Windows fastnar på bootskärm efter installation av SP3

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Windows fastnar på bootskärm efter installation av SP3

Post by snigel »

Håller på att byta ut ett antal äldre datorer mot nyare. Däremot får jag inte röra installationerna som ligger på, därför har jag klonat hårddiskarna och sedan kört reparation på XP-installationen för att få igång systemen. Detta går jättebra fram tills dess att SP3 ska installeras, när datorerna startas om för att påbörja installationen kommer de aldrig förbi XP-loggan.
Det "blå bandet" rör på sig långsamt men mer händer inte.

Det går fint att starta datorerna i felsäkert läge, men då påbörjas inte SP3-installationen. Jag kan även starta upp datorn normalt om jag systemåterställer tills före SP3-installationen. Kör jag SP3 igen händer samma sak.

Anledningen till att SP3 behöver installeras är att den skiva jag har är Windows XP med SP1. Har även en SP3 skiva som skapats med nlite, men denna klarar inte av att reparera installationer av någon anledning.

Alla idéer som kan hjälpa mig att se vad som går fel eller hjälpa mig komma vidare uppskattas. Något som troligtvis hade hjälpt mig är att se vad som händer bakom loggan (/SOS kanske) eller få igång installationen av SP3 från felsäkert läge.

EDIT:
Har nu testat med /SOS för att se vad som händer bakom loggan. Det händer ingenting, endast ett blinkande streck.
Har även testat med SP2, det ger precis samma resultat.
Massa googlande visar att jag inte är ensam om problemet, men det verkar inte finnas en klar orsak eller lösning.

Har gett upp det och kommer få lösa mina problem på annat sätt.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply