uppstarten.

(Disken som försvann är enbart en lagringsdisk)

I O&O Defrag ser man två hårddiskar som är helt oidentifierade. Båda står det "BAD" under. En av dom verkar vara disken med Windows på, den andra är förmodligen den försvunna disken.

Om det är någon som har en liten idé om vad som kan gått snett eller nåt tips på vad jag kan göra för att felsöka mer så får ni hemskt gärna svara.

Tack tack tack!

PS. Jag har Windows XP, nyligen uppat till SP3
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Testa disken med hårddisktillverkarens diagnosverktyg. Defragmenteringen kan ha triggat ett latent fel i disken. Ett fel som i s f skulle ha visat sig snart nog ändå.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

mkk wrote:Testa disken med hårddisktillverkarens diagnosverktyg. Defragmenteringen kan ha triggat ett latent fel i disken. Ett fel som i s f skulle ha visat sig snart nog ändå.
´

Tack! Jag prövar det och sen skriver jag här hur det gick =)
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

Jag har nu kört Seagates diagnostikmjukvara och konstigt nog identifierar mjukvaran diskarna som friska. "Long DST test - Pass".

Den ena enligt Seagatemjukvaran friska diskarna är systemdisken (som gör att datorn startar enormt långsamt). Den andra är den som i windows inte ens existerar. Något riktigt skumt är det... Jag har inga idéer på vad jag kan göra förutom att formatera om (orka :/).
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

1 problem löst

Post by AphX »

1 problem löst...

Nu har jag plockat ut hårddisken som verkar konstig och inte visar sig från datorn.

Då startar datorn upp helt normalt, snabbt och bra!

Men problemet återstår att disken är knasig. Den dyker upp i BIOS men funkar inte alls i windows...

Har testat att koppla den till datorn via en extern s-ata docka. Går inge bra det heller...

Slutsatsen är att disken är defekt på ett eller annat sett... Jag har förhoppningar om att datat i disken går att rädda eftersom den fortfarande dyker upp i BIOS. Går det inte är jag så j*vla rökt så det är inte sant! Jag som alltid brukar göra backup... men icke på de här grejjerna.

Någon som har tips om vad jag ska göra härnäst för att rädda mina för mig grymt viktiga filer?

Sjukt tacksam för hjälp!
Post Reply