Frågor kring iTunes

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Frågor kring iTunes

Post by walliski »

Har en samling på ca 20 000 mp3or. Har använt iTunes för att hålla koll på dessa. Gör så att iTunes kopierar in musiken i iTunes Music mappen då jag lägger till musik i programmet. Har en tid sedan suttit och plockat in och ändrat på artistnamn, låtnamn, album osv. i iTunes. Nu är min fråga; Ändrar iTunes på ID3 taggarna, eller har programmet en egen databas som det ändrar i och lämnar kvar filerna i orginalform?

Tänkte nämligen så att jag skulle flytta över min musik till en temporär mapp, sedan ta bort "iTunes musik" och kopiera in allt igen, så jag skulle få ordning på mapparna. T.ex. finns det nu flera olika stavade namn på samma artist, vilket delar in denna artist i flera mappar. Dessa är i bra ordning inne i programmet, men inte utanför i mapparna.

Skulle även vilja ha in Omslagsbilder. Dessa kan jag inte ta från iTunes då detta kräver Apple Store konto, med giltigt betalningssätt, vilket jag inte kan fylla i. Så någon som vet ett bra program för att få dessa, utan att röra om bland övriga ID3taggar?

EDIT: Ännu en fråga... Hur gör jag då, om jag har mp3or med dåliga taggar, som jag kör genom ett program som kollar upp dessa på internet? Dessa kommer ju då inte att uppdateras i iTunes före jag använder dem, men finns det något sätt som skulle få iTunes att kolla igenom hela biblioteket och uppdatera alla taggar t.ex?
Här var det tomt...
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Re: Frågor kring iTunes

Post by ShoGun »

Om du importerar musik till iTunes, så gör den kopia på all musik och lämnar alla orginalfiler orörda.

Bästa lösningen på allt är nog att köpa alla skivor, eller om man laddar ner så bör man ladda ner icke scene releaser och töntskap, utan rippar rakt av. Bäst är nog att köpa musiken eller ladda ner den via t.ex. iTunes. 20 000 mp3or blir nog lite tung i plånboken dock. När du köper via hemsidor, digitala kopior alltså, så kommer omslagsbilder ofta med.

Annars vet jag faktiskt inte hur du ska göra.
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Frågor kring iTunes

Post by walliski »

Hittade ett script som kollar och raderar automatiskt dubletter.. Detta visade sig vara bra, eftersom det körs tillsammans med iTunes, och kollar igenom alla låtar vilket leder till att iTunes uppdaterar ID3taggarna :P
Här var det tomt...
EnRIz
Posts: 176
Joined: 2005-12-29 0:30:44
Location: Malung

Re: Frågor kring iTunes

Post by EnRIz »

walliski wrote:Hittade ett script som kollar och raderar automatiskt dubletter.. Detta visade sig vara bra, eftersom det körs tillsammans med iTunes, och kollar igenom alla låtar vilket leder till att iTunes uppdaterar ID3taggarna :P
Länk?
Gaming/Work:Q8200@2.33GHz,4 GB DDR2 RAM,HD4850,2xSpinPoint 500 GB + 1 TB Caviar Green Power,Windows 7 Ultimate x64

Server:P4@3GHz,2 GB RAM,150 GB HDD,Windows XP

Macbook Pro 13":C2D@2.4GHz, 4GB DDR3 RAM,250GB,OSX Snow Leopard.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Frågor kring iTunes

Post by walliski »

EnRIz wrote:
walliski wrote:Hittade ett script som kollar och raderar automatiskt dubletter.. Detta visade sig vara bra, eftersom det körs tillsammans med iTunes, och kollar igenom alla låtar vilket leder till att iTunes uppdaterar ID3taggarna :P
Länk?
http://mysite.verizon.net/teridon/itune ... index.html

"Download" uppe till vänster för hela paketet...
Här var det tomt...
EnRIz
Posts: 176
Joined: 2005-12-29 0:30:44
Location: Malung

Re: Frågor kring iTunes

Post by EnRIz »

Tackar, ska testa senare. :)
Gaming/Work:Q8200@2.33GHz,4 GB DDR2 RAM,HD4850,2xSpinPoint 500 GB + 1 TB Caviar Green Power,Windows 7 Ultimate x64

Server:P4@3GHz,2 GB RAM,150 GB HDD,Windows XP

Macbook Pro 13":C2D@2.4GHz, 4GB DDR3 RAM,250GB,OSX Snow Leopard.
Post Reply