Nintendo Wii - lite frågor

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Nintendo Wii - lite frågor

Post by patrik åkerhage »

1. Kan man koppla ett mobilt bredband till Wii och på så sätt komma in på internet, eller måste man köpa massa extrasaker för att få igång nätet?

2. Om jag vill chippa mitt Wii, är "WiiKey" bra, eller ska man lägga ca 400-500kr mer för ett DC2Key istället?
Är 995kr inkl montering ett rimligt pris, ligger ett sådant ställe i Halmstad bredvid mig, men chippar det helst så billigt som möjligt.

3. Någon som spelat Zelda och isf om det är bra?

4. Vilka mer spel bör jag köpa till mitt wii? Har redan Super Mario Galaxy och självklart då Wii Sports.
/ MoXX
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Force unleashed :D och arkad spelen som följer med om du köper en till kontroll!
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

aha...vad gör man på Force Unleashed då?
E det ok att köpa begnade kontroller eller?
/ MoXX
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Nintendo Wii - lite frågor

Post by linc »

patrik åkerhage wrote:1. Kan man koppla ett mobilt bredband till Wii och på så sätt komma in på internet, eller måste man köpa massa extrasaker för att få igång nätet?
Troligen inte. Den enda usb-enheten Wii stöder (så vitt jag vet) är nintendos egna USB-LAN-dosa med RJ45-uttag på.
2. Om jag vill chippa mitt Wii, är "WiiKey" bra, eller ska man lägga ca 400-500kr mer för ett DC2Key istället?
Är 995kr inkl montering ett rimligt pris, ligger ett sådant ställe i Halmstad bredvid mig, men chippar det helst så billigt som möjligt.
DC2Key är för nyare Wii:s (nyare = högre serienummer än LEH-1353). Har du en nyare Wii kan du inte köra WiiKey. Ser nu att det tydligen finns ett nyare modchip än DC2Key som heter Argon för de nyare Wii-enheterna.

En bra svensk sida för information om modchip till Wii: http://www.psxcare.com/section.php?xSec=86
3. Någon som spelat Zelda och isf om det är bra?
Ja, det är mycket bra. :-) Jag är dock lite lat av mig så jag har bara spelat spelet halvvägs.
4. Vilka mer spel bör jag köpa till mitt wii? Har redan Super Mario Galaxy och självklart då Wii Sports.
Guitar Hero III kanske är en idé om du gillar sådana spel?
hej.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

tack för tipsen där, Guitar Hero är nog inget för mig, tycker det verkar så jäkla svårt där...

Vad behöver jag köpa för grejer för att få internet att funka då? Och då måste jag ju alltså ha en bredbandsuppkoppling, för det saknar jag ju, det enda jag har är ett USB-mobilt bredband från 3.
Skicka gärna länkar på de saker jag behöver med prisinfo tack =)

Det går alltså inte att få ett USB-uttag i wii så att man bara kan köra med mobila bredbandet?
Utan jag måste ta mig till en kompis med bredband för att uppdatera osv?

Wii:et är några månader gammalt, ska köpa loss det av exxet, så vet ännu inte vad för serienummer det är tyvärr.
/ MoXX
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

patrik åkerhage wrote:tack för tipsen där, Guitar Hero är nog inget för mig, tycker det verkar så jäkla svårt där...

Vad behöver jag köpa för grejer för att få internet att funka då? Och då måste jag ju alltså ha en bredbandsuppkoppling, för det saknar jag ju, det enda jag har är ett USB-mobilt bredband från 3.
Skicka gärna länkar på de saker jag behöver med prisinfo tack =)

Det går alltså inte att få ett USB-uttag i wii så att man bara kan köra med mobila bredbandet?
Utan jag måste ta mig till en kompis med bredband för att uppdatera osv?
Alltså, Wii har ju 2st USB-A-kontakter, men den måste ju veta hur den ska prata med hårdvaran du pluggar in också, alltså en drivrutin för hårdvaran. Så vitt jag vet finns det -enbart- drivrutiner för Nintendos egna usb-till-ethernet-omvandlare med RJ45(TP)-kontakt.

För att du ska kunna använda ditt mobila bredband från 3 (dvs en 3G-dongel med USB-anslutning), måste du ha något som kan prata med den enheten och routa. Så vitt jag vet finns det inga vanliga hemmaroutrar att köpa som kan prata med de där 3G-donglarna, utan du får nog snällt koppla dongeln till en dator som sen är ansluten till samma nätverk som din Wii (via kabel eller wlan).
hej.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

raving rabbits är skit kul.. spelade det med lite vänner här om dan och var svin roligt.. skrattade så mkt att jag hade träningsvärk dagen efter..

du kan själv kolla in har fått väldigt bra recensioner..

vet ej om 2:an och det kommande 3:an men ettan är ritkigt roligt
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Force är star wars :D alltså ljussablar och kraften :D
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

aha, ravin rabbits verkar ju roligt =)

Segt det där med internet, låter krångligt som fan ju...och klarar ett mobilt bredband av att köra både datorn och wii samtidigt då? (eller är jag ute och cyklar nu?) - för man har usb-modemet i datorn och en nätverkssladd mellan datorn och wii?
/ MoXX
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

patrik åkerhage wrote:Segt det där med internet, låter krångligt som fan ju...och klarar ett mobilt bredband av att köra både datorn och wii samtidigt då? (eller är jag ute och cyklar nu?) - för man har usb-modemet i datorn och en nätverkssladd mellan datorn och wii?
Ptja, eller så använder du Wii'ns inbyggda trådlösa nätverkskort. Du kan ju t ex ha en laptop med 3G-dongeln ansluten och sen "dela ut" internet på laptopens trådlösa nätverkskort så att Wii:n kommer åt den. Det bör fungera tycker jag.

Och ja, mobilt bredband "klarar av" att köra både datorn och wii samtidigt. Jag har kört 3-4 datorer delandes på ett 56k-modem förr i tiden. Det gick fint sålänge ingen laddade ner. :-)
hej.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Fredrik Ågren wrote:
patrik åkerhage wrote:Segt det där med internet, låter krångligt som fan ju...och klarar ett mobilt bredband av att köra både datorn och wii samtidigt då? (eller är jag ute och cyklar nu?) - för man har usb-modemet i datorn och en nätverkssladd mellan datorn och wii?
Ptja, eller så använder du Wii'ns inbyggda trådlösa nätverkskort. Du kan ju t ex ha en laptop med 3G-dongeln ansluten och sen "dela ut" internet på laptopens trådlösa nätverkskort så att Wii:n kommer åt den. Det bör fungera tycker jag.

Och ja, mobilt bredband "klarar av" att köra både datorn och wii samtidigt. Jag har kört 3-4 datorer delandes på ett 56k-modem förr i tiden. Det gick fint sålänge ingen laddade ner. :-)
Jag har dessvärre ingen laptop, sitter med en stationär datorn, men kan ju visserligen låna en laptop...

Vad använder man internet till på sitt wii förrutom att uppdatera det? Är det för att lägga ut highscore på nätet och sånt då? För jag bryr mig egentligen bara om att jag kan uppdatera det, och då kan jag ju isf bara ta med mig mitt wii till en kompis o göra det.

Men som sagt, länka gärna till de prylar jag behöver köpa för att komma igång med internet på wii.
/ MoXX
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Du behöver en nätverkskabel som går mellan din egen stationära dator och din Wii.

Sen behöver du dela ut internettillgången men det är en enkel sak att göra om du följer de inbyggda guidar i Windows korrekt.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Affären jag skulle chippa wii:et på var stängd. Så jag funderar på att köpa ett eget Wiikey och låta min kompis löda det.
Han är duktig på det, så ska inte vara problem.

Jag har serienummer på mitt wii som är: LEH16018442[8]

Vilket Wiikey skall man köpa då? Och är det ett wii som är "enkelt" att chippa där man inte behöver fila ner något?

Såg att det kostade 199kr för ett chip. Så slipper jag ju lägga 1000kr för att få det monterat i affären.

Om någon har installationsanvisningar på lödningen på det chippet som jag ska köpa, så skicka gärna det.

E det bättre chip än wiikey som finns, så köper jag hellre det, så länka till det med!
/ MoXX
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Eftersom du verkar ha en D2C enhet kommer ett wiikey inte funka. wiikey använder 5(?) lödpunkter som är lätta, d2c behöver 30+ lödpunkter som man inte bör ge sig på om man inte vet vad man håller på med.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

DeCaff wrote:Eftersom du verkar ha en D2C enhet kommer ett wiikey inte funka. wiikey använder 5(?) lödpunkter som är lätta, d2c behöver 30+ lödpunkter som man inte bör ge sig på om man inte vet vad man håller på med.
Fan det var vad jag anade där ju. Då kostar det genast 1400kr istället här i Halmstad. Men jag såg att det var billigare i Göteborg, fanns även privata som kunde chippa för ca 600-800kr, då med ett års garanti, men kanske ska man passa sig för dem?

Ingen annan som vet ett bra billigt ställe i Halmstad eller Göteborg där jag kan chippa för billigare än 1400kr?
/ MoXX
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

patrik åkerhage wrote:Vad använder man internet till på sitt wii förrutom att uppdatera det? Är det för att lägga ut highscore på nätet och sånt då? För jag bryr mig egentligen bara om att jag kan uppdatera det, och då kan jag ju isf bara ta med mig mitt wii till en kompis o göra det.
För uppdateringar mest, ja. Sen finns det ju Wii Shop Channel i konsollen om du är ansluten till nätet där du kan köpa och ladda ner spel till äldre konsoller (Virtual Console). Du kan även surfa, skicka email och "Mii":s till kompisar om du känner till deras Wiinummer (ett nummer som är unikt per konsoll). Vissa spel använder nätet för multiplayer eller liknande men det enda jag har sett själv är Guitar Hero III och där fungerade det uselt, jag såg aldrig några andra spelare i onlinemenyerna.

Det verkar som om du inte känner till särskilt mycket om konsollen? Står en hel del på wikipedia iaf.
hej.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Fredrik Ågren wrote:
patrik åkerhage wrote:
Det verkar som om du inte känner till särskilt mycket om konsollen? Står en hel del på wikipedia iaf.
Precis, har inte mycket koll alls faktiskt, därför jag passar på att fråga mycket och läsa i så många forum jag kan om den. Men det är ju mest så att det inte blir fel med chippningen så att skiten pajjar, så bättre att fråga en gång för mycket och vara på den säkra sidan då.
/ MoXX
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Zelda är bra enligt många, tyvär är jag dock en av dom som inte orkade spela mer än 10,minuter sedan jag köpte spelet när det lanserades. Men suttit och kollat på lite när andra spelat det men aldrig fastnat eller ens fått intresse för det :-[ Spelat ut alla andra Zelda spel i alla fall
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Camridge wrote:Zelda är bra enligt många, tyvär är jag dock en av dom som inte orkade spela mer än 10,minuter sedan jag köpte spelet när det lanserades. Men suttit och kollat på lite när andra spelat det men aldrig fastnat eller ens fått intresse för det :-[ Spelat ut alla andra Zelda spel i alla fall

Samma här, har spelat alla Zeldaspel förtuom till GC...men längtar tills jag kan köpa zelda!
Har fixat en kille i gbg som chippar det med D2Pro för 560kr...betydligt billigare än 1400 iaf =)

Läste lite om Homebrew med, så man kan spela nes,snes-spel o så. verkar intressant
/ MoXX
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

HLC wrote:Du behöver en nätverkskabel som går mellan din egen stationära dator och din Wii.

Sen behöver du dela ut internettillgången men det är en enkel sak att göra om du följer de inbyggda guidar i Windows korrekt.
Okay, men e det en korsad eller okorsad nätverkskabel jag ska ha då?
Så då behöver jag alltså inget annat förrutom mitt mobila bredband och en nätverkskabel?
/ MoXX
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Den skall egentligen vara korsad om du inte sätter en switch/hub emellan men nätverkskort fick autosens vid milleniumskiftet så jag gissar vilt på att du kan trycka in vilken ethernetkabel som helst.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

HLC wrote:Den skall egentligen vara korsad om du inte sätter en switch/hub emellan men nätverkskort fick autosens vid milleniumskiftet så jag gissar vilt på att du kan trycka in vilken ethernetkabel som helst.
låter ju bra det där, kommer det fram någon slags autoinstallation när den känner av wii:et då, eller ska jag ställa in något nätverk manuellt?

Nu har jag läst att det kanske inte var så bra att uppdatera sitt wii till senaste 3.3 versionen, för att man inte skulle kunna spela backupspel då (brända skivor)...men det kanske fanns en fix till det, hängde inte riktigt med där.

Men säg att jag ju fixar min internetkoppling, kommer wii:et att automatiskt vilja uppdatera sig, eller ska jag gå in och göra det manuellt med på settings?
/ MoXX
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Har kollat runt lite angående att chippa sitt wii, hittade en kille i Götet som kunde fixa det, men såg senare att man också kan köpa något som heter Wii-clip, vilket gör att man slipper göra ingrepp i Wii:et och på så sätt sparar garantin, chippet (D2Pro) sitter rakt på detta "klippet" så det ska bara vara att sticka in det nånstans i Wii:et så ska det fungera.

Någon som har testat detta, eller kan rekommendera eller varna från detta?
/ MoXX
Post Reply