Mp3 funkar inte efter partitionering...

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Mp3 funkar inte efter partitionering...

Post by Rejs »

Jag har stött på ett verkligen märkligt fel.

Det började med att jag skulle förstora en partition i PQ Magic och hittade oformaterat utrymme på disken. Så jag förstorade både partitionen med mina mp3or och musikvideos på och en annan.

Men när den skulle genomföra ändringen så hängde sig datorn och jag fick starta om den.

När den väl startade om så hamnar jag i den ljusblå rutan under XP-upstarten och den börjar rabbla på som tusan på mp3-partitionen och den körde samma rätt länge och det stod något med index.

Den gick iaf igenom och nu när jag sedan kom tillbaka till windows så ser det precis ut som vanligt på partitionen (storleken på filerna och allt finns kvar) men kan inte spela dem OCH det allra lustigaste är att när jag ska spela musikvideos så spelas det en helt random mp3-låt.

Testat att köra chkdsk /f på den och den har gjort saker men vet inte vad fast det funkar fortfarande inte.

I loggboken är det en hel del varningar och fel. ex. "Ett fel upptäcktes på enheten \Device\Harddisk0\D under en växlingsåtgärd.

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.


Någon som vet vad det kan röra sig om? Har bara en disk i och allt annat funkar...
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Mp3 funkar inte efter partitionering...

Post by walliski »

Jag misstänker det är så att partitionen blivit på något sätt korrupt då datorn hänge sig medan den förstorades, att Windows försökte fixa felet, men fick filerna fel... Vet inte om det går att göra något, men i värsta fall är det, tyvärr, "format" som gäller...
Sök doick bekräftelse av annan person före du börjar föjla mina galna råd :D
Här var det tomt...
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Re: Mp3 funkar inte efter partitionering...

Post by Rejs »

Har testat att köra SpinRite och GetDataBack for NTFS nu utan framgång :(

Någon som har något annat tips på program?

// R
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Mp3 funkar inte efter partitionering...

Post by fisk »

Det här var ju för olyckligt, jag tror tyvärr att det är kört för dig. Att avbryta en partition-resize mitt i processen är ingen höjdare då den ändrar på vital information om filerna såsom klusterposition, filstart och filslut, samt börjar flytta på dessa respektive klusterpositioner, etc. - när processen avbryts mitt i så är alltså detta halvt gjort, kanske är det så att tabellerna över var filerna nu vilar på hårddisken inte korresponderar med deras nuvarande position, vilket innebär att den data som ligger där inte stämmer.

Det är svårt att göra något åt detta, och jag tror inte att det finns något magiskt program som grejar det. Mitt tips är att göra en RAW-backup på disken och sedan börja lattja med diverse fixprogram från CD-skivor som PowerMix 3.0 och Hiren's Boot-CD och testa olika verktyg för att fixa partitioner. Men som sagt, jag tror att det är kört.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Re: Mp3 funkar inte efter partitionering...

Post by Rejs »

fisk wrote:Det här var ju för olyckligt, jag tror tyvärr att det är kört för dig. Att avbryta en partition-resize mitt i processen är ingen höjdare då den ändrar på vital information om filerna såsom klusterposition, filstart och filslut, samt börjar flytta på dessa respektive klusterpositioner, etc. - när processen avbryts mitt i så är alltså detta halvt gjort, kanske är det så att tabellerna över var filerna nu vilar på hårddisken inte korresponderar med deras nuvarande position, vilket innebär att den data som ligger där inte stämmer.

Det är svårt att göra något åt detta, och jag tror inte att det finns något magiskt program som grejar det. Mitt tips är att göra en RAW-backup på disken och sedan börja lattja med diverse fixprogram från CD-skivor som PowerMix 3.0 och Hiren's Boot-CD och testa olika verktyg för att fixa partitioner. Men som sagt, jag tror att det är kört.

Tycker det bara känns så jävla surt när man ser att allt finns där. Men är det inte jävligt konstigt att typ hälften inte funkar alls och den andra hälften har massor låtar mixade i mp3:an.

Har testat File Scavenger också utan framgång...

Edit: Det står även 150GB i PQ Magic och 100GB i Utforskaren
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Mp3 funkar inte efter partitionering...

Post by übermensch »

Rejs wrote:

Tycker det bara känns så jävla surt när man ser att allt finns där. Men är det inte jävligt konstigt att typ hälften inte funkar alls och den andra hälften har massor låtar mixade i mp3:an.

Har testat File Scavenger också utan framgång...

Edit: Det står även 150GB i PQ Magic och 100GB i Utforskaren

Nej,processen avbröts mitt i och en del av filerna är korrupta så att de pekar på nonsensdata, en annan del av dem pekar på data som mediaspelaren förstår. "Filnamnen" är helt enkelt inte rätt kopplade mot vart filen befinner sig på disken fysiskt.
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply