Hjälp med att sortera listor.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
R3c
Posts: 451
Joined: 2002-03-07 22:51:20
Location: Borås
Contact:

Hjälp med att sortera listor.

Post by R3c »

Hej vi är en dragracingklubb som skulle vilja ha lite hjälp med något program för att sortera ut vissa valda delar ur ett dokument, Dokumentet är ett word dokument med massa tabeller , bifogar en fil i inlägget så ni ser , det i vill att programmet skall göra är att sortera ut de bästa tiderna och få in det i ett exel eller word dokument , om man kollar i filen jag bifogade så ser ni att det fins en colum där det står Car# , det är bilens nummer som körde , och i 1320Ft är tiden den körde , vi vill ha det som så att den leter upp bästa 1320Ft för varige bil , och skriver ut 60Ft , Mph2 , 1320Ft och RT för den tiden , Finns det någon som vill hjälpa oss med det så vore vi hemskt tacksamma då det är flera timmars jobb att sitta och reda ut dessa listor effter varige körning, vi kan tyvärr inte betala något för det då vi är en idèll förening , men vi vore hemskt tacksamma om någon ville hjälpa oss.

Mvh Shra Borås

Filen: http://www.shraboras.se/070923.rtf

och så här ser det ut effter vi har sorterat, notera att det är inte bästa 60Ft osv som skall skrivas ut utan det är bästa 60Ft osv för den bästa tiden som skall skrivas ut :

http://d12498317.u143.surftown.se/index ... 0-vargarda
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Hjälp med att sortera listor.

Post by HLC »

Två saker då.. först erat nuvarande problem:
Jag körde med Word men lösningen borde fungera utmärkt i exempelvis openoffice också:
Markera alla celler, kopiera, klistra in i ett spreadsheet (Excel el.dyl.). Nu kan man söka, rangordna och filtrera hur man vill. (Att lära sig hur man automatiserar sådant i excel tar någon timme med hjälpen)

Sen gör ni självklart allt lättare för er genom att infoga all information i ett spreadsheet till att börja med och inte i rtf-format. Iaf om man öppnar dokumentet i Word så ligger informationen nämligen sparad som ett spreadsheet innuti rtf'en så det finns ingen egentlig anledning att inte göra det. (Det lär väl finnas någon anledning förmodar jag men se över en gång till om det inte går att ordna så direkt)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
R3c
Posts: 451
Joined: 2002-03-07 22:51:20
Location: Borås
Contact:

Re: Hjälp med att sortera listor.

Post by R3c »

skall ta och undersöka lite , annledningen till att det är rtf det är att programmet vi annvänder till tidtagningen skriver ut dem så. men tack så länge så skall jag kolla lite på detta.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Hjälp med att sortera listor.

Post by HLC »

Kolla om programmet har möjlighet att skriva ut det i ett mer råfilsformat, typ ren tab- eller komma avskiljning, det är väldigt lättimporterat i excel. (dock marginellt svårare att läsa rakt av själv)

Jag gick genom råfilen och ja, den gör definitivt egen formatering av informationen så att det skall "se snyggt ut", vilket tyvärr inte alls verkar vara vad ni är ute efter? Förhoppningsvis har den en råfilsmodus som fungerar för direktimportering istället.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Post Reply