Ubuntu vs. Windows XP

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Ubuntu vs. Windows XP

Post by Baurken »

Hejsan, Jag är riktigt less på Windows just nu. Tycker jag får formatera om datorn hela tiden p.g.a. virus eller andra problem (även med brandvägg/anti-virus påsatt fullt uppdaterat) och aldrig krångel när man ska installera eller göra något.

Så jag funderar på att slänga in Ubuntu men vet inte så mycket om det. Vad är det som stödjs/inte stödjs? Det jag gör med datorn är lite lättare spel (CS 1.6 och MMORPG:et Lineage 2) och har hört att båda dessa spel ska stödjas genom Wine, Vad är nackdelarna med Wine? Jag är väldigt kräsen av mig när jag spelar CS, Så undrar ifall jag fortfarande kan hålla samma kvalité på spelet (dvs. samma fps osv?)

Och antar att vanliga filtyper (.doc, .mp3, .rar, .zip osv. osv.) stödjs?

Ska tydligen vara säkrare mot virus också, Eftersom de flesta virus endast funkar med Windows?

Generella För- och Nackdelar?

Tacksam för Svar.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Ubuntu vs. Windows XP

Post by HLC »

Baurken wrote:Jag är väldigt kräsen av mig när jag spelar CS, Så undrar ifall jag fortfarande kan hålla samma kvalité på spelet (dvs. samma fps osv?)
Du kan ju prova men jag kan i det närmaste garantera att du antingen slänger din kräsenhet eller går tillbaks till Windows direkt.

Det närmaste .doc stödet du hittar är OpenOffice/StarOffice. Vissa tycker det fungerar bra.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Ubuntu vs. Windows XP

Post by übermensch »

Baurken wrote: Ska tydligen vara säkrare mot virus också, Eftersom de flesta virus endast funkar med Windows?
Ja, i princip inga virus finns i det vilda till linux. Och du är ganska säker om det dyker upp något, eftersom all mjukvara till ubuntu kommer från deras servrar som förhoppningsvis är hyfsat tillförlitliga.


Däremot kommer du bli besviken om du tror att det är som windows fast med lite annan färg och placering på knapparna. Det är inte alltid lika smidigt att få igång saker i wine och det funkar inte alltid lika bra. Men det är värt att ge det ett försök, om du ändå installerar om hela tiden(?)


Ett annat alternativ är att sluta få så mycket virus. Håll ditt antivirus uppdaterat, sluta använda internet explorer(byt till firefox t.ex), kör inte suspekta filer(dvs, ladda inte ner program som kan komma från en tveksam källa) så ska du klara dig bra. Windows 2000, XP och Vista ska inte kräva ständig ominstallation för att funka bra.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Counter Strike visas som Platinum på Wine HQ så spelet ska fungera precis lika bra som i Windows. Och det är i teorin alltså, praktiken märker du när du testar.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Jag vet inte varför det blir problem för mig hela tiden, Denna gången var det min flickvän som accepterade en 1kb .zip fil i MSN från en främling (smartskaft) som nu skickas automatiskt till alla MSN-Kontakter och systemåterställningen funkar ej. Kör med Firefox, NOD32 anti-virus och Windows brandväggen, NOD32 märkte inte ens av att viruset kom.

Så åker väl på en omformatering och funderade på att använda ubuntu istället, Är väl bara att installera tillbaks ifall man blir missnöjd.

Tack för svaren :)
Last edited by Baurken on 2008-10-11 22:05:45, edited 1 time in total.
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Baurken wrote:Jag vet inte varför det blir problem för mig hela tiden, Denna gången var det min flickvän som accepterade en 1kb .zip fil i MSN från en främling (smartskaft) som nu skickas automatiskt till alla MSN-Kontakter och systemåterställningen funkar ej. Kör med Firefox, Dock inte anti-virus denna gång (tog just bort det gamla för att installera ett nytt).

Så åker väl på en omformatering och funderade på att använda ubuntu istället, Är väl bara att installera tillbaks ifall man blir missnöjd.

Tack för svaren :)
Installera VirtualBox, ladda hem Ubuntu och testa en virtuell installation om du inte kört Ubuntu innan. Då kan du installera uppdateringar och testa Wine och dylikt INNAN du rensar allt. Ett litet tips bara.

Här är lite mer information om du vill läsa. Länk
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

exzrael wrote:Installera VirtualBox, ladda hem Ubuntu och testa en virtuell installation om du inte kört Ubuntu innan. Då kan du installera uppdateringar och testa Wine och dylikt INNAN du rensar allt. Ett litet tips bara.

Här är lite mer information om du vill läsa. Länk
Prestandan lär ju å andra sidan bli hårt lidande om han kör wine på en virtualiserad ubuntu?
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Utgå bara från att ingenting är lättare så är du förberedd på allt inför att byta till ubuntu. Och med litet tur blir du också motbevisad. :)
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

Jag har kört ubuntu en hel del, riktigt trevligt distribution och bra om man är ny till linuxhålet.

Jag har aldrig någonsin fått virus när jag kört linux.

.doc och liknande stöds via OpenOffice, även de nyare filtyperna dom .docx stöds tydligen nu.

Jag spelar Lineage 2 också, men har aldrig provat att köra det via Wine. Jag skulle kunna prova, och säga hur det fungerar. I övrigt fungerar de flesta spelen väldigt bra genom wine, ibland bättre om man har tur då mindre resurser går åt att hålla upp operativet, typ WoW t.ex. fungerar bättre på våra skol laptops, fast fungerar varken bättre eller sämre på min stationära, vad jag märkt.

Viktigt att veta är att Linux är INTE Windows, någonstans. Ett helt annat system, uppbyggt på ett helt annat sätt och det är mycket mer pill.


Kör du retail Lineage 2 eller gratisserver tjaffs? :P
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

ShoGun wrote:Jag har aldrig någonsin fått virus när jag kört linux.
Is none. Afaik.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

In cars several processors are connected by a bus
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jo, men man ska väl ändå till att vara halvt efterbliven för att de ska slå rot?


Dåligt argument, jag vet, men låt mig rädda mitt skinn nu? :P
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

ShoGun wrote:Kör du retail Lineage 2 eller gratisserver tjaffs? :P
Gratisserver tjaffs just nu :P Spelade på retail med i och med övergången till CT1 så tyckte jag att gränsen var nådd :( Så jag spelar på en gratisserver som är Interlude.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

kr1sse wrote:Jo, men man ska väl ändå till att vara halvt efterbliven för att de ska slå rot?
Dåligt argument, jag vet, men låt mig rädda mitt skinn nu? :P
Å andra sidan, om man råkar ut för det som han beskriver, nämligen:
"Jag (nåja) tar emot en fil på min instant-messenger så den körs och nu spammar min IM-klient alla mina kontakter" så är det ju precis lika möjligt under linux,
och kräver inte att man haxx0rerar annat än bara IM-programmet.

Men jag håller med om att det är grymt mycket ovanligare för icke-windows-OS.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply