Xp/vista installation, sata problem ?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Svenne
Posts: 216
Joined: 2002-03-10 20:46:40
Contact:

Xp/vista installation, sata problem ?

Post by Svenne »

Uppgraderade grafikkort och moderkort igår till HD4870x2 och Asus Rampage formula socket 775. Hade gammal version av windows xp 32 så körde en ny installation. Bootade upp xp skivan fick fram diskarna, raderade c: och började kopiera filerna. Efter den kopierat filerna bootar ju datorn om som ni vet och den ska börja installera. Men instället börja samma grej igen. Att man ska välja vilken partion man ska installera på. Efter 1timmes pillande så kom jag på att det nog kan bero på att det är en sata disk jag ska installera på.

Nu till mitt problem. Vart hittar jag sata drivrutinerna till mitt moderkort på nätet? Och hur lägger jag in dem utan en floppy? Har ingen rom alls på denna datorn så kan inte göra en slipstreamad skiva eller vad det heter :S.

Om ni inte vet något annat så kan jag testa köra in vista 64, där kan man koppla in usb minne med drivsar på.
Tacksam för svar.
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz |
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB | Asus P5B-V |
Gainward GeForce 8800GTS 640MB @ 625/1000 |
OCZ gameXstream 700W | Cooler Master Stacker |
Asus MW221U |
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

du trycker på f1 lr ngt tror jag när du bootat från skivan för att manuellt installera sata drivisarna från diskett,kanske går med usb också.
har du en xp skiva med intergrerat sp2 så behöver du inga extra drivisar.

jag vet inte vart du hittar drivrutinerna men dom borde finnas på internet.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Svenne
Posts: 216
Joined: 2002-03-10 20:46:40
Contact:

Post by Svenne »

Gebba wrote:du trycker på f1 lr ngt tror jag när du bootat från skivan för att manuellt installera sata drivisarna från diskett,kanske går med usb också.
har du en xp skiva med intergrerat sp2 så behöver du inga extra drivisar.

jag vet inte vart du hittar drivrutinerna men dom borde finnas på internet.
Kan endast installera drivisarna med disket på xp. Skivan jag testade installera på va med xp sp2 .
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz |
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB | Asus P5B-V |
Gainward GeForce 8800GTS 640MB @ 625/1000 |
OCZ gameXstream 700W | Cooler Master Stacker |
Asus MW221U |
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Xp/vista installation, sata problem ?

Post by mkk »

Svenne wrote:Efter den kopierat filerna bootar ju datorn om som ni vet och den ska börja installera. Men instället börja samma grej igen.
Ligger DVD-läsaren före hårddisken i BIOS'ets bootordning så ställ om så att hårddisken ligger först, eller ta ur skivan i uppstartsögonblicket. Efter omstarten så är det på hårddisken som systemet skall starta upp, annars börjar det bara om från början. Det verkar vara fallet här.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
mahme
Posts: 160
Joined: 2005-01-09 11:30:37

Post by mahme »

Det spelar ingen roll om man ändrar boot ordningen då. Om man nu skulle ha dvdn högst upp på listan så måste man bekräfta med ett knapp tryck om man vill starta från skivan, annars hoppar den över till enhet två i listan efter någon enstaka sekund, vilket är hddn oftast och fortsätter installationen.
Post Reply