Grafikfel

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Grafikfel

Post by -SE- »

Ibland, oftast efter att skärmen/datorn varit strömlös, så får jag ett grafikfel som lätt försvinner när jag startar om datorn. Observera att det är inte bara när dem varit strömlösa, utan det kan även komma när jag startar en helskärmsapplikation som ändrar upplösning: exempelvis spel, XBMC eller något sånt. Så man skulle kunna dra slutsatsen att det är när man ändrar upplösning som det kommer.

Jag har tagit en print screen på det, vilket gör att det borde vara mjukvarufel. Jag har uppdaterat ATI's drivrutiner utan bättre resultat. Det har pågått en ganska lång tid, så jag tror inte grafikkortet är på väg att ge sig.

Ibland kan det gå veckor utan att jag ser det. Under ett lan, där jag visserligen satt med VGA-kabel mellan skärm och dator, så dök felet upp säkert 30 gånger. Så det är känsligare på VGA helt enkelt. Jag kör för övrigt med dubbla skärmar, en VGA och en DVI. Jag kom på att jag ej testat att vara utan VGA-skärmen och på så vis undersöka felet lite närmre. Men har ni några erfarenheter eller tankar så skriv dem gärna

• Kortet är ett TUL Radeon 9600 Pro.
Print Screen
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Post Reply