*.avi-filer går ej att föra över från cdskiva.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

*.avi-filer går ej att föra över från cdskiva.

Post by patrik åkerhage »

Har filmat en kamera och tömt ut bilder och filmer från minnsekortet till en dator, där jag sedan bränt ut filmklippen på 3st CD-skivor, nu när jag vill föra över dessa filmklipp från cd-skivorna till datorn så är det många klipp som inte går att överföra (kopiera och klistra in-metoden)

Vad kan detta bero på? Finns det något annat sätt att få över filerna till datorn? Ett program som kan fixa detta kanske?
/ MoXX
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Fungerar dom filmerna kan du se på dom?
Mac mini
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

mcrj wrote:Fungerar dom filmerna kan du se på dom?
Ja, de går att titta på från skivan
/ MoXX
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Vad får du för felmeddelande då?
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

DeCaff wrote:Vad får du för felmeddelande då?
det stod att det inte går att komma åt källfilen eller att det inte går att läsa från källdisken eller ngt sådant, minns inte exakt nu.

En av de andra filmerna är så att VLC frågar om jag vill reparera filen för den är trasig, gör jag det så kan jag se hela filmen, gör jag det inte så stannar den på 2.29. Grejen är den att jag kan bara välja att reparera filen på min dator men inte på min kompis dator, och det är egentligen hon som vill ha filerna. Hur kan man fixa så att hon också får valet att välja att reparera filen? - annars kanske det finns ett program så att jag kan konvertera filen till något annat för att få det att fungera för henne?
/ MoXX
User avatar
SimplyRAR
Posts: 3
Joined: 2008-11-04 20:16:42

trasiga avi-filer

Post by SimplyRAR »

Hej.
Tyvärr är det nog så att dina filmer är väck :(
Troligtvis så har bränningen inte fungerat som det ska till skivan/skivorna.
Jag skulle rekommendera att prova, i annan/andra dator/er [om du har möjlighet till det] att kopiera över filerna. Datorn bryr sig inte om ifall det är en film, bild eller text av ngt slag så kan du inte kopiera så är bränningen inte lyckad - tyvärr.
Har råkat ut för samma sak av olika skäl. Kan bero på dålig kvalitet i skivorna, inkompatibilitet med brännaren, och slutgiltigt, trasig brännare.
Det senaste mest förekommande för min del. Ett tips är att alltid köra testet i slutet av brännar-prget att kolla att allt har kommit med vid bränning. Lycka till och hoppas du får ordning på det.
SimplyRAR
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Re: trasiga avi-filer

Post by patrik åkerhage »

SimplyRAR wrote:Hej.
Tyvärr är det nog så att dina filmer är väck :(
Troligtvis så har bränningen inte fungerat som det ska till skivan/skivorna.
Jag skulle rekommendera att prova, i annan/andra dator/er [om du har möjlighet till det] att kopiera över filerna. Datorn bryr sig inte om ifall det är en film, bild eller text av ngt slag så kan du inte kopiera så är bränningen inte lyckad - tyvärr.
Har råkat ut för samma sak av olika skäl. Kan bero på dålig kvalitet i skivorna, inkompatibilitet med brännaren, och slutgiltigt, trasig brännare.
Det senaste mest förekommande för min del. Ett tips är att alltid köra testet i slutet av brännar-prget att kolla att allt har kommit med vid bränning. Lycka till och hoppas du får ordning på det.
SimplyRAR
Jag lyckades få över två st filer på två andra skivor som inte gick på kompisens dator. Nu är det bara en skiva kvar, där en av 5 filer går att flytta över. Det låter ju konstigt att man kan titta på klippen från skivan, men att man inte kan föra över dem, måste ju finnas ett program som göra detta? Kan man inte kanske öppna filmklippet i ex pinnacle studio och konvertera över den på datorn på ngt sätt kanske?
/ MoXX
User avatar
SimplyRAR
Posts: 3
Joined: 2008-11-04 20:16:42

Re: trasiga avi-filer

Post by SimplyRAR »

patrik åkerhage wrote:Jag lyckades få över två st filer på två andra skivor som inte gick på kompisens dator. Nu är det bara en skiva kvar, där en av 5 filer går att flytta över. Det låter ju konstigt att man kan titta på klippen från skivan, men att man inte kan föra över dem, måste ju finnas ett program som göra detta? Kan man inte kanske öppna filmklippet i ex pinnacle studio och konvertera över den på datorn på ngt sätt kanske?
Hej igen. :) Har inhandlat foto och video-kamera och börjat kolla runt efter olika program som kan ta hand om mina film/bild-filer eftersom jag inte är så värst intresserad av att peta in en massa program som tar över allt man ska göra, utan att fråga. Jag har helt enkelt provat med att spara genom VLC, eftersom, om jag inte misstar mig, så kunde Du titta på klippen men inte spara - rätt? I VLC så har Du möjligheten att under "Media" välja "Convert/Save", söka upp filen i fråga och bestämma var Du ska spara den, eventuellt i annat format om Du nu vill det också. Kan vara värt ett försök. Hoppas det går bra, om det nu inte redan gått bra ?!? För mig går det iaf alldeles utmärkt. Kan nämna att jag endast installerat Xvid och lame-codec själv. Allt annat fanns tydligen inbakat i VLC eller Windows direkt. En annan möjlighet är också VirtualDub. Är tyvärr inte så hemma i det programmet men samma här - kan vara värt att testa. Allt finns att ta hem från http://portableapps.com då slipper Du installera och är bara att ta bort mappen efter användande om Du inte gillar det. Bra va? ;) Lycka till
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Du kan ju slanga någon linux live-cd av valfri modell och köra dd från cd till disk. Bör inte vara några problem, nån med lite mer lunix-skillz kanske kan kasta mer ljus på detta.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Låter lite som det där fenomenet att WinXP ville "titta på" alla filmfiler om man öppnade mappen de låg i
för att kunna göra en preview, och under tiden så fastnade explodern och drog
asmycket CPU.

Prova att kopiera filerna från en cmd bara, och se om inte det funkar bättre.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

tack för dessa nya tips, ska testa det, då jag inte löst problemet ännu!
/ MoXX
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Har du testat unlocker 1.87?
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Hunter wrote:Har du testat unlocker 1.87?
Nej, det har jag inte heller, vad är det?
/ MoXX
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Det funkar inte om du gör en image av skivan på disk och sen kopierar från imagen?
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Explorer wrote:Det funkar inte om du gör en image av skivan på disk och sen kopierar från imagen?
Jäklar vad tips det ramlar in, ska ge mig på det nu på måndag eller tisdag, så har jag massa saker att testa ju, tack!
/ MoXX
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

patrik åkerhage wrote:
Hunter wrote:Har du testat unlocker 1.87?
Nej, det har jag inte heller, vad är det?
Programmet dödar det som låser filen så att du kan radera/flytta filen. Funkar inte på x64 system än, men han har sagt att han jobbar på det
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

patrik åkerhage wrote:
Explorer wrote:Det funkar inte om du gör en image av skivan på disk och sen kopierar från imagen?
Jäklar vad tips det ramlar in, ska ge mig på det nu på måndag eller tisdag, så har jag massa saker att testa ju, tack!
Prova isobuster annars, det kan läsa skadade skivor och skippar då de sektorer som är skadade efter x antal omförsök om jag minns rätt. Det gör att du troligen kan få ut det som är oskadat i alla fall.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

rokk wrote:
patrik åkerhage wrote:
Explorer wrote:Det funkar inte om du gör en image av skivan på disk och sen kopierar från imagen?
Jäklar vad tips det ramlar in, ska ge mig på det nu på måndag eller tisdag, så har jag massa saker att testa ju, tack!
Prova isobuster annars, det kan läsa skadade skivor och skippar då de sektorer som är skadade efter x antal omförsök om jag minns rätt. Det gör att du troligen kan få ut det som är oskadat i alla fall.
perfekt, ska ta och testa det också! tack för tipset!
/ MoXX
Post Reply