Utsatt för virus/hack (?)

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Thelit
Posts: 23
Joined: 2007-08-20 19:58:03

Utsatt för virus/hack (?)

Post by Thelit »

Hallå!
Detta hände alldeles nyss!
Till att börja med var jag otroligt dum som gick på't. Jag fick en fil över MSN av en (trodde jag) kompis som tydligen skulle vara ett skolprojekt han bad mig bedöma. Filen var 1kB stor och hade två mekaniska hjul som symbol. För att kunna ta emot den var jag tvungen att hämta ett skyddsprogram som MSN själv bad hämta när jag först skulle hämta filen.
Hur som helst så bad han mig klicka på den, jag gjorde det och sekunden senare kommer det upp svarta rutor (systemrutor eller vad det kallas typ) och så startas datorn om.
När jag loggar in på MSN är killen borta, samt alla mina Mottagna filer. Körde en systemåterställning. Och nu skriver jag här. Jag är så förbannad att man kan vara så fräck och vågar inte logga in på nånting.

Vet nån vad det exakt är? Vad borde jag göra?

PS: Scannar med NOD32 anti-virus men det hittar inget. Och har Vista förresten.

Uppdaterad: Jag tror att viruset/vad det nu är heter "meti.exe data"

Tack för hjälp snarast!!
///Elias
User avatar
Proxyy
Posts: 20
Joined: 2008-03-24 1:03:19
Location: Lysekil

Post by Proxyy »

Antagligen en .bat fil som raderade några filer på datorn och startade om den.
''You shouldn't use a word processor to scan your network for open ports.''
Thelit
Posts: 23
Joined: 2007-08-20 19:58:03

Post by Thelit »

Okej tack för svar, så det är ingen fara?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Dina filer är borta, men det var antagligen inget virus utan bara ett litet script som körs en gång.

Kolla om filen är kvar, isåfall högerklicka på den och välj "redigera" och skriv vad den innehåller här så kan du få veta exakt vad den gjorde.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Hittade denna sida när jag sökte på google. http://www.prevx.com/filenames/23167306 ... I.EXE.html

Hoppas att det är till nån hjälp
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Thelit
Posts: 23
Joined: 2007-08-20 19:58:03

Post by Thelit »

übermensch: Okej det låter ju betryggande :) Filen är borta tillsammans med alla andra filer på 'mina mottagna filer'.

Hunter: Har provat Prevx men den fungerade inte till Vista 64. Tack ändå!
Thelit
Posts: 23
Joined: 2007-08-20 19:58:03

Post by Thelit »

Hallå igen, har fått lite kalla kårar igen hehe. När jag höger-klickar på nåt program eller nån fil, vilken som helst och redan går in på säkerhet. Då så har jag mitt eget Elias-konto och SYSTEM. Men dessutom två "Okända konton"?
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag skulle nog satsa på att spara allt du ska ha kvar och formatera om datorn
det är svårt att säga vad det där skriptet gjorde på din dator om man inte kan se vad som stod i filen så det är det som känns säkrast
då vet du säkert att allt skit är borta
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Post Reply